Jedan smo od malobrojnih gradova koji je 2017. zabilježio pozitivan prirodni prirast odnosno imali smo više rođenih nego umrlih. Isto tako vitalni indeks odnosno broj živorođenih na 100 umrlih za Grad Pazin iznosio je visokih 112,9 u odnosu na prosjek Republike Hrvatske od 68,4.

Nakon prošlogodišnjeg ulaska u finale, Grad Pazin ove je godine u našem velikom izboru za najbolji grad trijumfirao i osvojio titulu najboljeg grada za obrazovanje u zemlji. S gradonačelnikom Renatom Krulčićem razgovarali smo o projektima i mjerama kojima su ostvarili ovako dobar rezultat i napredak u odnosu na prošlu godinu.

G. Krulčić, još jednom – čestitke na pobjedi u našem izboru za najbolji grad. Šta Vam znači titula najboljeg grada za obrazovanje i demografiju, šta stoji iza ove pobjede?

– Laskava titula najboljeg grada za obrazovanje i demografiju 2019. rezultat je sustavnog i predanog rada gradske uprave i svih suradnika u odgojno-obrazovnim institucijama, koji su svojim entuzijazmom, dobrom voljom, znanjem i stručnošću dokazali da se usprkos limitiranim materijalnim resursima može postići izvrsnost.  Iako se već dugi niz godina razvijamo u obrazovno sjedište Istarske županije izuzetno nas veseli što je Pazin prepoznat kao grad znanja i primjer dobre prakse na državnoj razini.

Ova nagrada dodatni je vjetar u leđa svim, već započetim, infrastrukturnim ulaganjima te europskim i nacionalnim projektima, ali i podsjetnik na važnost kvalitetnog, dinamičnog i fleksibilnog sustava obrazovanja u današnjem globaliziranom  svijetu.

Koje biste projekte i mjere s područja obrazovanja u protekle tri godine, koliko smo analizirali i uspoređivali u pripremi izbora, istaknuli kao najvažnije?

-Svakako bismo istaknuli kapitalno ulaganje u projekt rekonstrukcije i dogradnje Dječjeg vrtića „Olga Ban“ Pazin vrijedan 7,2 milijuna kuna koje je ujedno i najveće ulaganje u objekte predškolskog odgoja od osnivanja Grada Pazina kao jedinice lokalne samouprave.

Važno je napomenuti da Grad Pazin sustavno pruža podršku obiteljima kroz mjere jednokratnih naknada za novorođeno dijete, dodjele naknada za troškove boravka djeteta u vrtiću te poticanje privatnih inicijativa u predškolskom odgoju kroz sufinanciranje stručnog osposobljavanja za dadilje, a sve u namjeri poticanja pozitivnih demografskih trendova.

U osnovnoškolsko obrazovanje samo prošle godine uloženo je 16.161.297 kuna, a za stipendije učenicima i studentima, od 550 i 700 kuna, isplaćeno je ukupno 421.250,00 kuna. Posebno smo ponosni što smo vodeći partner EU projekta „INkluzivne škole 5+“ ukupne vrijednosti 9,4 milijuna kuna, koji je započeo u školskoj godini 2017./18. i traje 48 mjeseci. Ove godine projektom se osigurava uključivanje 64 učenika s teškoćama u razvoju i rad 59 pomoćnika u nastavi s planom postepenog zapošljavanja.

Jedan od ključnih parametara koji su se uzimali u obzir u analitici i izračunu pobjednika je ulaganje i proračunsko izdvajanje za obrazovanje, a Pazin je tu u samom vrhu sa preko 53 posto… Koje su tu stavke najzastupljenije, za što najviše izdvajate?

 Najvećim dijelom je proračunski udio porastao upravo značajnim ulaganjima i odobrenim sredstvima iz EU fondova za projekte dogradnje Dječjeg vrtića i projekt osiguravanja pomoćnika u nastavi za učenike s poteškoćama u razvoju gdje je nositelj projekta Grad Pazin uz partnerstvo s gradovima Labin, Poreč, Rovinj i Umag.

Uz visoka ulaganja u predškolsko i osnovnoškolsko obrazovanje te izgradnju i rekonstrukciju prateće infrastrukture, u prošloj godini osigurano je 650.427.00 kuna za pružanje pomoći i podrške obiteljima, dok je za podršku ranjivim skupinama društva izdvojeno je 786.682,00 kuna, čime se pokrivaju troškovi stanovanja, ogrjeva, socijalne pomoći itd.

 Planirate li neke promjene, nove mjere, projekte i iskorake na području obrazovanja?

-U nadolazećem razdoblju plan nam je dograditi Matičnu školu u Pazinu koja u 2019/20 školskoj godini ima 733 učenika i dio je jedne od najvećih Osnovnih škola u RH koja broji čak 1.270 učenika. Time bi se osigurali uvjeti usklađeni s pedagoškim standardima te  prostor za glazbeni odjel kao i kvalitetniji uvjeti za boravak učenika u produženom boravku za koji postoji sve veći interes.

Za razliku od većine hrvatskih gradova, Pazin ima pozitivne demografske trendove, pozitivan prirodni prirast, vitalni indeks…. Što točno kažu brojke i kojim mjerama Grad potiče pozitivne trendove?

-Da, 2017. godine bili smo jedan od malobrojnih gradova koji je zabilježio pozitivan prirodni prirast odnosno imali smo više rođenih nego umrlih. Isto tako vitalni indeks odnosno broj živorođenih na 100 umrlih za Grad Pazin iznosio je visokih 112,9 u odnosu na prosjek Republike Hrvatske od 68,4.

Prema zadnjim podacima Državnog zavoda za statistiku, Grad Pazin bilježi blagi pad broja novorođene djece te se svrstava na četvrto mjesto među istarskim gradovima prema broju novorođenih u odnosu na umrle. No, raduje nas činjenica da u istom periodu bilježimo 38 novosklopljenih brakova i pozitivan migracijski saldo stoga se nadamo daljnjim pozitivnim demografskim trendovima.

Koliko na godišnjoj razini izdvajate za pronatalitetne mjere i programe i planirate li tu šta mijenjati?

-U 2018. godini izdvojeno je 328.000,00 kuna za 90-ero djece. Podrška ranom i predškolskom razvoju bit će i dalje jedan od ključnih prioriteta u planiranju i razvoju Pazina.

Ulaže se isto tako u edukaciju pa se u sklopu Savjetovališta za brak i obitelj provodi individualni i grupni rad s osobama kojima je potrebna psiho-socijalna podrška te se organiziraju interaktivna predavanja i radionice na temu kvalitetnog roditeljstva s ciljem poboljšanja roditeljskih kompetencija i proširivanje znanja o roditeljstvu, kao i osvješćivanje miskoncepcija o roditeljskim odgovornostima i metodama discipliniranja.

 Kakvi su Vam planovi do kraja mandata kada su obrazovanje i mladi u pitanju, što građani mogu očekivati u naredne dvije godine?

-Cilj ove gradske uprave jest ulaganje u održiv rast i razvoj lokalne zajednice stoga će obrazovanje i demografija i dalje ostati na vrhu naših prioriteta.

Putem projekta e- Škole ulažemo u digitalizaciju rada, nove oblike obrazovanja i nove tehnologije te pripremamo mlade za participativno i odgovorno uključivanje u kreiranje javnih politika.

Uz promjene u samom radu škole vezanom za provedbu projekta „Škole za život“, uvodi se nova grupa građanskog odgoja i obrazovanja u šesti razred s ciljem edukacije mladih o važnosti tolerancije i proaktivne uloge u zagovaranju ljudskih prava s namjerom izgrađivanja informiranog i odgovornog građanstva. (Marija Pulić Drljača)