Analize TOP 10

Gotovo polovica gradova povećala izdvajanja za sufinanciranje cijene prijevoza građanima – evo koji najviše…

Sufinanciranje cijene prijevoza učenika i studenata, onkoloških bolesnika, starijih osoba…, neke su od mjera koje gradovi imaju kako bi olakšali budžet roditeljima učenika, olakšali prijevoz bolesnim građanima do bolnica, učinili javni prijevoz pristupačniji svim dobnim skupinama građana. ali i rasteretili vožnju autima pa i zagađenost. Prema analizi napravljenoj na temelju konsolidiranih izvještaja prihoda i rashoda gradova za 2024. godinu i stavke Sufinanciranje cijene prijevoza, Zaprešić je na samom vrhu po udjelu izdvojenih sredstava i izdvojenim sredstvima u odnosu na broj stanovnika. Najviše su pak sredstva povećali Dubrovnik i Crikvenica, a u top deset su još, primjerice, Solin, Vrlika, Garešnica, Imotski, Gospić, Trilj, Sinj, Makarska, Našice, Slavonski Brod… 

Kada je riječ o učenicima, Ministarstvo obrazovanja je i ove godine nastavilo s programom sufinanciranja ili financiranja prijevoza redovitih učenika srednjih škola sa 75 posto troškova međumjesnog javnog prijevoza kojima udaljenost od adrese prebivališta ili boravišta do adrese škole iznosi više od pet kilometara. Preostali dio u velikom broju slučajeva pokrivaju gradovi, kao i prijevoz učenika koji su do škola udaljeni manje od 5 km. U stopostotnom iznosu Vlada financira prijevoz srednjoškolcima koji su članovi kućanstva korisnika zajamčene minimalne naknade, naknade za nezaposlene branitelje ili civilne stradalnike iz Domovinskog rata te ako je bez roditelja ili roditeljske skrbi. Troškovi prijevoza vlakom za srednjoškolce financiraju se i ako je učenikova adresa prebivališta ili boravišta udaljena do dva kilometra od željezničke stanice.

Do kraja 2025. godine traje pilot projekt besplatnog prijevoza učenika osnovnih i srednjih škola vlakom te studenata, ali i umirovljenika.
Mnogi gradovi dodatno subvencioniraju autobusni prijevoz studenata, a posebno se to odnosi na obližnje gradove mjestima studiranja.

Nadalje, sve veći broj gradova uključuje se u pokrivanje troškova prijevoza onkoloških bolesnika od njihovih domova do zdravstvenih ustanova. Također, mogućnost javnog prijevoza bez naknade sve više gradova nudi i umirovljenicima. Ali neki gradovi su posljednje dvije godine, a posebno ove, uveli besplatan prijevoz za sve, poput Slavonskog Broda, Velike Gorice, Samobora, Svete Nedelje, Križevaca, a uskoro i Jastrebarskog. U nekima se uvode električni autobusi, a u cilju što manjeg zagađenja.

Sve više govori se o integriranom prijevozu, pa je nedavno i održan sastanak za takav oblik prijevoza na zagrebačkom području, a uključivao bi Grad Zagreb, Zagrebačku i Krapinsko-zagorsku županiju. Plan je uspostava jedinstvene tarifne unije te sinkronizacije voznih redova ZET-a, HŽ-a i privatnih prijevoznika unutar i između županija, kako bi se potaknulo češće korištenje javnog prijevoza.

Pogledaju li se proračunski podaci za 2024. godinu, u stavci sufinanciranja cijene prijevoza, 62 grada su povećala izdvajanja za tu stavku u odnosu na 2023. godinu. Većina gradova obuhvaćenih analizom, koji imaju knjiženja na stavci sufinanciranja cijene prijevoza,  izdvaja do 1 posto proračuna za tu svrhu, a tek prvih 12 više od toga.

Prema podacima proračuna iz 2024. godine i stavke sufinanciranje cijene prijevoza, Zaprešić je u samom vrhu, po proračunskom udjelu  sredstava za sufinanciranje s  4,55 posto i po stanovniku s izdvojenih 88 eura. S rastom od 213,7 tisuća eura u odnosu na 2023. godinu Grad je treći. Ove godine, Grad je otišao i korak dalje s planiranom uspostavom besplatnog lokalnog prijevoza putnika na području Grada i nabavom šest električnih autobusa. A nadstandard ZET-ove linije do Zagreba i dalje je na snazi, a čija se karta za učenike subvencionira.

Prema izdvojenim sredstvima u proračunu za sufinanciranje cijene prijevoza po stanovniku slijede gradovi: Solin (43,84 eura), Vrlika (34,56 eura), Garešnica (33,35 eura), Imotski (31,77 eura), Gospić (28,42 eura), Trilj (27,58 eura), Klanjec (25,46 eura), Skradin (18,98 eura) i Hrvatska Kostajnica (14,12 eura).

Po udjelu izdvojenih sredstava za sufinanciranje cijene prijevoza po stanovniku, nakon Zaprešića slijede: Solin s 4,19 posto, Imotski s 3,65 posto, Klanjec s 2,48 posto, Trilj s 2,47 posto, Garešnica s 2,27 posto, Vrlika s 1,99 posto, Sinj s 1,96 posto, Gospić s 1,87 posto i Skradin s 1,84 posto.

Grad Sinj donio je odluku ove školske godine pokriti troškove besplatnog prijevoza srednjoškolcima, udjel od 25 posto koji ne pokriva država, ali i besplatni prijevoz za one koji su udaljeni od škole manje od 5 km i nisu obuhvaćeni odlukom Vlade. Ove akademski godine donesena je Odluka o subvencioniranju i refundiranju troškova autobusnog prijevoza redovitih i izvanrednih studenata s područja Grada Sinja, u punom iznosu za mjesečne karte na relaciji Sinj – Split kod prijevoznika Litre tours. Studentima koji su smješteni u studentski dom subvencionira se kupnja mjesečnog bloka od 52 karte za istu autobusnu liniju.

Najveći rast izdvojenih sredstava za sufinanciranje cijene prijevoza u apsolutnom iznosu imao je Dubrovnik, koji je u odnosu na 2023. godinu sredstva povećao za 322,4 tisuće eura, dok  u postotnom rastu predvodi Crikvenica s rastom od preko 2,5 tisuće posto. Ujedno je u postotnom rastu Dubrovnik povećao sredstva za 126 posto, a Crikvenica u apsolutnom za 82,2 tisuće, što ih je također svrstalo u top 10 gradova.

Dubrovnik omogućava besplatan javni prijevoz svima starijima od 65 godina, ali i za korisnike zajamčene minimalne naknade i korisnike pučke kuhinje, korisnike Josipovog doma za žrtve nasilja u obitelji, višestruke dobrovoljne darivatelje krvi, invalide te osobe s umjerenim, težim i teškim intelektualnim teškoćama… Grad je tako nabavio specijalizirano vozilo za prijevoz osoba s invaliditetom, ima i transporter koji osobama s invaliditetom olakšava pristup brojnim objektima u povijesnoj jezgri te je financirao  nabavu dizala za osobe s invaliditetom i izradu prateće infrastrukture. Prije neki dan je potpisa ugovor za projekt „Elektrifikacija javnog autobusnog prijevoza“, putem kojeg će Libertas Dubrovnik nabaviti 12 novih električnih autobusa – deset gradskih i dva gradsko-prigradska – radi modernizacije javnog prijevoza, povećanja dostupnosti i smanjenja emisije CO₂.

Grad Crikvenica od ove godine uz sufinanciranje Primorsko-goranske županije financira troškove prijevoza onkoloških pacijenata s područja grada Crikvenice na terapiju u KBC Rijeka. I ove školske godine Grad  osigurava besplatne mjesečne karte za prijevoz svim učenicima srednjih škola s prebivalištem na području Grada, na udaljenostima većim od 5km sufinancira preostali dio od 25 posto koji ne pokriva Vlada, a u potpunosti pokriva prijevoz onima s udaljenošću manjom od 5km.

Nakon Dubrovnika, po apsolutnom rastu izdvojenih sredstava za sufinanciranje cijene prijevoza na godišnjoj razini slijede gradovi: Solin s rastom od 305,9 tisuća eura, Zaprešić s 213,7 tisuća, Gospić sa 130,6 tisuća, Makarska sa 112,5 tisuća, Benkovac s 93 tisuće, Crikvenica sa spomenute 82,2 tisuće, Imotski s 59,2 tisuće, Petrinja s 46,1 tisućom i Kastav s 41,4 tisućom eura. Nakon Crikvenice koja je imala najveći postotni rast izdvojenih sredstava slijede: Benkovac s rastom od 561 posto, Grubišno Polje s rastom od 418 posto, za 383 posto sredstva je povećala Petrinja, 366 posto Makarska, 281 posto Našice, Hrvatska Kostajnica 200 posto, Slavonski Brod 132 posto, Dubrovnik spomenutih 126 posto i Ploče 116 posto.

Od lanjskog travnja u Slavonskom Brodu ne naplaćuje se vožnja javnim gradskim prijevozom. Vožnja autobusima besplatna je za sve građane, ali i posjetitelje grada te je prvi veliki hrvatski grad u kojemu je javni gradski prijevoz besplatan za sve.

No, osim prošlogodišnjih predvodnika po sufinanciranju cijene prijevoza, spomenimo i niz gradova koji su uveli ili uvode mjere povećanog sufinanciranja prijevoza ili besplatnog prijevoza za najugroženiji dio stanovnika, a neki i za sve građane. A taj trend upravo je povećan ove godine.

Pa tako Grad Šibenik od početka 2026. godine kreće s važnim i humanim projektom – besplatnim prijevozom onkoloških pacijenata. Pravo na besplatan prijevoz imat će svi onkološki pacijenti s prebivalištem na području Šibenika, a usluga će se pružati u sklopu pilot programa „Siguran prijevoz za život“. Operativno, riječ je o taksi prijevozu kojim će pacijentima biti osiguran dolazak na Odjel hematologije, onkologije, alergologije i kliničke imunologije Opće bolnice Šibensko-kninske županije, kao i povratak na njihovu kućnu adresu.

Velika Gorica je besplatan prijevoz uvela lani, a od početka ove godine Grad Samobor.

Od iduće godine građani Jastrebarskog vozit će se besplatno na području grada i nizinskih naselja i to električnim autobusima. Riječ je o prvoj fazi uvođenja lokalnog javnog prijevoza, koji će omogućiti lakše i brže kretanje po gradu. U drugoj fazi, projekt se širi na sva naselja, uključujući i brdska područja.

Križevci su od proljeća ove godine po prvi puta uveli uslugu besplatnog javnog gradskog prijevoza, električnim mini autobusima, a projekt je dio urbane mobilnosti koja se provodi s ciljem rasterećenja prometa automobilima u centru grada, povećanja sigurnosti građana, prvenstveno djece te smanjenja zagađenja zraka.

Od listopada ove godine  Grad Krk je uveo besplatan prijevoz onkoloških bolesnika na kemoterapije i radioterapije u Rijeku i natrag. Ovu uslugu mogu koristiti osobe s području Grada, ali i one koje imaju boravište u obližnjim mjestima. Zbog ove mjere Grad je rebalansom osigurao 10.000 eura.

I Grad Cres je lani potpisao  s Gradskim društvom Crvenog križa Mali Lošinj Ugovor za prijevoz onkoloških pacijenata na terapiju u KBC Rijeka.

Kraljevica se uključile u projekt Primorsko-goranske županije te zajednički financiraju prijevoz onkoloških pacijenta na terapiju. Od kraja 2023. godine provodi istu mjeru i Grad Mali Lošinj.

Grad Belišće u suradnji s Osječko-baranjskom županijom omogućava besplatan prijevoz onkoloških bolesnika, od kućnog ulaza do ulaza u Zavod za onkologiju Kliničkog bolničkog centra Osijek te njihov povratak kući nakon terapije.

Grad Zlatar je početkom godine uveo mjeru financiranja troškova prijevoza za onkološke bolesnike, umirovljenike i osobe starije od 65 godina koji putuju na liječenje izvan Krapinsko-zagorske županije. Naknada se obračunava prema stvarnoj udaljenosti od adrese stanovanja do zdravstvene ustanove. 

Početkom godine i Osijek je uveo besplatan taksi prijevoz od kuće do KBC-a Osijek i natrag za sve sugrađane koji se bore s onkološkim bolestima.

Od proljeća ove godine Gradsko društvo Crvenog križa Valpovo započelo je s novim projektom “Mobilni uz nas”, uslugu prijevoza za osobe starije od 65 godina. Kroz ovaj projekt, građani Valpovštine besplatno se prevoze do domova zdravlja na području Valpovštine, KBC-a Osijek te Opće županijske bolnice u Našicama.

U partnerstvu s Gradskim društvom Crvenog križa Čabar, od 1. travnja počela je provedba projekta “Sigurnim putem” kojim je omogućen besplatan prijevoz za starije osobe na području grada Čabra te do Delnica.

Grad Novi Vinodolski je također ove godine uveo Program pomoći pri prijevozu umirovljenika iz ruralnih naselja, koji omogućava umirovljenicima prijevoz iz ruralnih naselja u naselje Novi Vinodolski i povratno. Programom su obuhvaćeni umirovljenici, osobe koje su korisnici nacionalne naknade za starije osobe te osobe koje nisu ostvarile pravo na mirovinu ni nacionalnu naknadu a imaju navršenih 65 godina života. Korisnici  prijevoz mogu koristiti najmanje dvaput tjedno u skladu s rasporedom vožnji.

Od srpnja ove godine Pula je uvela besplatan javni prijevoz za umirovljenike i osobe starije od 65 godina koje ne primaju mirovinu i korisnike socijalne skrbi. Broj korisnika je već u prvih 20 dana srpnja porastao gotovo deset puta u odnosu na isto razdoblje lani. Kako su tada istaknuli u gradskoj upravi, mjera ne olakšava samo mobilnost najranjivijim skupinama, nego i potiče korištenje javnog prijevoza.

Od srpnja i Rijeka ima besplatan prijevoz za umirovljenike, nezaposlene osobe starije od 60 godina te sve osobe starije od 65 godina.

Gradskog društvo Crvenog križa Varaždin nastavilo je i ove godine s projektom „Pelamo se?“ koji omogućava besplatne usluge prijevoza i podrške starijim osobama na području Varaždina i okolnih općina.

Od kraja prošle godine besplatno se umirovljenici voze u Zadru…(L.K.)

 

Moglo bi vas zanimati

„Najvažnije je okružiti se sposobnim ljudima, slušati građane i izvršavati obećanja, bježati od...

‘Grad se ne vodi nego živi 24 sata dnevno – ključni su poštenje...

Podaci FINA-e: Preko 60 posto prihoda svih poduzetnika u zemlji ostvaruje se u...

Čak 99 gradova lani povećalo izdvajanja za socijalnu zaštitu – evo koje predvode…