Priznanje koje je stiglo iz Londona nadogradnja je nagrade koju smo, krajem prošle godine, već dobili od (HPU-a) Hrvatske strukovne udruge kao najbolja hrvatska tvrtka. Ponosan sam na svoje zaposlenike te im odajem priznanje za postizanje visokih standarda. Nakon što smo stvorili takav sustav kontrole i naplate izabravši najbolja softverska rješenja na tržištu, odlučili smo sve nadograditi primjenom pametnih tehnologija koje štede na radnoj snazi. Danas imamo upite i potencijalne kupce prvenstveno iz turističkih destinacija, ali i velikih gradova – kaže nam Igor Štok, direktor tvrtke Opatija 21.

Tvrtka Opatija 21 d.o.o. dobila je europsku nagradu za najbolju tvrtku u parkirališnoj djelatnosti za 2020./21. godinu (Parking Management Company of the Year 2020 /2021).

U obrazloženju nagrade stoji kako tvrtka Opatija 21 ima mali broj zaposlenih po broju parkirališnih mjesta, najbolju kontrolu sustava te omogućen najveći broj prodajnih kanala za korisnike, čime je korisniku dana velika fleksibilnost prilikom korištenja usluga. Nadalje, Grad Opatija ima izuzetno kompleksne opće uvjete organizacije parkiranja: besplatni sat za 4.385 građana Opatije dnevno, virtualni parkirališni bon, velik broj (651) povlaštenih karata u odnosu na broj parkirališnih mjesta, tri mjeseca nenaplate vikendima zimi te različite prodajne internetske kanale, navodi se u obrazloženju priznanja.

Opatija 21 d.o.o. za izgradnju i upravljanje nekretninama i parkiralištima razvojna je tvrtka u vlasništvu Grada Opatije, osnovana 2008. Od svoga osnivanja tvrtka se bavi razvojnim projektima povezanima s javnim parkiralištima i garažama te izgradnjom kapitalnih objekata u vlasništvu Grada Opatije, poput Sportske dvorane “Marino Cvetković”.

U ožujku 2018. godine Opatija 21 preuzela je upravljanje svim javim parkirališnim površinama i javnim garažama na području Grada Opatije, uključujući i parkirališta za autobuse, a uz uređenja manjih parkirnih površina za lokalno stanovništvo, priprema se za skorašnju izgradnju nove garaže Gorovo, te projekt javne garaže na Črnikovici. Odmah po preuzimanju upravljanja nad javnim parkiralištima i garažama krenulo se u izradu novih, jednostavnih uvjeta korištenja  usluga parkiranja, a uvedeni su i novi, suvremeniji sustavi naplate i kontrole (online sustav WebPark koji građanima u velikoj mjeri može olakšati kupovinu parkirnih karata, povlaštenih karata i bonova za parkiranje, pa i plaćanje kazni, PayDo.hr mobilna/web aplikacija, Opatija.City aplikacija putem koje se može za pojedina parkirališta provjeriti stanje slobodnih mjesta, parking bonovi, parking sat za građane Opatije, ScanScooter). Paralelno se radi i na uvođenju geografsko-informacijskog sustava o svim parkirnim mjestima na području Grada, te predstojećoj ugradnji senzora na sva parkirna mjesta, što će omogućiti potpuno transparentno gospodarenje parkirališnim površinama.

-Posebno sam počašćen što nagrada dolazi od struke na europskoj razini. Priznanje koje je stiglo iz Londona nadogradnja je nagrade koju smo, krajem prošle godine, već dobili od (HPU-a) Hrvatske strukovne udruge kao najbolja hrvatska tvrtka. Ponosan sam na svoje zaposlenike te im odajem priznanje za postizanje visokih standarda. Nakon što smo stvorili takav sustav kontrole i naplate izabravši najbolja softverska rješenja na tržištu, odlučili smo sve nadograditi primjenom pametnih tehnologija koje štede na radnoj snazi. Danas imamo upite i potencijalne kupce prvenstveno iz turističkih destinacija, ali i velikih gradova – kaže nam Igor Štok, direktor tvrtke Opatija 21.

Što za Vas i tvrtku znači ova nagrada?

-Meni osobno predstavlja vrhunac poslovne karijere i otvaranje možda nekih novih poslovnih izazova, a tvrtki ugled u stručnoj zajednici RH. Teško da ćemo ovo ponoviti u doglednoj budućnosti, ali ostaje veliko poslovno iskustvo. Upravljanje ljudskim resursima veliki je i zahtjevan posao naročito u javnim tvrtkama koje su non stop pod lupom javnosti i svaka greška odmah ispliva na površinu. Nažalost, politika nije uvijek zadovoljna nama, ali pohvale zato stižu sa svih strana, od korisnika, tvrtki iz cijele države do struke i teško je reći da nam ne godi ovakav status. Mnogi strani korisnici usluga Opatije 21 ne mogu vjerovati da postoji destinacija gdje se može plaćati parking pametnim telefonom, a naročito ostaju iznenađeni kada shvate da postoji virtualni parkirni bon. Ova inovacija nam je i donijela sve nagrade, ostalim koncesionarima u Hrvatskoj još uvijek je nepojmljivo da smo dozvolili korisniku da ne mora sam plaćat parking već da se mi moramo pobrinuti da ga naplatimo. Možete zamisliti kakav sustav morate imati da biste omogućili ovakvu komociju korisniku- tvrdi direktor Opatije 21, gradske tvrtke koja ukupno raspolaže s cca. 1200 parkirnih mjesta. Ukupan broj zaposlenika u tvrtki varira do 35 osoba. U samom parking sustavu ima 12 zaposlenih sve zahvaljujući naprednim tehnologijama u vidu šest kamera u visokoj rezoluciji s izuzetno preciznim GPS sustavom. Softwersko rješenje koje svime rukovodi prepoznaje sve svjetske registarske oznake i navodi djelatnike  u obavljanju svakodnevnih zadataka. Tehnologija kojom raspolažu ima mogućnosti i nadogradnje sustava kako bi se bilježili i drugi komunalni prekršaji te je tzv. “open  source” u pogledu povezivanja sa drugim platformama.

-Izuzetno je važno u komunalnom gospodarstvu kako se troše ljudski resursi, a Opatija 21 ima najmanji broj zaposlenika u Hrvatskoj po broju parkirnih mjesta. Tu ne mislim samo na ljude zaposlene u kontroli parking sustava već i zaposlenika koji opslužuju sve poslovne procese u tvrtki. Dakle, neovisno o malim ljudskim resursima, utvrđeno je da Opatija 21 d.o.o. ima najbolju kontrolu sustava i omogućen najveći broj prodajnih kanala za korisnike čime je data velika fleksibilnost korisnicima. Nadalje, struka je utvrdila da Grad Opatija ima izuzetno kompleksne  Opće uvjete organizacije parkiranja i to iz već poznatih razloga: besplatni sat, jedinstvena komocija korisnika putem virtualnog parkirnog bona i iznimno velik broj povlaštenih karata u odnosu na broj parkirnih lokacija, tri mjeseca nenaplate zimi, te velik broj prodajnih internetskih kanala što predstavlja nepoznanicu za ostatak destinacija. Naime, niti jedna tvrtka u našoj branši ne želi se toliko otvoriti svojim korisnicima jer je to teško popratiti i kontrolirati sa strane tvrtke, no mi se toga nismo bojali. I na kraju ne smije postojati strah od donošenja odluka. Odluke se moraju svakodnevno donositi, a ako se pokaže da su krive onda ih treba u hodu ispravljati. Da biste sve ove benificije i komociju korisnika mogli kontrolirati, a da pritom ne ugrozite poslovanje tvrtke prekomjernim troškovima ili zapošljavanjem velikog broja ljudi, potrebno je pristupiti organizaciji tvrtke na jedan drukčiji način. Tvrtka koristi 6 softwareskih rješenja koje se nadopunjuju i čine jednu cjelinu, a komplementarno se nadopunjuju sa novim tehnologijama koje smo implementirali – tvrdi Štok.

Nakon što su u Opatiji 21 stvorili takav sustav kontrole i naplate izabravši najbolja softwerska rješenja na tržištu, odlučili su sve nadograditi primjenom pametnih tehnologija koje štede na radnoj snazi. U njihovoj djelatnosti, kako kažu, da biste mogli kontrolirati sve beneficije za korisnike usluga morate imati velik broj zaposlenika. To predstavlja velik trošak u poslovanju te sve pada u vodu jer trošak kontrole pojede svu zaradu. Stoga su se okrenuli izgradnji jednog novog sustava te uz puno muke i testiranja shvatili da su na dobrom putu. Nakon prve odrađene godine u vrijeme pandemije, svima je bilo jasno da imaju sustav kojeg želi cijela Hrvatska. Danas, pak, imaju upite i potencijalne kupce prvenstveno turističkih destinacija, ali i velikih gradova.

U Opatiji ste jedini u RH omogućili plaćanje novčanicama na uličnim parkomatima i uveli mogućnost plaćanja svim kreditnim i debitnim karticama?

-Razvili smo internetsku prodaju tzv. virtualnog parkig bona koji zapravo predstavlja kredit  ili osigurač u slučaju da ne platite  uslugu sms om ili parkomatom ili ste pak zaboravili produžiti svoju povlaštenu parkirnu kartu. Isti onemogućuje izdavanje dnevne parkirne karte koje građani inače nazivaju kaznom što ona u stvarnosti nije, naravno. Uveli smo i aplikaciju Paydoo s kojom je omogućeno plaćanje svim stranim korisnicima putem pametnog telefona, a također moguće je i putem web portala Opatije 21 platiti parking za bilo koju zonu u bilo kojem periodu. Inače, besplatan sat je točnije poček plaćanja usluge od 60 min. za Opatijce koji već postoji gotovo 4 godine, a isti se pokazao kao vrlo tražena pogodnost te ga danas koristi gotovo 4300 vozila.

U Europskoj uniji jako odskaču po pitanju organizacije sustava parkiranja gradovi Barcelona, Lisabon, Brisel i Amsterdam…

-Upravo je Amsterdam dio i naše priče jer napredne tehnologije koje smo implementirali u Opatiji 21 predstavljaju intelektualno vlasništvo tvrtke Scan a car l.t.d. iz Amsterdama. Vlasnik je isto prodao Barceloni, Briselu, Edinburgu, Tesalonikiu, Johanesburgu…. ali ono što me čini neizmjerno ponosnim jest  njegova konstatacija da je  jedino Opatija 21 svojim „know howom“  izvukla maksimum tehnološkog rješenja. Da se razumijemo, njihova inovacija dobila je 2016. godine nagradu za najbolje rješenje na svjetskom sajmu tenologija Intertraffic u Amsterdamu. Mi smo, usput, također, dobili lani i nagradu HPU-a Hrvatske strukovne udruge, a još smo kandidirani za nagradu EPA-e European Parking Assosiation koja će se dodjeljivati u travnju 2022. Naime, ista je odgođena zbog epidemioloških uvjeta.

Tvrtka Opatija 21, osim parkirališne djelatnosti i time što gospodari sportskom dvoranom, koja je zbog iventa DORA postala multifunkcionalna, mnogi ne znaju da razvija i uslužnu djelatnost za turističke autobuse koji predstavljaju dio cjelokupnog poslovnog rješenja. Samo u 2019. kroz poslovni sustav tvrtke je prošlo 10139 turističkih autobusa. Tvrtka nije izmišljala toplu vodu već je uslužnu autobusnu djelatnost organizirala na način kako to radi npr. Venecija.

-Da. 24 satno dežurstvo pokriveno video nadzorom na više lokaliteta te prijevozom vozača autobusa i prtljage čini nas uz Dubrovnik jedinstvene u RH.  Stoga, po meni, najvažniji projekat za Opatiju 21, ali i sam grad Opatiju, jest izgradnja autobusnog terminala za turističke autobuse, ali i lokalne prijevoznike. Nažalost, sa ovim projektom kasni se najmanje 15 godina. (Pero Livajić)