S obzirom na mnoštvo različitih i zanimljivih aplikacija i projekata koji su već zaživjeli ili se tek pripremaju u ovim gradovima, odlučili smo ih prikazati kroz serijal od pet tekstova, u ‘Tjednu pametnih gradova na Gradonačelnik.hr-u’.

Projekt pametnih gradova postaje sve vidljiviji i značajniji prilikom rasprave o razvoju gradova – tako su inovativan i učinkovit pristup upravljanja gradom, što bi značilo njegovim resursima i javnim uslugama, te razna digitalna rješenja kojima je cilj građane približiti samom upravljanju u fokusu onih koji svoje gradove žele nazivati „pametnima“.

Naime, prema istraživanju Zavoda za gradski promet Fakulteta prometnih znanosti, od 128 gradova u Hrvatskoj njih 40 razvija i primjenjuje neka od pametnih rješenja koja utječu na poboljšanje kvalitete života i standarda građana, pa smo, iz tog razloga, odlučili napraviti pregled gradova koji su se najviše istaknuli svojim pametnim rješenjima, te usmjerili svoj razvoj u „pametnom“ smjeru. S obzirom na mnoštvo različitih i zanimljivih aplikacija i projekata koji su već zaživjeli ili se tek pripremaju u ovim gradovima, odlučili smo ih prikazati kroz serijal od pet tekstova, u ‘Tjednu pametnih gradova’ na Gradonačelnik.hr-u.

Stoga, pratite nas i otkrijte koja su sve pametna rješenja već zaživjela, a koja su u pripremi, te kako ona utječu na kvalitetu života građana u pametnim gradovima.

Kastav: Digitalizirana javna nabava kao prvi praktični element ‘smart city’ Strategije

Iako nije prvi koji je u svom radu i komunikaciji s građanima implementirao pametna rješenja i alate, Grad Kastav je među prvima nedavno izradio cjelovitu Strategiju razvoja pametnog grada kojom je definirao razvoj gradske zajednice idućih nekoliko godina.

Slijedom toga krenuli su i u konkretnu realizaciju pa se – kao prvi grad u Primorsko-goranskoj županiji, a među prvima u cijeloj zemlji, Grad Kastav odlučio na digitalnu transformaciju svojih nabavnih procesa te uveo specijalizirani softver za provođenje postupaka nabave (Ensolva). Tako će gradska uprava ubrzati procese, omogućiti kvalitetniju bazu podataka, ali i biti transparentniji i štedljiviji. Usto, u okviru Strategije pametnog grada, najznačajnija inovacija koju gradonačelnik Matej Mostarac i njegov tim planiraju uvesti jest razvoj digitalne platforme. Njezin razvoj moguć planiran je u više faza, od stvaranja baze podataka koja bi se učinila dostupna javnosti do aktivnog uključivanja građana u različite inicijative Grada koji bi putem aplikacije mogli glasovati, slati svoje prijedloge, mišljenja i kritike. Isto tako, na ovaj način moći će se omogućiti provođenje referenduma, tj. e-referenduma, čime bi se dodatno ojačalo sudjelovanje građana.

„Grad Kastav pokrenuo je u 2018. godini nekoliko inicijativa koje idu u smjeru razvoja pametnog grada, a posebno bi istaknuli uvođenje specijaliziranog softvera za provođenje postupaka nabave Ensolva koji je proizvod kastavskog poduzeća. U završnoj fazi je i priprema projektnog zadatka za novu internetsku stranicu Grada kao jednog od elemenata buduće digitalne platforme te razrada ideje buduće gradske aplikacije. Priprema se i projektna dokumentacija za rekonstrukciju sustava javne rasvjete novim štedljivijim i pametnim rješenjima u sklopu koje bi se na pojedina mjesta integrirao sustav video nadzora te različiti senzori. Uveli smo i sustav e-sjednica Gradskoga vijeća te e-kolegija gradonačelnika. Na razini Urbane aglomeracije Rijeka krenuli smo u pripremu projekta poduzetničkog inkubatora i razvoja poduzetničkog sustava. Razvojem ovih i budućih projekata Kastva kao pametnog grada očekujemo iskorak prema boljoj komunikaciji s građanima i ostalom javnosti, boljem upravljanju te poboljšanju kvalitete usluge, a time i života građana“, rekao nam je gradonačelnik Matej Mostarac.

Dubrovnik:  Prvi u Europi uveli pametne LED svjetiljke

Jedna od najranijih cjelovitih strategija pametnog grada donesena je, pak 2015. godine u Gradu Dubrovniku – „Smart City Dubrovnik 2020.“. Ova je strategija zamišljena kao projekt koji objedinjuje više akcija i manjih projekata koji se odnose na bolju implementaciju ICT rješenja, a istovremeno uključuje i niz aktera, od DURA-e (Dubrovačka razvojna agencija), same gradske uprave, lokalne zajednice, udruga, poduzeća, sveučilišta, itd.

Osim toga, Dubrovnik je još 2016. godine postao prvi grad u Hrvatskoj koji je u cijelosti implementirao pametni sustav prikupljanja otpada. Riječ je o pametnim spremnicima naziva BigBelly i SmartBelly, u naravi dvostrukoj stanici za prikupljanje sitnog i selektivnog otpada na javnim površinama s GPS odašiljačem i softverom pomoću kojeg u realnom vremenu šalje signal o popunjenosti spremnika  i obavijesti kada ih je potrebno isprazniti. Uz to posjeduje video snimač s integriranim senzorima za temperaturu, vlažnost i tlak zraka, za mjerenje CO, NO2, te za mjerenje razine svjetla i buke.

Usto, a kao pilot projekt, Dubrovnik je postao prvi europski grad koji je dobio pametnu LED svjetiljku s integriranim multifunkcionalnim senzorskim sklopom.

Pula: Prvi se riješili papira i digitalizirali rad gradske uprave

Grad koji je po mnogo čemu lider među hrvatskim lokalnim sredinama – Pula, među prvima je započeo i s pametnim rješenjima kojima je pojeftinio, a povećao efikasnost gradske uprave.

Naime, Pula je još 2007. godine bila prvi grad u Hrvatskoj koji je započeo proces uvođenja elektroničkog poslovanja u svakodnevni rad gradske uprave. Na taj se način smanjila papirnata birokracija, ubrzao se način rješavanja predmeta, a građanima su omogućene znatne uštede vremena i novaca. Sustav se od tada konstantno nadograđuje novim, inovativnim rješenjima. Primjerice, nakon e-Poslovanja uvedene su usluge poput e-Vrtića, odnosno elektroničkog upisa djece u dječje vrtiće, čime je roditeljima olakšan upis, sniženi su troškovi, a cijeli je proces znatno jednostavniji, pravedniji i transparentniji.

Grad Pula svojim sugrađanima preko usluge e-Račun omogućava mjesečno plaćanje računa za dječje vrtiće, komunalnu naknadu, vodu, plin, potom za otplatu stanova u vlasništvu Grada Pule te za plaćanje računa gradskog komunalnog poduzeća, pri čemu građani mogu uštedjeti do 70 posto sredstava. Uslugom e-Predmet građani mogu u svakom trenutku jasno saznati u kojoj je fazi rješavanje njihovog predmeta. S ciljem uključivanja građana u donošenje ključnih odluka u razvoju grada, Pula provodi i e-Konzultacije, a kad je riječ o proračunu kao najvažnijem gradskog dokumentu, Pula pored e-Konzultacijaprovodi i javne tribine po svim gradskim mjesnim odborima. Aplikacijom e-Proračun omogućena je aktivna participacija i olakšana je suradnja s gradskom upravom, a sam proračun bliži je mlađoj populaciji. Tu je i aplikacija pod nazivom Pula na dlanu koja na jednom mjestu na jednostavan i interaktivan način građanima pruža potpunu sliku o gradu. Građani svoje sugestije, prijedloge i primjedbe mogu prijaviti i putem aplikacije SmartPula.

Pored navedenih, Grad Pula „pametna“ rješenja koristi i kad je riječ o urbanom razvoju grada. Tako je na najfrekventnijim gradskim lokacijama već godinama dostupna besplatna mreža gradskog interneta PulaFreeAir koja se sustavno razvija, a područje pokrivenosti se konstantno širi. Mreža besplatnog interneta uvedena je i u svim autobusima javnog gradskog prijevoza Pulaprometa, a besplatno korištenje bežičnog wi-fi interneta omogućeno je i svim posjetiteljima sportskih objekata kojim upravlja gradsko trgovačko društvo Pula sport.

O budućim „pametnim“ planovima i projektima razgovarali smo s gradonačelnikom Pule, Borisom Miletićem: „Uz širenje postojećeg sustava električnih bicikli kao alternativnog načina prijevoza u gradu kojeg smo nazvali Bičikleta, pokrećemo i projekt pod nazivom Pametna ruta 308 čime ćemo povezati centar grada s okolnim prirodnim očuvanim krajolicima i nadovezati se na već umreženi sustav biciklističkih ruta. Projekt je upravo ovih dana započeo postavljanjem pametnih klupa s nadstrešnicama sa solarnim napajanjem punjača za mobilne uređaje i stanicama za punjenje električnih bicikli koje imaju ugrađen priključak s različitim utičnicama za razne vrste električnih bicikli te nosačima za bicikle. Nadalje, s komunalnim poduzećem Pulaparking, razvijamo „smart“ parking aplikaciju kojom će se omogućiti rezervacija parkirnog mjesta na željenom parkiralištu u gradu. Isto tako, radimo i na uvođenju mogućnosti elektroničkog plaćanja niza gradskih usluga i to ne samo za fizičke već i za pravne osobe što će uvelike ubrzati način i omogućiti veću efikasnost naplate. Pri samom kraju smo i s razvojem još jedne inovativne internet aplikacije za pomoć pri odvajanju različitih kategorija komunalnog otpada koja će uskoro biti predstavljena“.

Ovdje treba istaknuti i mehanizam integriranih teritorijalnih ulaganja koje financira Europska unija, u sklopu kojeg je Puli kao centru urbanog područja na raspolaganju iznos od 229 milijuna kuna. „Novi mehanizam omogućit će značajan razvojni iskorak kroz projekte koji se odnose na povećanje kvalitete življenja stanovnika cijelog urbanog područja te na povećanje kvalitete infrastrukture. Konkretno, u planu je obnova i modernizacija javnog gradskog prijevoza što će se ostvariti nabavkom suvremenih ekoloških autobusa i izgradnjom punionice na prirodni plin čime će se doprinijeti boljoj usluzi, ali i očuvanju okoliša. Također, uspostavit će se i poduzetnički inkubator, odnosno edukativni centar za poduzetničko i cijelo životno učenje“, objasnio je Miletić.

(gradonačelnik.hr/Matej Sever)