Ove godine, u našem velikom izboru na najbolji “Smart City”, u konkurenciji malih gradova svoje zasluženo mjesto našao je i Grad Supetar. U finalu su mu društvo pravili Donji Miholjac, Krk, Pazin i Pregrada, a pobjednik, koji je morao zadovoljiti čak 29 kriterija, birao se prema posebnoj metodologiji koju je osmislila konzultantska tvrtka Apsolon. Osobita pažnja posvećena je uključenosti građana u proces donošenja odluka putem digitalnih platformi, udjelu energetski učinkovite rasvjete u javnoj rasvjeti, udjelu zaposlenih u ICT djelatnostima, dostupnosti gradskih informacija i usluga na internetu i slično. Supetar se među najboljima našao po raznim kriterijima, od broja stručnih učitelja informatike u osnovnim školama per capita (2), do udjela visokoobrazovanog stanovništva (14,43 %), izdvajanja za obrazovanje (18,14 %), brzine interneta (60 % kućanstava zahvaćeno je brzinom većom od 2MBs)…

I u izboru 2019. godine Supetar je dospio  među najbolje male gradove izborivši finale u čak dvije kategorije; demografiji i mladima te kvaliteti života. Takvim statusom ovaj grad može se pohvaliti kao rijetko koji otočki grad i, općenito, jedini u Splitsko-dalmatinskoj županiji. Ogroman je to uspjeh naročito kad se uzme u obzir da se sadašnja uprava na čelu s gradonačelnicom Ivanom Marković 2013. godine, po preuzimanju dužnosti, morala uhvatiti u koštac s jednom od najlošijih blagajni u državi.  Osim što sustavno pomiče granice otočkih gradova po pitanju kvalitete života odnosno demografije i mladih, Supetar je i jedan od još uvijek rijetkih koji ima strategiju razvoja pametnog grada kao zaseban dokument, a što je također odlika zbog koje se našao među pet najboljih. Naime, još prošle godine usvojena je Strategija Smart City odnosno Operativni plan razvoja pametnog grada – Smart City Supetar 2019. -2023.

“Upravo je novi Zakon o otocima stavio veliki naglasak na pametne gradove i otoke te smo željeli biti jedan od prvih otočnih gradova koji će imati ovu strategiju te razvijati i primjenjivati koncepte i tehnologije vezane za pametne gradove, ali u malim otočnim sredinama” – rekla nam je gradonačelnica Marković uz obrazloženje kako je upravo to poseban izazov jer zahtjeva uspostavu ravnoteže između hvatanja koraka s novim tehnološkim mogućnostima i specifičnim potrebama lokalnog stanovništva kao i ograničenih financijskih i operativnih kapaciteta malih zajednica.

Prvi “smart” projekt realiziran u  Supetru je e-Usluga, a što je temeljna značajka koncepta Smart City koja građanima omogućava brzo i jednostavno primanje rješenja iz gradske uprave.

“Kad smo se odlučili na izradu Strategije pametnog grada, razmišljala sam o procesima koje provodimo  u gradskoj upravi i koliko puno  stvari možemo raditi na jednostavniji i transparentniji način. Nisam željela kupiti gotova rješenja jer smo mali Grad i takva gotova rješenja sigurno neće odgovarati našim potrebama. Željela sam da netko skenira sve procese unutar gradske uprave, odnos uprave prema građanima i da nam da preporuke što i kako možemo unaprijediti da budemo u korak s razvojem modernog i suvremenog Grada. Ispred sebe smo postavili mnogo ciljeva koje planiramo realizirati sukladno financijskim sredstvima i onim sto se pokaže potrebno za nas Grad i građane” – pojasnila je gradonačelnica Marković.

Osim već realizirane e-Usluge odnosno digitalizacije uprave kroz platformu za objavu i obradu digitalnih obrazaca za povećanje usluge prema građanima, Grad uskoro uvodi i aplikaciju za trajektni promet koja će pomoći smanjenju gužvi tijekom ljeta te davati korisne informacije putnicima i gostima. Aplikacija se nalazi u finalnoj fazi izrade i bit će predstavljena početkom 2021. godine. Ukupna vrijednost spomenutih projekata iznosi 492.500,00 kuna, od čega je 60% financirano EU sredstvima.

Platformi e-Usluge Grada Supetra može se, pak,  pristupiti putem službene web stranice www.gradsupetar.hr gdje se nalazi popis online obrazaca koji se vrlo jednostavno ispune. U isto je vrijeme omogućeno i dodavanje privitaka za obrasce uz koje je potrebno priložiti, primjerice presliku računa. Nakon ispunjenja i predaje obrasca isti se zaprima u Gradsku upravu, a korisnik će rješenje također dobiti online putem. Grad Supetar jedan je od prvih gradova u Hrvatskoj koji je u suradnji s Ministarstvom uprave pristupio usluzi e- Novorođenče. Usluga e -Novorođenče građanima omogućuje bržu i jednostavniju prijavu novorođenog djeteta te predaju zahtjeva za novčanu potporu kroz sustav e-Građani.

“Grad Supetar kao mala zajednica ima ograničene financijske i tehnološke mogućnosti, ali bez obzira na sve otočke izazove, proces digitalizacije napreduje velikim i sigurnim koracima” – poručuje gradonačelnica Marković.(V.H.)