Vodeće domaće turističke destinacije u 2019. godini ne razlikuju se u odnosu na prethodne godine. Dubrovnik i Rovinj opet su privukli najviše turista i ostvarili oko 4 milijuna noćenja. Slijedi Poreč sa 3,5 milijuna noćenja, a u top 10 destinacija su  još Split, Medulin, Umag, Zagreb, Vir, Mali Lošinj i Crikvenica.

Prema prošlotjednim objavljenim podacima Hrvatske turističke zajednice Hrvatsku je lani posjetilo gotovo 21 milijun turista što je pet posto više nego 2018. godine. Ostvarili su 108,6 milijuna noćenja, tj. 2,4 posto više na godišnjoj razini. U ukupnim dolascima i noćenjima 90 posto su činili strani turisti kojih je došlo 18,2 milijuna.

Vodeće domaće turističke destinacije u 2019. godini ne razlikuju se u odnosu na prethodne godine. Dubrovnik i Rovinj opet su privukli najviše turista i ostvarili oko 4 milijuna noćenja. Slijedi Poreč sa 3,5 milijuna noćenja, a u top 10 destinacija su  još Split, Medulin, Umag, Zagreb, Vir, Mali Lošinj i Crikvenica.

U Dubrovniku, Poreču i Zagrebu najviše je turista odsjelo u hotelima, Rovinj, Tar i Funtana vodeće su u kampingu turističkog prometa, Split, Dubrovnik i Crikvenica imale su najveći broj noćenja u obiteljskim smještajima, a u nekomercijalnom smještaju predvodili su Vir, Malinska-Dubašnica i Dobrinj.

Izvor: HTZ

Stranih turista najviše je bilo u Dubrovniku, Rovinju, Poreču, Medulinu, Umagu, Splitu, Zagrebu, Puli, Malom Lošinju i Taru, a domaćih na Viru, u Crikvenici, Zagrebu, Malom Lošinju, Vodicama, Malinskoj-Dubašnici, Šibeniku, Novalji, Zadru i Biogradu na Moru.

Izvor: HTZ

Dubrovnik: Uz nove rekorde i projekt Poštujmo Grad obilježio je lanjsku godinu

U Dubrovniku je lani ostvareno oko 1,4 milijuna dolazaka turista, što je 13 % više nego 2018. godine te oko 4,4 milijuna noćenja, što je pak  6 % više nego prošle godine.

Od ukupnog broja turista, njih 814.985 je tijekom prošle godine odsjelo u 50 dubrovačkih hotela, što je porast od 18 % u hotelskom smještaju u odnosu na 2018. godinu, a zabilježeno je 2.320.481 noćenje, što je 6 posto više nego preklani. U privatnom smještaju tijekom 2019. godine odsjelo je 480.046 gostiju, što je porast od 10 % u odnosu na 2018. godinu, a zabilježeno je 1.593.287 noćenja, što je 8 % više nego godinu ranije.

Najviše je Dubrovnik posjetilo gostiju iz Ujedinjene Kraljevine, SAD-a, Njemačke, Francuske, Španjolske, Hrvatske, Irske, Australije, Italije i Kanade.

U Gradu Dubrovniku pozdravljaju rekordne brojke u dolascima i noćenjima te sve druge parametre kojima se mjeri uspješnost turističke sezone, no kako je više puta istaknuo gradonačelnik Mato Franković uspjeh jedne destinacije, posebno destinacije poput Dubrovnika koja svoj atraktivne elemente duguje višestoljetnoj vrijednoj graditeljskoj baštini, pogrešno je mjeriti isključivo brojkama.

– Glavna figura održivog i odgovornog turizma je stanovnik, onaj tko živi cijelu godinu u Gradu. Ako su građani zadovoljni onda je zadovoljan i gost, a i sama destinacija napreduje. Stoga je Dubrovniku bio nužan zaokret prema turizmu kvalitete i održivosti – kazao je gradonačelnik Franković, a takav zaokret u upravljanju destinacijom ubrzo je naišao na odobravanje svjetske turističke javnosti.

Stoga je 2019. godinu, kažu u Gradu, značajno obilježio nastavak implementacija mjera i aktivnosti iz našeg strateškog projekta Poštujmo Grad (Respect the City), uključujući i usku suradnju s CLIA-om (Cruise Lines International Association) posebno na boljem rasporedu dolazaka brodova na kružnim putovanjima.

U srpnju prošle godine to krovno udruženje cruise industrije i Grad Dubrovnik potpisali su Sporazum o suradnji i dogovorili suradnju na očuvanju i zaštiti kulturne baštine Dubrovnika putem odgovornog upravljanja turizmom kako bi Dubrovnik postao primjer održivog turizma na Jadranu i šire. Sporazum se usredotočuje na ulaganja, suradnju i najbolje prakse u dugoročnom upravljanju odredištem u svrhu dobrobiti stanovnika i posjetitelja. Grad i CLIA također dogovaraju nastavak suradnje na projektu „Dubrovnik World Heritage Visitor Center“ i intermodalnog transportnog centra u Luci Gruž.

U Gradu izdvajaju i početak izrade Plana upravljanja spomeničkom cjelinom Grada Dubrovnika. Planski je to dokument temeljem kojega se stvara okvir za upravljanje lokalitetom svjetske baštine kako bi se očuvala i unaprijedila svojstva izvanredne univerzalne vrijednosti pod zaštitom UNESCO-a, uz istodobno razvijanje suvremenog života Grada kroz održivo upravljanje i korištenje dobrom i njegovom kontaktnom zonom.

Javni gradski prijevoznik Libertas od sezone 2020. preuzima shuttle prijevoz gostiju s brodova na kružnim putovanjima od Luke Dubrovnik do povijesne jezgre, odnosno do Pila što će uvelike rasteretiti promet kontaktnom zonom i dovesti do smanjenja gužvi. Za tu namjenu nabavljena su prva tri zglobna autobusa, a slijedi nabavka dodatna tri. Uvedene su i brojne druge mjere te alati koji će doprinijeti manjim gužvama u prometu, poput inovativnog sustava smart parkinga i on-line aplikacije za rezervaciju termina i kupovinu vouchera za turističke autobuse. Pokrenut je i 100 % električni sustav car-sharinga, i to kao prvi grad u Hrvatskoj. Sustav će na ekološki način doprinijeti rasterećenju gradske prometne infrastrukture, a vozila će na početku biti raspoređena na sedam lokacija, uključujući i Zračnu luku Dubrovnik i Luku Gruž.

Dubrovnik je prvi hrvatski grad koji je svojim aktima regulirao pitanje postavljanja bankomata, a uklanjanjem nelegalno postavljenih uređaja iz povijesne jezgre zaštićena je vrijedna spomenička baština. U sklopu obilježavanja 600 godina od postavljanja Orlandovog stupa započet je proces monitoringa pukotina na stupu, preduvjet budućih radova na sanaciji oštećenja. U srpnju mjesecu otvoren je obnovljeni povijesni kompleks Lazareta kao prvi kapitalni baštinski projekt financiran europskim sredstvima, a koji će kao kulturni i kreativni centar uz same gradske zidine svakako obogatiti kulturnu ponudu Dubrovnika.

Poreč: Ljeti dnevno gravitira šest puta više gostiju od broja stanovnika

Poreč je i lani ostvario rekordne brojke u turizmu te je ponovno jedna od najposjećenijih destinacija u Hrvatskoj.

– Godinu za nama obilježila su velika ulaganja u infrastrukturu za što kvalitetnije funkcioniranje grada i u trenutcima kada Poreču, gradu od samo 20 tisuća stanovnika, tijekom sezone dnevno gravitira 120 tisuća turista. Upravo se na Poreštini – Poreču i okolnim općinama sveukupno ostvaruje više od 9 milijuna noćenja, odnosno, na sedamdesetak kilometara obale ostvaruje se gotovo 10% svog turizma Hrvatske – komentiraju u Gradu.

Poreč je lani bio prvi grad koji je odlučio da neće povisivati paušal za iznajmljivače, jer je želja da iznajmljivači ta sredstva ulože u podizanje kvalitete vlastitih kapaciteta. Dodatno, i velike hotelske kuće na području Grada u velikom su investicijskom ciklusu te obnavljaju hotele i tako utječu na razinu kvalitete cijele destinacije.

– Mi smo kao grad u proteklih pet godina uložili 20 milijuna kuna u obnovu i uređenje gradskih plaža, dovršili zaobilaznicu u punom profilu kako bi prometno rasteretili centar grada, gradili više manjih parkirališta po svim naseljima, a u godini pred nama ćemo nastaviti s komunalnim ulaganjima – uređujemo gradsku rivu s čime ćemo promijeniti vizuru starogradske jezgre, te ćemo, u suradnji s TZ Poreč, ulagati u dodatne sadržaje poput modernih igrališta, vodenih parkova i slično – kažu u Gradu Poreču.

Na Skupštini Turističke zajednice Grada Poreča u prosincu direktor TZ Nenad Velenik analizirajući lanjsku godinu rekao je kako je ostvareno 3,5 milijuna noćenja, a da su tradicionalno najzastupljeniji gosti iz Njemačke, Austrije i Slovenije.

Od planova u ovoj godini spomenuo je i nastavak sufinanciranja programa kojim se potiče vlasnike nekretnina na području kulturno-povijesne i urbanističke cjeline grada na obnovu i uređenje njihovih građevina.

Jedan od krucijalnih projekata u ovoj godini bit će udruživanje turističkih zajednica Poreštine u Klaster Riviera Poreč. TZG Poreč pojavljuje se u funkciji glavnog koordinatora i nositelja projekta. Planirani rashodi za klastersku suradnju u 2020. iznose 4,5 milijuna kuna.

Split: U najuspješnijem city break gradu najviše gostiju iz SAD-a

Kako kažu u Turističkoj zajednici Grada Splita  brojke za lanjsku godinu su bile izuzetno dobre, jer se je turistički promet približio brojci od milijun dolazaka gostiju (943.907) tijekom cijele godine, a koji su ostvarili 2,75 milijuna noćenja. Time je Split tijekom cijele 2019. godine registrirao rast dolazaka gostiju i rast noćenja od po 9 posto, jedan od najvećih u Hrvatskoj na razini cijele godine. Najbrojniji inozemni gosti tijekom cijele godine u Splitu bili su građani SAD kojih je stiglo čak 105 tisuća, na drugom mjestu su Britanci kojih je stiglo 94 tisuće u Split, slijede Nijemci, Francuzi, Australijanci i Talijani. I 75 tisuća hrvatskih građana odabralo je u 2019. godini Split za mjesto odmora. Zadržavanje gostiju u Splitu bilo je u prosjeku tri dana, čime se Split svrstao među najuspješnije city break destinacije jer je u gradovima u Europi prema podacima UNWTO-a, prosjek zadržavanja gostiju 2,4 dana, što je Split ponudom odmorišnog turizma premašio.

– Zadovoljni smo rezultatima turističkog prometa u 2019. godini i čestitamo svim našim turističkim djelatnicima i novinarima koji su nas podržali u stvaranju pozitivne slike o Splitu, ali i onima koji su nas motivirali da budemo bolji. Ovi rezultati samo su mali vjetar u leđa koji na daje veliku odgovornost za daljnjim razvojem turizma, povećanjem motiva dolaska turista i sadržaja s naglaskom na održivi turizam i uključivanje u rješavanje ključnih infrastrukturnih problema. U sljedećoj godini imamo jako velike planove koji su u skladu s trendovima na turističkom tržištu. Glavne smjernice su nam podizanje kvalitete  i edukacija turističkih djelatnika, dodatni razvoj proizvoda u pred i posezoni, razvoj manifestacija sportskog, kulturnog, poslovnog i gastro karaktera, poticanje projekata i kampanja koje podižu svijest o  održivom turizmu, poticanje projekata i promocija inkluzivnog turizma s obzirom na to da petina svjetskog stanovništva zahtjeva posebnu skrb, ovaj oblik putovanja stalno raste. Kod pristupačnog turizma je važno da ono obuhvati sve putnike s tjelesnim i intelektualnim poteškoćama, ali i one koje imaju poteškoće s mobilnosti. Nastavljamo s provedbom marketinških kampanja i udruženog oglašavanja s naglaskom na online kampanje i Cobranding suradnje koje su inače vrlo kvalitetan način kako da subjekti sa sličnim marketinškim ciljevima postignu maksimalne marketinške učinke dijeleći troškove. I dalje ćemo prezentirati Split na najvećim svjetskim turističkim sajmovima a novost u 2020. godini je sudjelovanje na sajmu “tourismA – SaloneArcheologia e Turismo Culturale” koji će se održati u Firenci od 21. do 23. veljače 2020. godine. Riječ je o jednom od najznačajnijih europskih događaja koji promoviraju kulturni turizam i jedinstvene povijesno- arheološke spomenike – prokomentirala nam je direktorica Turističke zajednice grada Splita Alijana Vukšić i dodala:

– Turistička zajednica grada Splita nastavlja sudjelovati kao partner u EU projektu „Marjan- brdo prošlosti, oaza budućnosti“, „Skriveni habitati“, „Split- dodir sporta i kulture“, a posebno je važno naglasiti novi projekt “Palača života, grad mijena”, nositelj projekta je Grad Split, partneri su Turistička zajednica Grada Splita i Muzej grada Splita. Ukupna vrijednost projekta iznosi 25.421.397,75 milijuna kuna, od čega su 18.225.974,54 milijuna kuna bespovratna sredstva Europske unije. Ovim projektom Split će dobiti nove sadržaje i povećati korištenje informacijskih tehnologija u interpretaciji bogate kulturne baštine. Ovo je samo mali isječak naših planova u 2020. godini, ali mogu zaključiti da ćemo u suradnji s privatnim i javnim sektorom, naporno raditi na tome da ovu godinu završimo uz što veći broj zadovoljnih gostiju i pri tom očuvamo naše resurse te zadržimo kvalitetu života lokalnog stanovništva – zaključila je Vukšić.

 Umag: Novi bazenski kompleks u ovoj godini

U 2019. godini na destinaciji Umag ostvareno je 507.000 dolazaka, što je rast od četiri posto u odnosu na godinu ranije, te su ostvarena 2.752.000 noćenja, što je rast od jedan posto.

‘Prošlu je godinu obilježilo svojevrsno preslagivanje na turističkom tržištu te povratak većine konkurenata na Mediteranu. S obzirom da smo navedeno predvidjeli, uspjeli smo se kvalitetno pripremiti i nastaviti rast u svim fizičkim pokazateljima. Nastavili smo povećavati kvalitetu našeg turističkog proizvoda, kroz investicije u smještajne kapacitete te podizanje na viši nivo naših manifestacija, koje su motiv dolazaka gostiju u pred i posezoni. Proslavili smo 30. godišnjicu održavanja ATP Croatia Open, treće izdanje Sea Star Festivala te održali čitav niz sportsko-zabavnih manifestacija.

U ovoj godini očekujemo vrlo slična kretanja kao u prethodnoj te nastavak stabilnog rasta u fizičkim pokazateljima. S obzirom da smo već nekoliko godina svjesni da ne možemo i ne trebamo u nedogled s noćenjima, okrenuli smo se radu na povećanju kvalitete turističke ponude što će u konačnici dovesti i do kvalitetnijih gostiju, više platežne moći. Od većih investicija u ovoj godini možemo izdvojiti novi bazenski kompleks u kampu Park Umag te zamjenu umjetne trave na postojećem nogometnom terenu i izgradnju još jednog terena s umjetnom travom i svom pripadajućom infrastrukturom – kažu u Gradu Umagu.

Mali Lošinj: Europski otok sporta u 2020. godini

Mali Lošinj je i u 2019. godini bila nezaobilazna destinacija brojnih posjetitelja što dokazuju i izvrsni turistički rezultati, kažu u Turističkoj zajednici Malog Lošinja. Zahvaljujući promociji ključnih atributa imidža otoka Lošinja, kao i truda te aktivnosti uloženih u organizaciju događanja i obogaćivanja cjelogodišnje ponude, na Lošinju je u prošloj godini ponovno ostvaren zavidan broj noćenja i dolazaka.

U 2019. godini nastavio se projekt IQM – Integrirano upravljanje destinacijom kojim se povezuju subjekti u destinaciji koji gostima pružaju najbolju uslugu, preporučuju se najkvalitetniji sadržaji i partneri koji jamče kvalitetu čime se podiže ukupna razina zadovoljstva gosta u destinaciji.

U prošloj je godini održana završna prezentacija Master plana bike turizma otoka Lošinja, koji je kreiran s ciljem razvijanja cikloturizma te stvaranja ‘Bike friendly’ destinacije, a uključuje izgradnju trail centara i novih biciklističkih staza/trasa, kao i rekonstrukciju staza te signalizaciju na području kompletnog otoka Lošinja, dijelu otoka Cresa te na manjim otocima.

Cres i Lošinj nastavljaju sa zajedničkom izradom Masterplana razvoja turizma. Dvije destinacije po prvi put zajedno izrađuju i provode strateški važan dokument. Nakon uvodne faze projekta, situacijske i tržišne analize i postavljanja strateških okvira, Grad Cres i Grad Mali Lošinj, u suradnji s lokalnim privatnim partnerima Jadranka d.d. i Lošinjskom plovidbom Turizam, u izvedbi savjetničke kompanije – Horwath HTL, definiraju operativne strategije razvoja, strateške smjernice vezane uz turistički proizvod i infrastrukturu, konkurentnost, marketing i razvoj destinacijskih menadžment organizacija.

Trud koji Mali Lošinj ulaže u rast i razvoj destinacije vidi se i  kroz brojne osvojene nagrade od kojih se mogu istaknuti ona osvojena na najvećem svjetskom turističkom sajmu – ITB Berlin gdje je ponovno Mali Lošinj uvršten među Top 100 održivih destinacija svijeta, a Mali je Lošinj osvojio treće mjesto u kategoriji ‘Best of the Europe’. Osim spomenute, na ovogodišnjim Danima hrvatskog turizma, Mali Lošinj je proglašen najuspješnijom destinacijom turizma zdravlja, dok je interpretacijski centar pomorske baštine otoka Lošinja – Loger „Nerezinac“ dobitnik godišnje hrvatske turističke nagrade za Inovaciju godine. Priznanje u kategoriji “Stories“ dobio je i lošinjski Boutique Hotel Alhambra.

Kao primjer dobre prakse u Europi, Lošinj je svoju kulturnu, turističku i gastronomsku ponudu 19. ožujka 2019. godine prezentirao u Europskom parlamentu u Brusselsu. Europarlamentarcima, medijima te brojnoj publici predstavljen je najpoznatiji lošinjski stanovnik, poznati antički brončani kip atleta Apoksiomena te njegov stalni dom i jedinstveni muzej na Mediteranu – Muzej Apoksiomena. Važan naglasak stavljen je na povezivanje prirodnih i kulturnih bogatstva s turističkom ponudom i lokalnom zajednicom. Kao rezultat navedenog, kreirana je destinacijska ponuda inspirirana Apoksiomenom koja posjetitelje uvodi u potpuni kulturni i destinacijski doživljaj (Apoksiomenovi proizvodi, prirodna kozmetika i tretmani, kulturne rute, antički plovni putovi, gastronomski festival „Apoksiomenove antičke kuhinje“ te druga kreativna i sportska događanja).

U centru grada Malog Lošinja, 7. rujna 2019. po prvi put održana je baletna predstava „Apoksiomen“ u izvedbi Hrvatskog narodnog kazališta Zagreb, u sklopu otvorenja ovogodišnjeg festivala Lošinjskim jedrima oko svijeta.

Tijekom listopada, povodom četvrtog izdanja međunarodne konferencije Svjetskih dana zelenih destinacija (Global Green Destinations days), na otoku Lošinju okupili su se vodeći stručnjaci za održivost u državnim, poslovnim i akademskim krugovima. Ova vodeća globalna konferencija posvećena održivom upravljanju destinacijama sadržavala je 30 prezentacija i panel rasprava na temu

„Zelena rješenja za turističke destinacije“, a u sklopu konferencije predstavljeno je Top 100 održivih destinacija svijeta za 2019. godinu.

– Međutim, ne krase Lošinj samo sunce, more i predivan okoliš, pravom doživljaju ove destinacije doprinose i brojna događanja i turistička ponuda! Potvrda tome je i titula Malog Lošinja kao Europskog otoka sporta za 2020. godinu.

U ovoj nas godini očekuje svjetska ekstremna biciklistička spust utrka Mercedes – Benz UCI Mountain Bike Downhill World Cup Lošinj 2020., zatim XCO Lošinj – cross country mountain utrka. Mali Lošinj također je domaćin najizazovnije triatlon utrke u Srednjoj i Istočnoj Europi u 2020. godini, XTERRA CROATIA! Slijedi i Island MTB Stage Race utrka te Adventure race Croatia 2020. Ove godine po prvi put održat će se i Lošinj Run 4 Vitality festival te jubilarni 10. Lošinjski polumaraton, Cres- Lošinj triatlon i Cres & Lošinj trail weekend, a neizostavne su brojne tradicijske regate – kažu u Turističkoj zajednici Grada Malog Lošinja.

Pula: Šest posto više dolazaka i 3,5 posto više noćenja

Grad Pula je među top deset destinacija koju su lani posjetili strani turisti.

U 2019. godini Pulu je ukupno posjetilo 456.610 turista iz gotovo svih zemalja svijeta, što predstavlja rast od 6 posto, a oni su ostvarili i 2.306.309 noćenja što u odnosu na 2018. godinu predstavlja povećanje od  3,5 posto, priopćeno je iz Grada Pule.

Po broju noćenja broj domaćih gostiju povećan je za 11 posto, koliko je povećan i broj noćenja gostiju iz Velike Britanije koji su u ukupnim brojkama ostvarili 204,772 noćenja te su se probili na treće mjesto. Drugi su gosti iz Italije s povećanjem od 5 posto, dok su tradicionalno prvi gosti iz Njemačke kojih je u Pulu ukupno pristiglo 76,657 te su i ove godine ostvarili gotovo pola milijuna noćenja. Najveći su rast noćenja ostvarili gosti iz SAD-a od 34,5 posto te Francuske 25 i Srbije od 20 posto.

Pulski gradonačelnik Boris Miletić izrazio je zadovoljstvo ostvarenim rezultatima koji su rezultat vrijednog rada svih djelatnika u turističkom sektoru. „Hvala svima koji su uspješno doprinijeli ostvarenju još jedne rekordne turističke sezone. Grad smo s preko tisuću kulturno-umjetničkih manifestacija koji kreira i traži nove načine kako bi se proširila turistička ponuda. Napredujemo iz godine u godinu i siguran sam da će i 2020. proći u pozitivnom ritmu s još boljim rezultatima “, kazao je Miletić. (Lidija Kiseljak)