Naša vodeća konzultantska kuća Apsolon objavila je nedavno Analizu aktualnog stanja na području energetike i spremnosti 20 najvećih hrvatskih gradova za zelenu (energetsku) tranziciju, kao prvo istraživanje toga tipa u RH.  U ostvarivanju ambicioznih europskih ciljeva za postizanje održive energetske tranzicije ključnu ulogu, naime, imaju upravo gradovi koji su odgovorni za 80 posto energetske potrošnje i pripadajućih emisija C02.

Baš na tom području, konkretno u sektoru prometa, u kojem se analizirala potrošnja energije, u samom vrhu nalazi se – Grad Koprivnica. To i ne predstavlja naročito iznenađenje, jer je Koprivnica već odavno izgradila imidž pametnog, naprednog i jednog od održivijih hrvatskih gradova, a 2018. godine proglašen je i jednim od sedam najboljih pametnih gradova u Europi po kvaliteti života. U 2019. ponio je i titulu najboljega grada u Eco-city kategoriji, u tradicionalnom izboru kojega je proveo naš portal.

A jedan iz reda neupitno najznačajnijih projekta u tom pogledu je e-mobilnost kojega već godinama uspješno provode i razvijaju EU sredstvima i kroz kojega su, kada su gradska uprava i institucije u pitanju, gotovo u potpunosti iz upotrebe izbacili konvencionalne automobile i prebacili se na električna i hibridna vozila. Koprivnica, kao pionir elektromobilnosti u Hrvatskoj, uspostavio je „car sharing“ sustav s električnim vozilima na razini Grada i gradskih poduzeća čime pokazuje građanima spremnost na promjene i važnost korištenja vozila na čista goriva.

Uveli su i stanice za bicikle, ali i besplatni električni javni gradski prijevoz – minibuseve BusKo kojima trenutno na dvije linije upravlja gradska tvrtka Komunalac, a u planu je i povećanje broja linija. Do danas je tim modernim električnim vozilom prevezeno preko 10.000 građana što ukazuje na velik broj zadovoljnih korisnika. Prijevoz je, naglasimo to, besplatan, a autobusi koriste postojeća stajališta. Vozni red prilagođen je aktualnom režimu električnih punjača s mogućnošću izmjena. Autobusi mogu prevesti 12 putnika, a maksimalna brzina ograničena im je na 90 kilometara na sat.

S obzirom da sustav javnog prijevoza čine i bicikli, građanima Koprivnice je besplatno na raspolaganju i sustav javnih bicikala koji čine konvencionalni i električni bicikli, i to 70 konvencionalnih bicikala i 10 električnih bicikala koji su smješteni na osam terminala, a mogu se unajmiti i putem mobitela. Bicikli su također sufinancirani europskim sredstvima, a trenutno je u gradu registrirano više od tisuću korisnika sustava. Građani na raspolaganju imaju i deset električnih bicikala koji se koriste u sklopu BicKo sustava, a u vlasništvu su Kampusa. Uz BicKo sustav djeluje i Biciklistički centar Koprivnica. Na području grada uređeno je preko 70 kilometara biciklističkih staza. Statistički gledano,  imaju više biciklističkih staza po glavi stanovnika nego Amsterdam.

I BicKo, BusKo, električna i hibridna vozila gradske uprave, komunalna vozila, pametne klupe, eko vrtovi i brojni eko projekti, dio su pak inicijative “Zelena Koprivnica“ koja se isto tako izuzetno uspješno pod paskom Grada provodi duži niz godina.

-Ono što na samom početku želimo naglasiti je da programe i projekte vezano uz zelenu energetsku tranziciju grada Koprivnice u najvećoj mjeri provodi naša Regionalna energetska agencija Sjever (REA Sjever). Prema indeksima na kojima je istraživanje napravljeno, vezano uz Indeks 1- Strateško energetsko planiranje, želimo naglasiti da se tu Koprivnica dobro pozicionirala jer je napravljen SECAP koji je ujedno usvojen od strane Gradskog vijeća i javno dostupan. Izradom Akcijskog plana energetski i klimatski održivog razvitka Grad je prepoznao važnost prilagodbe klimatskim promjenama- ističu u Gradu Koprivnici koja je iako nije obveznik izrade Programa ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja sukladno Zakonu o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja razradila rizike klimatskih promjena i ranjivost grada te su predložene mjere prilagodbe s ciljem ublažavanja utjecaja klimatskih promjena. ISGE je redovno popunjavan. Riječ je o online aplikaciji koja omogućuje svojim korisnicima da unosu podatke o potrošnji energenata i vode, te da na temelju analize koju ponudi sustav izvuku zaključke o energetskoj bilanci svojih objekata.

Također, planirane su daljnje aktivnosti na području strateškog planiranja, i to u sklopu projekta EU City Calc iz programa Horizon 2020 koji će REA Sjever provoditi tijekom sljedeće tri godine i kojim će se dalje razrađivati mogući scenariji smanjenja potrošnje energije i planirati aktivnosti usmjerene prema ublažavanju i prilagodbi klimatskim promjenama u što će, naravno, biti uključeni i drugi sektori potrošnje energije (poljoprivreda, industrija…)

-Kod Indeksa 2, u proizvodnji energije iz obnovljivih izvora energije, važno je napomenuti da je izgrađena solarna fotonaponska elektrana na Gradskim bazenima Cerine, a radi se o postavljanju najsuvremenije elektrane čija vrijednost iznosi 750.000 kuna bez PDV-a. Prostire se po čitavoj krovnoj površini bazena. Ukupno 575 postavljenih panela sa 60 ćelija od polikristalnog silicija, godišnje će proizvesti oko 180.000 kwh.  Tu su i sunčane elektrane na Enterovim objektima (Inkubator kreativnih industrija i Inkubator), vrtiću Tratinčica i Loptica, sustav grijanja i hlađenja dizalicama topline voda-voda u zgradi Sveučilišta Sjever, a treba napomenuti i planirane investicije Podravke u izgradnju SE ukupne snage 2,4 MW – upoznaju nas nadalje iz Grada. Podravkina sunčana elektrana “Podravka – Danica” bit će izgrađena u Industrijskoj zoni Danica. Očekivana godišnja proizvodnja ove elektrane je 3,2 GWh, a njenom će izgradnjom i puštanjem u pogon doći do značajnih ušteda u trošku električne energije iz konvencionalnih izvora za potrebe Podravkinih tvornica, no isto tako i do pozitivnog utjecaja na okoliš smanjenjem emisije CO2. Podravkinom projektu izgradnje sunčane elektrane vrijednom 10.328.114,53 kuna, odobrena su bespovratna sredstva u iznosu od 5.164.057,27 koja sufinancira Europska unija i Republika Hrvatska iz Programa ruralnog razvoja. Ukupna vrijednost investicije iznosi 11,7 milijuna kuna kod čega se 1,4 milijuna kuna odnosi na uređenje mjernog mjesta odnosno izgradnju potrebne trafostanice preko koje će se elektrana priključiti na elektroenergetsku mrežu HEP-a.

-Smatramo kako je ovdje važno istaknuti i da je Grad Koprivnica, u suradnji s REA Sjever, prvi i jedini u Hrvatskoj, kreirao -Mapu solarnog potencijala, koja našim građanima daje informaciju o mogućnosti instalacije sunčane elektrane na krovovima objekata- navode iz Grada.

Vezano uz Indeks 3, odnosno potrošnju energije u sektoru zgradarstva, naglašavaju posebno kako je Grad uspješno proveo energetske obnove dviju škola.  Uz pomoć sredstava iz Europskog fonda za regionalni razvoj te Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije, Grad Koprivnica obnovio je najveću koprivničku školu, OŠ Braće Ribar. Ukupna vrijednost projekta iznosi 7.891.182,59 kn pri čemu su bespovratna sredstva iz fonda Europske unije 4.332.727,75 kuna. Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije dodatno je osiguralo sredstva za ovaj projekt, i to u iznosu od 1.708.870,09 kn, pa EU sufinanciranje ukupno iznosi 6.041.597,84 kuna.  Energetski je obnovljena i OŠ Antun Nemčić Gostovinski, za oko 6 milijuna kuna.

Isto tako obnovljen je i vrtić Loptica (javna nabava inovacije nagrađena na EU razini), a već otprije na dosta zgrada primijenjene su mjere povećanja energetske učinkovitosti. Koprivnica je jedan od rijetkih gradova koji u sustavu ISGE-a ima uvedene sve objekte, uključujući i objekte u vlasništvu gradskih poduzeća i ustanova, kao i javne rasvjete te je REA Sjever omogućila da se računi za sve objekte unose automatski, bez greške i potrebe za radom ljudi.  Po pitanju daljnjih aktivnosti planirana je energetska obnova OŠ Đ. Ester i PŠ Starigrad. Dodajmo da projektom vrijednim 1,8 milijuna kuna započinje i energetska obnova zgrade Muzeja grada, a vrijedi istaknuti da Grad uz pomoć REA Sjever građanima pruža besplatno savjetovanje u projektima energetske obnove obiteljskih kuća i stambenih zgrada – gotovo jedinstvenu uslugu u RH.

-Na Indeksu 4, u potrošnji energije u sektoru prometa – Koprivnica je bez sumnje pozicionirana na vodećoj poziciji zbog svega što je napravljeno u projektu Civitas Dynamo  Provođenje projekta u Koprivnici obuhvaća šest mjera: Planiranje javnog prijevoza, Plan održivog gradskog prometa, Sveučilišni kampus nulte CO2 emisije, Javni prijevoz s niskom emisijom, Razvoj kurikuluma održivog prometa za koprivničko sveučilište i Program zajedničkog korištenja električnih gradskih automobila – napominju iz Grada, podsjećajući kako uz spomenuto uvođenje električnih buseva, flotu električnih i hibridnih auta, Koprivnica ima i prilično dobro razgranatu mrežu punionica za električna vozila.

Tu možemo ubrojiti i neke druge projekte koji su provedeni u suradnji s REA Sjever ili drugim ustanovama/poduzećima, poput Low Carb, u sklopu kojeg je izgrađena punionica u Kampusu, ali i naročito EVcc u sklopu kojeg su izgrađene punionice za električne automobile na infrastrukturi javne rasvjete, što je i čitavih 2,5 godine nakon uvođenja još uvijek jedinstveni slučaj kod nas.

-Kad se radi o Indeksu 5, u provedenoj analizi, tj. potrošnji energije u sektoru javne rasvjete, u Koprivnici smo pokrenuli projekt pod nazivom Living Lab Koprivnica, u sklopu kojega su u suradnji s proizvođačima i distributerima rješenja vezanih uz javnu rasvjetu uspostavljena testna polja na području stambene četvrti, i tu jedini u HR, na kojima se mogu uživo pogledati svojstva proizvoda niza proizvođača što će Grad u budućnosti kod javne rasvjete koristiti u planiranju modernizacije sustava – zaključili su iz Grada.

Prisjetimo se i da je Koprivnica dobila prvi biološki pročistač u Hrvatskoj, a Grad je prije desetak godina uložio u izgradnju „šparnih hiža“, 75 “pasivnih” stanova. Lani se pridružila i društvu gradova s više od 50 posto odvojenog sakupljenog otpada, pokazali su podaci Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja. U odnosu na broj stanovnika također je u vodećih 10 gradova s odvojenih 165 kilograma. Na kućnom pragu odvojeno se prikuplja papir, plastika i biorazgradivi otpad. U funkciji su za sada preko 70 lokacije zelenih otoka s ukupno blizu 250 spremnika za papir, plastiku, staklo i metal.

Nakon što je otvoreno novo reciklažno dvorište u Herešinu vrijedno 5,2 milijuna kuna, početkom srpnja 2021. u rad je svečano pušteno i postrojenja za biološku obradu odvojeno sakupljenog biorazgradivog otpada, nove kompostane u Herešinu vrijedne 14,3 milijuna kuna.  Radi se o dvije hale, postrojenju za automatsko pranje podvozja vozila sa separatorom za recirkulaciju vode, tipskom i laboratorijsko skladišnom kontejneru, a što će pratiti i stroj za prevrtanje hrpa, mobilno sito za prosijavanje komposta i sustav transportera za doziranje i pakiranje komposta. Osigurali su i 1,5 milijuna kuna za nabavu komunalnih vozila za odvojeno prikupljanje otpada.

-Drugi smo grad po razvrstavanju otpada u Hrvatskoj, a sve je to zasluga naših sugrađana i stručnih timova koji rade na projektu razvrstavanja- ustvrdio je gradonačelnik Mišel Jakšić, poručujući kako Grad Koprivnica i projektom u Herešinu pokazuje spremnost na inovacije uz praćenje trendova koje nosi Europska unija kroz New green deal, ali da su i sustav koji zna kako to staviti na korist onima koji trebaju biti najvažniji u svim tim procesima, svojim građanima.

Europska komisija je, podsjetimo i na to, krajem 2019. objavila novu strategiju rasta – Europski zeleni plan. Temeljni cilj ekološki napredne strategije je omogućiti održiv i uključiv rast, provedbu Programa Ujedinjenih naroda do 2030. i ciljeva održivog razvoja te tranziciju prema pravednom i prosperitetnom društvu s urbanim, modernim, resursno učinkovitim i konkurentnim gospodarstvom u kojem 2050. neće biti neto emisija stakleničkih plinova…  (Pero Livajić)