Službene stranice nema čak polovica gradonačelnika, a za razliku od dijela njih koji s građanima komuniciraju putem svojih privatnih profila, tridesetak ih još uvijek u potpunosti ignorira društvene mreže

Da su društvene mreže davno prerasle status nezaobilaznog i postale ključan i najmoćniji medij i platforma političke komunikacije nije nikakva novost. Zahvaljujući društvenim mrežama doslovno se dobivaju izbori (Donald Trump), stvaraju se nove političke snage i ‘zvijezde’ (MOST, Ivan Pernar), a umjesto na konferencijama za medije ili putem službenih priopćenja, političari važne poruke i objave sve češće komuniciraju direktno preko svojih profila i stranica na društvenim mrežama, nakon čega ih mediji dalje prenose kao udarne vijesti…

Uostalom, snagu i doseg društvenih mreža najbolje ilustriraju brojke. Još uvijek daleko najrašireniji, Facebook, na početku godine je imao gotovo 2,3 milijarde aktivnih korisnika, s godišnjim rastom od preko 10 posto. Na dnevnoj bazi, Facebook koristi gotovo 1, 5 milijardu ljudi. Slijedi Instagram sa oko 800 milijuna korisnika, te – za političku komunikaciju najjači – Twitter, sa oko 330 milijuna korisnika.

U Hrvatskoj je, pak, na početku ove godine bilo preko 1,9 milijun aktivnih Facebook korisnika, a zadnjih nekoliko godina izražen je rast Instagrama, na kojeg su se masovno preselile mlađe generacije, i na kojem je danas preko 1,1 milijun Hrvata. Iako prilično utjecajan, kao zajednica uglavnom novinara, političara i NGO-aktivista,  službene brojke za Twitter u Hrvatskoj nismo uspjeli pronaći.

Društvene mreže kao najbrži i najbolji način komunikacije sa građanima sve više prepoznaju i naši političari, a mi smo istražili kako i na koji način ih koristi lokalna samouprava. U ovom smo se istraživanju ograničili na Facebook, a stranice i profile gradonačelnika i gradova analizirali smo u dva navrata – u prva tri mjeseca mandata – od lipnja do rujna 2017., te ponovo u svibnju i lipnju ove godine, pa je moguće da su se neke brojke u međuvremenu i promijenile.

Naše istraživanje pokazalo je, tako, da se Facebookom kao komunikacijskim kanalom, bilo preko službenih stranica ili privatnih profila, aktivno služi oko dvije trećine gradonačelnika i gradova. S druge strane, na svu moć i prednosti direktne komunikacije s građanima još uvijek je nezainteresirano ili ih namjerno izbjegava 35 gradonačelnika i čak 24 grada koji nemaju svoje službene stranice već i dalje  komuniciraju jednosmjerno, putem Internet stranica Grada, priopćenja i press konferencija.

Od gradonačelnika koji koriste FB, preko službenih stranica objavljuje i komunicira njih 66,  a 62 ih ima privatne profile. Način komunikacije i sadržaj kojima pune svoje stranice je raznolik – od suhoparnog ‘linkanja’ objava sa službenih stranica grada i protokolarnih informacija, pa do spontanog i osobnog obraćanja te poziva na diskusiju i razmjenu  mišljenja o gradskim ili političkim pitanjima. Mi se, ipak, u ovoj analizi nećemo upuštati u ocjenu kvalitete ili nekvalitete FB komunikacije i stranica gradonačelnika, već – kao i uvijek – analiziramo brojčane pokazatelje.

A brojke kažu da uvjerljivo najjače stranice, sa najvećim brojem fanova – njih 19.803, ima gradonačelnik Pule Boris Miletić. Miletić je među najjačima i s privatnim profilom, na kojem ima 4.900 prijatelja, a i službene stranice Grada Pule su među 10 stranica s najvećim brojem fanova.

Na drugom je mjestu, sa preko 15.000 fanova gradonačelnik Vukovara Ivan Penava, a treći je sa gotovo 15.000 Krešo Beljak iz Samobora, koji se ističe i po angažmanu svojih fanova. Za razliku od ostalih gradonačelnika čije objave, ovisno o temi, dosta osciliraju po broju lajkova i komentara – od nekoliko desetaka pa do nekoliko stotina, Beljakov prosjek je nekoliko stotina lajkova po objavi, a jedna od najnovijih objava – da završava s godišnjim i napunjenih baterija se vraća borbi za bolju Hrvatsku, u dva dana je skupila više od 1.300 lajkova.

Po broju fanova slijede Darinko Dumbović iz Petrinje, Vojko Obersnel iz Rijeke, Andro Krstulović Opara iz Splita, Mirko Duspara iz Slavonskog Broda, Dario Hrebak iz Bjelovara, Branko Dukić iz Zadra, te Stjepan Kovač iz Čakovca.

Gradonačelnica Supetra Ivana Marković jedina, pak, od svih gradonačelnika ima veći broj fanova na FB-u nego što njezin grad ima stanovnika. Grad Supetar, naime, po posljednjem popisu stanovnika ima 4.074 stanovnika, a gradonačelnica je u vrijeme našeg istraživanja imala čak 4.257 fanova (u međuvremenu je taj broj narastao na gotovo 6.000), što znači da je Ivana Marković svojim potezima na čelu Grada i načinom komunikacije na FB-u odavno prerasla granice svoga grada, a samim brojem fanova ravnopravno parira te nadmašuje i gradonačelnike s višestruko većom bazom potencijalnih fanova među samim građanima.

Među gradonačelnicima malih gradova koji brojem fanova itekako pariraju onim velikima su i Ante Pranić iz Vrgorca, Ana-Marija Petin iz Orahovice i Ana Kučić iz Malog Lošinja.

Kao što smo naveli, dio gradonačelnika, njih 35 objavljuje i istovremeno vodi oba profila, pri čemu je kod nekih, primjerice Jasenke Auguštan Pentek  iz Zlatara, puno jači upravo privatni profil. S čak 5.000 ‘prijatelja’, gradonačelnica Zlatara ima, tako, jedan od najjačih privatnih profila na FB-u. Tu su, još, Darinko Dumbović, Boris Miletić, Antonija Jozić, Dario Hrebak, Dražen Barišić, Kristina Ikić Baniček, Zvonimir Novosel i Marin Piletić. Piletić je, također, jedan od onih čiji privatni profil je puno jači – čak dvostruko, od službene stranice, a slična situacija je i kod Miše Krstičevića iz Ploča.

Kad su službene stranice gradova u pitanju, najveći broj fanova, preko 34.400, ima Grad Rijeka, na drugom je mjestu Grad Dubrovnik sa gotovo 14 tisuća, potom Krk, Požega, Sisak, Pula, Samobor, Mali Lošinj, te Koprivnica.

 

Miletić: Videa, liveovi s koncerata, recepti i Q&A s građanima…

Osim brojkama, Boris Miletić titulu kralja Facebooka zaslužuje i sadržajem kojeg producira, ali i time što redovno odgovara na komentare i pitanja. Miletić zaista komunicira s građanima, ne izbjegava niti ignorira ni neugodne komentare i pitanja, pa, primjerice, na traženje jednog građana objavljuje i svoju imovinsku karticu…. Uz objave vezane za gradske mjere, projekte i odluke, te one vezane uz nacionalnu politiku, Miletić objavljuje jako puno videa, a fanove često počasti i live-prijenosima sa koncerata i raznih kulturnih događanja kojima Pula obiluje, pogotovo u ljetnoj sezoni. Jedno vrijeme objavljivao je i videa pod nazivom ‘Vi pitate, Boris odgovara’, u kojima je odgovarao na pitanja građana o raznim temama – od politike do gastronomije, a apsolutno najveći iskorak i razliku u odnosu na ostale gradonačelnike Miletić je napravio objavljujući seriju svojih video-recepata…. Sve to, kaže, radi sam.

‘Svoju službenu Facebook stranicu u pravilu vodim sam, što ponekad zna biti prilično izazovno s obzirom na svakodnevne obaveze, sastanke i putovanja. Ali mislim da je građanima bitno da znaju s kim razgovaraju i ako su se obratili meni osobno, od mene očekuju i odgovor. Ja se  trudim odgovoriti na što više upita i sa svojim pratiteljima podijeliti bitne informacije, razmišljanja pa čak i neke osobne trenutke.  Ljudi moraju znati da pričaju sa živom, autentičnom osobom i ja to zaista poštujem.
Službenom Facebook stranicom Grada Pule upravljaju moji kolege iz Ureda Grada. Oni  naše sugrađane sustavno informiraju o svim aktivnostima gradske uprave.

Uglavnom, rekao bih da je uspjeh službenih Facebook stranica Grada Pule i gradonačelnika rezultat ciljane, kvalitetne i transparentne komunikacijske strategije kojom Pula suvereno drži korak s vremenom u kojem živimo. Mislim da nas tehnologija potiče da kvalitetnije i brže komuniciramo s ljudima koji su nam dali povjerenje i kojima smo, na kraju krajeva, odgovorni’, kaže Miletić i zahvaljuje svim prijateljima na Facebooku. ‘Njihovi komentari i potaknuli su nas da bolje radimo svoj posao!  Cilj svakog gradonačelnika je biti na raspolaganju svojim sugrađanima i mi zaista dajemo sve od sebe kako bi maksimalno iskoristili mogućnost koje pružaju digitalni mediji. Prije svega tu mislim na ažurno informiranje građana i dvosmjernu komunikaciju sa sugrađanima i gostima’, ističe Miletić.

Ivana Marković: Više fanova nego stanovnika Supetra 

Među najaktivnijim i najpopularnijim gradonačelnicima na Facebooku svakako se ističe i gradonačelnica Supetra Ivana Marković koja, kao gradonačelnica maloga grada, po broju fanova ravnopravno parira velikima, te je sa preko 4.200 fanova u vrijeme našeg istraživanja, što je više nego što Supetar ima stanovnika, bila na 11. mjestu najpopularnijih gradonačelnika na FB-u. U međuvremenu je broj njezinih fanova narastao na gotovo 6.000.

Svoj profil sama vodi već šest godina i on daje najbolji uvid i presjek u sve njezine gradonačelničke aktivnosti i projekte koje je pokrenula i realizirala u gradu. Njezine objave su sadržajne i konkretne, na događaje reagira promptno i odlučno, a najbolji primjer je reakcija na nedavni napad na sezonske radnike, zbog kojega je ukinula gradsku potporu sportskom turniru ‘Torcida kupu’, o čemu je javnost obavijestila upravo preko FB-a i u roku nekoliko minuta postala nacionalna vijest.

‘Svoju službenu stranicu vodim uglavnom sama. Od početka obnašanja dužnosti bilo mi je jako bitno da na službenoj stranici objavljujem sve podatke vezane za upravljanje gradom, da moj mandat bude transparentan i da građanima budu dostupne informacije na kojim projektima radimo, što se planira i slično.  Ljudima je vrlo bitno dobiti kvalitetnu informaciju te to pozdravljaju. Većina sugrađana, ali i ostalih ljudi pogotovo onih koji žive van Supetra a vole doći u njega,  zaosta  dobro reagira na to te je moj profil s vremenom postao i svojevrsna promocija Supetra ali i otoka Brača’, ističe Ivana Marković koja, kaže, voli primati konstruktivne kritike, ideje i poruke od svojih sugrađana koji se zaista služe stranicom. ‘Brzo izmjenjujemo informacije i broj pregleda je rastao uz godine u godinu te je moja stranica postala vrlo važan način komunikacije sa mojim sumještanima ali i širom publikom’, ističe gradonačelnica Supetra.

Beljak: Samo izravna komunikacija ima prolaz kod građana

Krešo Beljak prisutan je na Facebooku od svog prvog gradonačelničkog mandata u Samoboru, najprije putem grupe Grad Samobor – gradska uprava koju je sam kreirao, nakon toga i na stranici Grada Samobora i svojoj osobnoj stranici koju koristi i kao saborski zastupnik te predsjednik HSS-a. Na društvenim mrežama komunicira sam, uz pomoć službenika koji su za to zaduženi, a usluge različitih agencija specijaliziranih za društvene mreže ne koriste jer, kaže, društvene mreže toliko su podigle razinu transparentnosti da samo izravna komunikacija može imati pozitivan odjek kod građana.

‘Društvene mreže iznimno su kvalitetan alat za suradnju s građanima, no samo ukoliko je komunikacija putem njih brza, učinkovita i obostrana. U Gradu Samoboru praktički od prvog dana komuniciram s građanima putem Facebooka, a danas i preko ostalih mreža. Takav oblik komunikacije zahtijeva i veću učinkovitost službi, što smo uspjeli postići’, kaže gradonačelnik Beljak.

Jasenka Auguštan Pentek: Još tisuću prijatelja na čekanju

Gradonačelnica Zlatara Jasenka Auguštan Pentek ima dva profila – službenu stranicu i privatni profil, kojega koristi i za službene objave, a na kojem ima preko 5.000 ‘prijatelja’, te čak tisuću zahtjeva na čekanju, jer je broj prijatelja na profilu limitiran na 5.000.

‘Oba profila vodim samostalno jer smatram da toliko vremena mogu izdvojiti i da sam na taj način pristupačnija građanima. Na taj način najbrže i najlakše obavještavam građane o aktivnostima i radovima u našem gradu. Smatram da mi to ne iziskuje previše vremena te uvijek pokušavam naći u danu toliko vremena da objavim važne informacije i odgovorim građanima na pitanja u porukama. Smatram da je  komunikacija preko društvenih mreža posljednjih godina jako važna jer su one postale neizostavan dio naših života i uvelike nam olakšavaju komunikaciju s biračima. Osim mojih obavještavanja, ima dosta i prijedloga građana te ponekad i dobrih kritika kako nešto poboljšati. Te mi i takve sugestije pomažu u osluškivanju građana’, kaže gradonačelnica Zlatara.

Dumbović: Barem sat vremena dnevno za FB

Sa više od 7.300 fanova na njegovoj stranici ‘Rad za naš grad’, gradonačelnik Petrinje Darinko Dumbovićje četvrti najpopularniji gradonačelnik na FB-u. Svoje fanove na dnevnoj bazi informira o gradskim odlukama i mjerama, društvenim i kulturnim događanjima, svojim susretima s građanima i lokalnim poduzetnicima, a dosta je i videa, od sjednica gradskog vijeća do koncerata…

‘Prema mojem iskustvu, svakodnevna komunikacija s građanima značajna je za kvalitetniji i uspješniji rad mene kao gradonačelnika i saborskog zastupnika, bilo da se radi o neposrednim susretima s građanima ili putem medija, tiskovnih konferencija i sličnih oblika obraćanja. Živimo u vrijeme interneta i brzih komunikacija na društvenim mrežama koje otvaraju i dodatne mogućnosti. Za moj rad važna je upravo stalna dostupnost i brza objava novih sadržaja, kao i povratne reakcije onih koji stranicu prate. Svakodnevno odvojim najmanje sat vremena, a često i više , uglavnom na večer, kako bi na FB pratio događanja iz različitih područja života, ne samo u Petrinji, već i šire, a pratim i druge profile i njihove objave. To mi pomaže da imam uvid u aktualna događanja. Nakon objave mojih aktivnosti u tom danu, na FB dobivam povratne reakcije i komentare svojih FB prijatelja i svih koji prate moju stranicu’, kaže nam Dumbović i dodaje kako komunikacija na društvenim mrežama može biti ugodna i podržavajuća, ali i nađe se tu i negativnih kritika i komentara, pa i uvreda, na što svatko tko se odlučio na ovakav pristup treba biti spreman. Dumbović ima i svoj privatni profil sa preko 5.000 pratitelja, a koji uglavnom koristi za obiteljske objave i objave nekih posebnih događaja , komunikaciju s prijateljima. ‘Mislim da je upravo ovakva moja aktivnost i angažiranost na FB- u pridonijela boljoj, bržoj i kvalitetnijoj komunikaciji s građanima i javnosti, a veliki broj fanova mi je potvrda da građane i zanima što radimo i koje projekte provodimo’, zaključuje.

Hrebak: Odgovara na sva pitanja, ne boji se rasprava s kritičarima

Svoje FB stranice sam vodi i bjelovarski gradonačelnik Dario Hrebak koji je, upravo zahvaljujući autentičnoj i aktivnoj komunikaciji s građanima, s kojima svakodnevno dijeli informacije o gradskim projektima i planovima, te odgovara na komentare i pitanja, i jedan od gradonačelnika s najvećim rastom broja fanova u posljednje dvije godine. Kada smo analizirali FB rejting gradonačelnika na početku mandata, prije dvije godine, Hrebak je sa nešto manje od 4.000 fanova bio na 15. mjestu, a sada je na 8. sa preko 5.700 fanova.

Hrebak je jedan od još uvijek rijetkih gradonačelnika koji se, osim što odgovara na sva pitanja koja mu građani postave, ne boji i žustrih rasprava sa kritičarima kojima uvijek odgovara bez ljutnje i argumentirano, kroz brojke i projekte….

‘Smatram da gradonačelnik svojim građanima mora biti dostupan 24 sata. U današnje vrijeme novih tehnologija svaki građanin može preko društvenih mreža doći do svog gradonačelnika, dobiti neposredan odgovor na bilo koje pitanje. Na taj način stvara se povjerenje između građana i političara koje je posljednjih godina izuzetno narušeno. Političare se doživljava kao posebnu nedodirljivu kastu koja se udaljila od građana koji ih biraju. Prvo su mi rekli da neću moći izdržati niti 6 mjeseci u tom ritmu komunikacije s građanima, ali evo već više od dvije godine svakodnevno odgovaram na upite građana i normalno radim i sav drugi posao gradonačelnika. Za to treba puno vremena, energije i odricanja svoje vlastite komocije, ali ispunjava me zadovoljstvo takvim načinom rada koje građani svaki dan pokazuju’, kaže Hrebak.

Antonija Jozić: Prijedlozi za proračun preko FB-a

Gradonačelnica Pleternice Antonija Jozić jedna je od onih koji na privatnom profilu imaju više nego dvostruko više pratitelja nego na službenom, te je među najpopularnijim gradonačelnicima na FB-u. I svoj privatni profil i službenu stranicu vodi sama, a kaže da joj to ne oduzima previše vremena osim kad su na dnevnom redu teme od posebnog interesa građana, kao što je vrijeme planiranja proračuna kad građane pozivaju da upravo preko FB-a što žele u svojim naseljima.

‘Za mene je izravna komunikacija s građanima uz stisak ruke i razgovor oči u oči i dalje na prvom mjestu no svjesna sam da su društvene mreže postale naša svakodnevica kroz koju daleko brže i ponekad učinkovitije možemo komunicirati s većim brojem ljudi. Za dužnost koju obnašam smatram da su izvrstan komunikacijski alat. Putem društvenih mreža uglavnom objavljujem informacije vezane za dužnost koju obnašam, a komunikacija s građanima mi je izuzetno bitna pa pokušavam odgovoriti na svaki upit i razjasniti, ako treba, do detalja neke okolnosti i nedoumice’, ističe gradonačelnica.

Dukić: Ako niste spremni na kritiku, Facebook nije za vas

Zadarski gradonačelnik Branko Dukić priznaje da do izbora 2017., odnosno predizborne kampanje, nije koristio Facebook.

‘Nisam prepoznavao vrijednost tog kanala niti sam ga smatrao bitnim za moje dotadašnje djelovanje, no skeptično sam prihvatio savjet kolega i suradnika i pokazalo se kao izuzetno važan alat. Sadržaj je ono što je najvažnije i on je zaslužan za ovu zajednicu koju smo stvorili i koja raste iz dana u dan. Trudim se da to bude mjesto gdje će građani redovito dobiti valjane i pravovremene informacije o svemu što se događa u Zadru, a možda se najkorisnijim pokazao za vrijeme kriznih situacija, primjerice poput velike poplave koju smo imali u Zadru u rujnu 2017. godine. Tada smo upravo putem Facebooka ljudima redovito javljali najnovije informacije, a brojke su itekako pokazale da su oni to i pratili. Brzo smo došli do velikog broja ljudi s informacijama važnim za njihovo zdravlje te funkcioniranje svakodnevnog života u gradu’, ističe Dukić i dodaje kako je komuniciranje preko Facebooka odličan način za neposredan kontakt s velikim brojem građana. ‘Građane svakodnevno informiramo, a oni iskazuju svoju podršku, kritiku i postavljaju pitanja. Ovaj alat vam ne dozvoljava da se odlijepite od stvarnosti, a ako niste spremni čuti kritiku i odgovoriti na neugodna pitanja koja najčešće stižu putem poruka, onda Facebook nije kanal za vas’, ističe Dukić koji komentare i upite čita osobno, te se maksimalno trudi brzo na njih odgovoriti. ‘Uvažam sve komentare i konstruktivne prijedloge, no kao i u bilo kojem drugom obliku komunikacije, vrijeđanja i uvrede na bilo čiji račun ne toleriram. Dakle, svakodnevno pratim Facebook, ali ipak sam staroga kova i ne upravljam svime samostalno. Maksimalno sam uključen u odabir sadržaja koji će se komunicirati, svaki odgovor je moj, no tehničke stvari na dnevnoj razini ipak odrađuje moj tim jer zbog poslovnih obveza ne mogu biti na mobitelu/kompjuteru te sastanku ili nekoj manifestaciji istodobno, a i nisam vičan svim mogućnostima koje novi mediji pružaju kao neke mlađe generacije’, kaže Dukić.

Ana-Marija Petin: Izravnom FB komunikacijom postiže se povjerenje i bliskost s građanima

I gradonačelnica Orahovice, Ana-Marija Petin, svakodnevno sama održava i ‘puni’ svoje Facebook stranice. Petin ima gotovo podjednak broj fanova na privatnom profilu i službenoj stranici, nešto više od 2.300, a svaki ‘klik’ i ‘lajk’ na svojim stranicama smatra svojevrsnom nagradom za svoj rad.

‘Društvene mreže su danas način komunikacije, htjeli mi to ili ne. Prozor su u svijet i najbrži su mogući način saznavanja dnevnih vijesti. Postavljanjem sadržaja na Facebook i osobnim odgovaranjem na upite građane, postiže se jedna vrsta bliskosti koja je građanima jako bitna. Politika se građanima ne rijetko zna činiti kao hladna i nedostižna, ali upravo se to u takvoj komunikaciji gubi i građani na taj način puno brže shvate da i ja imam privatnu sferu života, supruga sam i majka troje djece kao i bilo koja druga žena koja se politikom ne bavi, tako da se na taj način stječe ono najbitnije a to je povjerenje’, ističe Gradonačelnica Petin.  Napominje kako Facebook ima i svoje negativne strane, jer pojedinci osim kritike koju gotovo svakodnevno objavljuju dozvole i vrijeđanja kako na poslovnoj razini tako i na privatnoj. ‘Jako je teško tada raditi jer se stvara pritisak i potreba da se ukaže kako nije svaka kritika konstruktivna, jer najčešće takve osobe nemaju prijedlog kako nešto učiniti boljim, kako unaprijediti život građana, nego se sve svodi na vrijeđana. Ono što je postalo jasno s vremenom je da se mora mijenjati i zakonski okvir jer se tome mora polako mora stati na kraj. Kontrola mora biti jača, a samim time će i društvene mreže prestati biti poprište privatnih obračuna za koje nitko ne snosi odgovornost’, ističe Petin.

Ana Kučić: Preko FB-a se dodatno otvaramo prema građanima

Gradonačelnica Malog Lošinja Ana Kučić i njezin tim već osam godina vode Facebook stranicu Grada Malog Lošinja, te njezinu službenu stranicu što je, kaže, posao bez radnog vremena i iziskuje veliki angažman.

‘ Ne uzimamo vanjske agencije za vođenje objava već sve kreiramo i objavljujemo samostalno jer u sredinama poput Lošinja, u kojima se svakodnevno susrećemo i relativno dobro poznajmo, najbolje znamo samostalno odgovoriti na upite, razmotriti prijedloge i informirati građane. Komunikacijom preko Facebooka nastojimo se dodatno otvoriti prema našim sugrađanima ali i prema gostima koji rado prate naše objave’, kaže nam gradonačelnica. (Marija Pulić Drljača, L.U., J.L.)