fo: Tomislav Krišto/CROPIX

Djeca su nam na prvom mjestu pa nam je u planu izgradnja dječjeg vrtića i osnovne škole kako bi u budućnosti mogli uvesti jednosmjensku nastavu i produženi boravak. Od sljedeće godine povećat ćemo i iznos sufinanciranja cijene smještaja djece u dječje vrtiće na području grada…

Grad Križevci jedan je od onih koji je u protekle četiri godine, otkako su mu na čelo došli Mario Rajn i njegov tim, napravili vidljiv napredak na mnogim poljima i postali grad primjer dobrih praksi. Da nije samo riječ o dojmu, potvrđuje i pobjeda koju su ostvarili u našem velikom izboru za Najbolji grad u kojemu smo ove godine, po prvi put, uveli kategoriju – Najveći napredak. Križevci su tako grad koji su u protekle godine od svih u Hrvatskoj ostvarili najveći napredak na polju kvalitete života. Što je točno napravljeno i kakvi su planovi za dalje pitali smo gradonačelnika.

G. Rajn, Križevci su prvi grad u Hrvatskoj koji je ponio naslov sredine koja je ostvarila najveći napredak u kvaliteti života.  Što Vam znači ova pobjeda?

-Ova nagrada je potvrda da su sva naša djelovanja proteklih 4 godine bila opravdana i da smo uspjeli ostvariti cilj koji smo zacrtali 2017. godine, a to je da nam svima život u Križevcima bude bolji. Ova nagrada je ujedno poticaj da nastavimo dalje jednako vrijedno i predano raditi za dobrobit mojih Križevčanki i Križevčana.

Niz je parametara i rezultata temeljem kojih ste zaslužili prestižan naslov u izboru portala Gradonačelnik.hr, agencije Ipsos i Jutarnjeg lista.  Što biste Vi istaknuli kao najznačajnije i na što ste najviše ponosni?  Koje su najveće prednosti života u Križevcima? Po čemu su Križevci danas u 2021. bolje mjesto za život nego 2018., odnosno 2017.  kad ste preuzeli upravljanje gradom, i gdje je po Vama napravljen najveći napredak?

-Djeca su naša sadašnjost i budućnost te je zato potrebno ulagati u odgoj i obrazovanje. Tu smo napravili zaista veliki iskorak i postali jedan od vodećih gradova u Hrvatskoj koji ulaže u djecu i mlade. Tu su i brojna ulaganja u izgradnju prometnica, vodovoda i odvodnje, onih dijelova koji su iznimno bitni ljudi za poboljšanje kvalitete života. Možemo se pohvaliti i da smo grad koji nije prezadužen, koji je u mogućnosti financirati svoje projekte i programe. Gradska uprava se u protekle četiri godine otvorila prema građanima, uključujemo ih u sva važna pitanja kao što je primjerice izrada proračuna, a proveli smo i digitalizaciju Gradske uprave zbog čega su usluge brže i bolje. Prednost života u Križevcima je svakako toplina, činjenica da smo jedan od najsigurnijih gradova u Hrvatskoj te laka dostupnost javnih usluga kao i naš prometni položaj budući da smo od Zagreba udaljeni samo pola sata cestom, a izgradnjom drugog kolosijeka željezničke pruge s vlakom ćemo u glavnom gradu Hrvatske biti za samo 20-ak minuta. Zapravo postajemo predgrađe Zagreba, ali čuvamo naše zelenilo, prisnost i toplinu.

Koje biste još projekte i mjere poduzete u protekle 4 godine istaknuli kao ključne za razvoj grada i poboljšanje kvalitete života Vaših sugrađana?

-Najponosniji sam na činjenicu da za Križevce znaju sve više u europskom okruženju, pogotovo veći gradovi poput Pariza i Madrida, ali i da brojni drugi gradovi uče od Križevaca kada je u pitanju provođenje aktivnosti prema zelenom i energetski neovisnom gradu. Puno smo napravili za djecu čime smo u vrhu u Hrvatskoj po izdvajanjima za obrazovanje. Od  grada koji je slovio kao grad blokiranih građana, u nacionalnim medijima o Križevcima se piše samo pozitivno.

Jedan ste od gradova predvodnika “zelene tranzicije” u RH – koliko ste blizu svom cilju ostvarenja energetske neovisnosti do 2030. I što to točno znači?

-Da, tako je. Osobno imam priliku govoriti na brojnim konferencijama i panelima o našem putu prema energetskoj tranziciji koji ide po zacrtanim mjerama i aktivnostima iz našeg plana razvoja. Primjerice, prošle godine krenuli smo s programom sufinanciranja izgradnje fotonaponske elektrane na krovovima obiteljskih kuća te smo prošle godine imali samo 3 korisnika, a ove godine ih je 13 što pokazuje da građani sve više prepoznaju važnost energetske tranzicije i njihovu ulogu u tom procesu. U sljedećem razdoblju čeka nas gradnja jedne velike fotonaponske elektrane, a tu je i naša geotermalna bušotina koju bismo koristili za grijanje javnih objekata. Nadalje, naša nastojanja usmjerit ćemo i na smanjenje emisije ugljikovodika u prometu kroz implementaciju zelenog javnog prijevoza. Jedno od konkretnih rješenja u tom smislu je izgradnja terminala za intermodalni prijevoz odnosno usmjeravanje prometa prema elektrificiranoj željeznici. Riječ je zapravo o projektu kojim bi se uspostavio intermodalni čvor u našoj Poslovnoj zoni Gornji Čret i tako bi se omogućio jednostavan prelazak s jedne na drugu vrstu prijevoza. Konkretno, kamioni bi u Križevcima prelazili s cestovnog na željeznički prijevoz čime bi se smanjila cijena prijevoza, emisija CO2, broj kamiona na prometnicama i optimiziralo poslovanje. Sve ovo, ali i još niz akcija i aktivnosti, omogućit će da se ostvari naš cilj, biti energetski neovisan grad do 2030. godine…

Među najboljim gradovima u Hrvatskoj ste i po korištenju EU fondova. Koje bi projekte financirane europskim sredstvima napose istaknuli, a čija je realizacija značajno podigla kvalitetu života grada i koja je konkretno vrijednost tih projekata?

-Daleko najveći projekt u povijesti grada Križevaca je svakako projekt „Razvoj vodnokomunalne infrastrukture Aglomeracije Križevci“  koji uključuje izgradnju vodnokomunalne infrastrukture, a vrijednost mu je preko 320 milijuna kuna, od čega je 15 milijuna financirano iz Proračuna Grada Križevaca. Ovim projektom će se izgraditi ili rekonstruirati preko 60 kilometara odvodnje te izgraditi ili rekonstruirati gotovo 30 kilometara vodovoda. Od ostalih projekata volim istaknuti energetsku obnovu Osnovne škole „Vladimir Nazor“ i Dječjeg vrtića Križevci s obzirom da smo tim projektima značajno unaprijedili standard tih ustanova. Ne smijemo zaboraviti niti na projekt besplatne škole prehrane kao ni na projekt pomoćnika u nastavi. Tu su i brojni drugi infrastrukturni projekti koji su financirani od strane Europske unije pa se tako možemo pohvaliti da smo dosta kilometara cesta financirali upravo iz fondova. Sve zajedno, vrijednost ovih projekata je preko 60 milijuna kuna.

Kada ste 2018. dobili status „Grad Križevci – prijatelj djece“, niste stali s aktivnostima već ste, prema našim analizama, još više i jače počeli ulagati u djecu i mlade, pa ste, uz ostalo, po izdvajanju za obrazovanje postali među vodećim gradovima u RH. Kojim mjerama i programima ste to postigli i ima li u tom pogledu nekih novosti? Planirate li neke nove mjer, programe i projekte kad su u pitanju djeca i mladi?

-Da, kao što sam napomenuo, djeca su nam na prvom mjestu. Od besplatne školske prehrane, pomoćnika u nastavi pa do ulaganja u vrtić i škole te izgradnju nove sportske dvorane.

U planu nam je izgradnja dječjeg vrtića budući da se pokazuje da za to postoje konkretne potrebe. U planu nam je i izgradnja nove osnovne škole kako bi u budućnosti mogli uvesti jednosmjensku nastavu i produženi boravak. Nadalje, od sljedeće godine povećat ćemo iznos sufinanciranja cijene smještaja djece u dječje vrtiće na području grada.

Kako ste zadovoljni gospodarskom slikom grada?

-U Križevcima je 2019. godine sjedište imalo 513 poduzetnika koji su ostvarili ukupno 3,9 milijardi kuna prihoda. Ovaj rezultat svrstao je Križevce na 24. mjesto od 556 gradova i općina u Republici Hrvatskoj što je izvrstan rezultat jer se nalazimo uz bok nekim daleko većim gradovima od nas. Poduzetnici su ostvarili 121,2 milijuna kuna neto dobiti, a imali su 5.015 zaposlenih što je porast za 6,5 posto u odnosu na 2018. godinu. Dobitnici nagrade Zlatna kuna, koju dodjeljuje Hrvatska gospodarska komora – Županijska komora Koprivnica, u kategoriji malih i velikih poduzetnika, su tvrtke iz Križevaca. Ovi mali su inkubirani u našem Razvojnom centru i tehnološkom parku Križevci, a veliki predstavljaju tradiciju dužu od 70 godina uspješnog poslovanja na domaćem i međunarodnim tržištima. Ovi rezultati me čine ponosnim i nadam se da će iz godine u godinu biti sve bolji. Ipak, valja biti svjestan da je pandemija koronavirusa, koja je nastupila 2020. godine, značajno otežala poslovanje svih, no Grad Križevci je tu stao iza svojih poduzetnika i kroz razna oslobađanja plaćanja pomogao im u prevladavanju ovog teškog razdoblja.

U neposrednoj blizini Križevaca nalazi se Poslovna zona Gornji Čret koja se ubrzano puni novim poduzetnicima.  Grad je njihov ulazak pomogao brojnim olakšicama, o kojoj vrijednosti investicija se tu radi i koliko novih radnih mjesta?

-U posljednjih godinu dana u Poslovnu zonu Gornji Čret došlo je pet poduzetnika koji zapošljavaju gotovo 1000 ljudi, a vrijednost investicija je višemilijunska. Kapacitet popunjenosti naše zone iznosi 80 posto zbog čega smo morali otvoriti i preostali dio zone koji do sada nije bio dio javnog natječaja. Po prvi puta Križevci, odnosno naša Poslovna zona Gornji Čret je domaćin jednoj internacionalnoj tvrtki Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret A.S. koja radi na najvećem infrastrukturnom željezničkom projektu u Hrvatskoj, rekonstrukciji postojećeg i izgradnji drugog kolosijeka željezničke pruge na dionici Križevci – Koprivnica – državna granica. U nadolazećem razdoblju, kao što sam već prethodno spomenuo, plan nam je na tom prostoru izgraditi i terminal za intermodalni prijevoz čime bi postali prvi grad u Hrvatskoj koji bi imao tu mogućnost. Ovim projektom postali bi ključna točka na Mediteranskom koridoru TEN-t mreže što bi omogućilo daljnji razvoj poslovnih zona i cijelog područja, te kreiralo nove mogućnosti za razvoj i poslovanje u našem gradu.

Poduzetništvo podupirete i drugim mjerama, o kakvim se potporama radi?  Koliko ste izdvojili za mjere pomoći gospodarstvu u krizi zbog korone, odnosno kojim mjerama ste u novonastalim okolnostima pomogli svojim poduzetnicima?

-Program se sastoji od potpore poduzetnicima kroz edukaciju, sufinanciranje kamate na poduzetničke kredite, pomoći prilikom izrade poslovnih planova i savjetovanja, ulaganja u promociju poduzetništva i obrtništva kroz organizaciju sajmova, davanje u zakup poslovnog prostora uz subvencioniranu cijenu zakupa, odobravanje olakšica kod plaćanja komunalne naknade i doprinosa te dodatnih olakšica za ulaganja u Poduzetničku zonu. Sve zajedno riječ je o 1,2 milijuna kuna koje ćemo osigurati u proračunu za naše poduzetnike i gospodarstvenike. Što se tiče krize nastale uslijed pandemije koronavirusa, u godinu dana izdvojili smo gotovo milijun kuna vrijednih olakšica za naše poduzetnike kako bi im pomogli da prebrode ovo teško razdoblje.

Kako i koliko je pandemija utjecala na realizaciju planiranih i tekućih projekata?

-Mi smo nastavili raditi kao i prije. Možda su se neke promjene osjetile u sektoru građevinarstva zbog čega danas imamo više cijene materijala nego prije, a što onda u konačnici povećava cijenu same izgradnje objekata odnosno infrastrukture.

Koji su Vam još ciljevi i ključni planovi u skoroj budućnosti, što građani Križevaca mogu očekivati u ovoj i  narednih četiri godine Vašeg mandata?

-Uz prethodno spomenute investicije, u ovom mandatu važan cilj nam je poticati energetsku učinkovitost u prometu i to uvođenjem „zelenog“ javnog prijevoza odnosno uvođenjem električnih autobusa. Ovim projektom riješili bi problem prijevoza naših stanovnika iz okolnih naselja do centra te bi smanjili individualni prijevoz koji je energetski najneučinkovitiji.

Čekaju nas brojne investicije na području sporta kao što je rekonstrukcija tribina na Gradskom stadionu, izgradnja kuglane, sportske dvorane s teniskim terenima, te obnova gradskih bazena. Tu je i obnova prometnica, izgradnja vodovoda i odvodnje kao i gradnja zapadne obilaznice kako bismo građanima osigurali mirniji život u gradu. Pred Križevcima je svijetla budućnost. Ulažemo napore da naš grad bude ugodan za život, energetski neovisan, klimatski neutralan i to na samo pola sata od glavnog grada Hrvatske- tvrdi i najavljuje gradonačelnik Križevaca.  (Pero Livajić)