Prošle je godine mogućnost gradskog sufinanciranja solarnih elektrana na obiteljskim kućama iskoristilo troje građana, ove godine već 11, što nam pokazuje da građani sve više shvaćaju prednosti korištenja obnovljivih izvora energije. U ovom mandatu cilj nam je poticati energetsku učinkovitost u prometu i to uvođenjem „zelenog“ javnog prijevoza odnosno uvođenjem električnih autobusa

Europski zeleni plan postavlja ambiciozan cilj ugljično neutralnog kontinenta do 2050. godine, a njegovo ostvarenje zahtijeva ozbiljan zaokret u investiranju i korištenju energetskih resursa na svim razinama upravljanja. Izazov je to s kojim se u koštac trebaju uhvatiti i hrvatski gradovi.

Uz podršku europskog udruženja gradova u energetskoj tranziciji Energy Cities i Udruge gradova, Zelena energetska zadruga u tome im je nedavno ponudila podršku. Prijavom na poziv otvoren do 24. rujna, 10 hrvatskih gradova ima priliku postati gradom-domaćinom druge turneje Dobra energija, edukativne kampanje o prednostima i mogućnostima korištenja solarne energije za kućanstva te dobiti stručnu podršku zadruge u razvoju lokalnih projekata obnovljivih izvora energije.

Što takva vrsta podrške može značiti za gradove, saznali smo od gradonačelnika Grada Križevaca, jednim od gradova-predvodnika energetske tranzicije u Hrvatskoj.

Osim što su Križevci bili jedan od domaćina prve turneje Dobra energija u 2020., u suradnji sa Zelenom energetskom zadrugom realizirali su dvije solarne elektrane na javnim zgradama kroz crowdinvesting kampanje. Mario Rajn, gradonačelnik Križevaca, ispričao nam je kako je sve počelo i gdje su Križevci u procesu energetske tranzicije danas.

Iza vas je mandat u kojem ste se istaknuli politikama niskougljičnog razvoja Križevaca. Kakve ambicija po tom pitanju imate u drugom mandatu?

-Nastavit ćemo sa sufinanciranjem solarnih elektrana na kućanstvima. Prošle godine ovu mogućnost iskoristilo je troje građana, a ove godine 11 što nam pokazuje da građani sve više shvaćaju prednosti korištenja obnovljivih izvora energije. Tu je i naš geotermalni izvor za koji pokušavamo ishoditi sve potrebne dozvole kako bi bušotinu koristili za grijanje kompleksa javnih zgrada koje su u blizini izvora.

U ovom mandatu cilj nam je poticati energetsku učinkovitost u prometu i to uvođenjem „zelenog“ javnog prijevoza odnosno uvođenjem električnih autobusa. Ovim projektom riješili bi problem prijevoza naših stanovnika iz okolnih naselja do centra te bi smanjili individualni prijevoz koji je energetski najneučinkovitiji.

Planiramo dalje saditi stabla u gradu kako bi smanjili koncentraciju ugljikovog dioksida i pretvorili grad u zelenu oazu, a uskoro bi trebala početi gradnja velike sunčane elektrane snage preko 5MW, što će biti gotovo četvrtina ukupne potrošnje energije. Sve su ovo mjere kojima nastojimo ostvariti energetski neovisan grad do 2030. godine.

Koji su najveći izazovi za Križevce po pitanju energetske tranzicije? 

-Najveći izazovi za Križevce, kao uostalom i za cijeli svijet, je razlika u cijeni zelenih energenata u odnosu na klasične. Naime, osim u nekim specifičnim slučajevima ili uz sufinanciranje, teško je još pronaći ekonomsku računicu prelaska na obnovljive izbore. Europa je toga svjesna i baš zato su u idućem razdoblju predviđena velika sredstva za energetsku tranziciju.

Kako vidite ulogu građana u energetskoj tranziciji Križevaca?

-Kako bi postali energetski neovisan grad bitno je i naše građane poticati na isto. Građani Križevaca već su svjesni svoje uloge, a to su pokazali još 2018. godine kada su se uključili u projekt „Križevački sunčani krovovi“. Riječ je o projektu kojim je novcem građana po prvi puta u Hrvatskoj izgrađena sunčana elektrana na krovu javne zgrade. Vidimo da građani prepoznaju važnost korištenja obnovljivih izvora energije kroz sve veći broj korisnika gradske potpore i za sufinanciranje projektne dokumentacije, ali i za sufinanciranje same izgradnje sunčanih elektrana na krovovima svojih obiteljskih kuća. Sva sufinanciranja grada i države početni su poticaji, no građani će morati preuzeti svoju ulogu u smislu odgovornosti prema energiji i prihvaćanju novih i efikasnijih tehnologija iako su one često skuplje rješenje.

Križevci su sudjelovali u prvoj turneji Dobra energija u 2020. Kakav je bio odaziv građana i kako ste nastavili poticati interes za korištenje solarne energije među građanima nakon tog događaja?

-Zadovoljni smo odazivom građana koji su se tom prilikom mogli informirati o postavljanju solarnih panela na svoje krovove, udružiti sa susjedima u energetsku zadrugu i sudjelovati u velikim solarnim projektima. S obzirom da svjedočimo porastu broja građana koji se odlučuju na korištenje obnovljivih izvora energije onda možemo reći da je i turneja Dobra energije pridonijela tome. Ovdje moram istaknuti našu energetsku zadrugu KLIK koja je provodila brojna informiranja građana, a u konačnici i pomagala građanima u pripremi projektne dokumentacije za izgradnju sunčanih elektrana. Upravo zahvaljujući suradnji nas kao Grada i KLIK-a u petak, 24. rujna otvaramo Energetsko-klimatski ured u Križevcima koji će zapravo biti prvi takve vrste u Hrvatskoj. Ovaj ured djelovat će na one-stop-shop principu i sastojat će se od showrooma „zelenih“ tehnologija, proizvoda i usluga, služit će kao mjesto susreta građana i energetske tranzicije te kao edukativni prostor za stvaranje klimatski otpornog društva. (M.P.D.)

Online diskusija – Mogu li građani ubrzati energetsku tranziciju gradova?

Više o energetskoj tranziciji u Križevcima, ali i drugim hrvatskim gradovima, saznajte na online diskusijiMogu li građani ubrzati energetsku tranziciju gradova?22. rujna u 10 sati. Događaj organizira Zelena energetska zadruga uz podršku Energy Cities i Udruge gradova i prilika je za sve predstavnike gradova da saznaju više o pozivu za gradove-domaćine turneje Dobra energija. Prijavite se za sudjelovanje na poveznici: https://www.zez.coop/mogu-li-gradani-ubrzati-energetsku-tranziciju-gradova/