Novi pametni sustav prometa omogućit će efikasnije upravljanje prometom, bolju informiranost vozača, optimizaciju prometnih tokova te integraciju s postojećim sustavima prometovanja na području grada Zadra, kažu u gradskoj upravi.

Sukladno svjetskim trendovima i u Hrvatskoj se posljednjih godina sve više ulaže u razvoj smart city koncepta i pametnih rješenja kojima se  upotrebom modernih tehnologija i digitalnih rješenja podiže kvaliteta života u gradovima. S obzirom na sve veću prometnu zagušenost koja je postala primarni problem u svakodnevnom životu velikih gradova, jedan od ključnih aspekata razvoja pametnog grada svakako je ‘Smart Mobility’ koji postaje odlučujući čimbenik u kvaliteti i konkurentnosti gradova. Ključni cilj je podizanjem kvalitete – smanjenjem gužvi, preciznim i točnim voznim redom, uvođenjem jednostavnog i efikasnog sustava naplate…,  povećati broj korisnika javnog prijevoza kako bi se rasteretile gradske prometnice i, u konačnici, smanjilo zagađenje okoliša.

Kako na tom polju napreduju u Zadru, Splitu i Dubrovniku, gradovima koji proteklih godina ulažu ogromna sredstva u strateške prometne projekte koji bi trebali rezultirati bržim, efikasnijim i ugodnijim javnim prijevozom i gradskim prometom, donosimo u mini-serijalu kojeg smo pripremili u suradnji s Mastercardom.

Nakon što su se, naime, uključili transformaciju javnog prijevoza u brojnim europskim gradovima, poput Praga, Beograda i Brna, gdje su već implementirana beskontaktna rješenja za plaćanje u javnom prijevozu koja koriste putnikovu bankovnu ili kreditnu karticu, pametni telefon ili sat kao sredstvo plaćanja, Mastercard želi biti partner i hrvatskim gradovima i javnim prijevoznicima. Nedavno su, stoga, proveli Studiju o javnom prijevozu u Hrvatskoj koja je pokazala kako u našem društvu postoji velika potražnja za uslugama javnog prijevoza te široko rasprostranjena kultura kartičnog plaćanja, što su ključni preduvjeti za daljnje digitalno unapređenje usluga javnog prijevoza. Istraživanje provedeno u sklopu studije pokazalo je kako su građani uglavnom zadovoljni javnim prijevozom u velikim hrvatskim gradovima, no vide mogućnosti za poboljšanje, poput smanjenja gužvi u vozilima, pouzdanijem voznom redu, jednostavnosti korištenja usluga i modelima kupnje karata. Implementacijom beskontaktnih rješenja za plaćanje u javnom prijevozu, Mastercard može pomoći ključnim dionicima u razvijanju nove generacije javnog prijevoza, usmjerene na zadovoljnije krajnje korisnike, učinkovitije poslovanje tvrtki javnog prijevoza i očuvanje okoliša.

Zadar: ZUM 4.0 – prekretnica u uspostavi pametnog upravljanja prometom

 Jedan od strateških projekata Grada Zadra u ovome mandatu je projekt Zadar Urban Mobility, vrijedan 15 milijuna kuna, za kojega su osigurali čak 82 posto bespovratnih EU sredstava, i kojim planiraju unaprijediti prometnu sliku grada i stvoriti temelje za razvoj Pametnog grada Zadra.

Grad Zadar na projektu Zadar Urban Mobility 4.0 – ZUM 4.0 u suradnji sa Inovativnim Zadrom kao tehničkim koordinatorom, Liburnijom, te Obalama i lučicama, radi već dvije godine. Sufinanciranje je odobreno i provedba projekta je započela 31.prosinca prošle godine i trajat će do 31. prosinca 2021. godine.

Projekt predstavlja prekretnicu u uspostavi sustava pametnog upravljanja prometom, pa će tako Zadrani i njihovi gosti do kraja iduće godine na raspolaganju imati Web portal i mobilnu aplikaciju za pametne telefone (Zadar Smart City Aplikacija) za pristup objedinjenim uslugama – informiranje, javni prijevoz, parkiranje, mogućnosti plaćanja raznih usluga različitim platnim metodama, sl.

 Među ključnim rješenjima svakako je uvođenje sustava elektroničke naplate u javnom prijevozu, u minimalno 50 gradskih autobusa Liburnije d.o.o., te sustav pametnog parkiranja kojim će se oko 1.000 parkirnih mjesta u centru grada pokriti senzorima pa će vozači preko aplikacije dobivati informacije o zauzetosti parkirnih mjesta i mogućnostima za brže pronalaženje slobodnog parkinga. Uz to, bit će moguće i informiranje u realnom vremenu o stanju u prometu i javnom prijevozu. Informacije će biti dostupne na „pametnim“ autobusnim stanicama i digitalnim zaslonima uz prometnice. U planu je, naime, najmanje 20 autobusnih stanica opremiti zaslonima za informiranje, a tri autobusne stanice bit će opremljene dodatnim sadržajima poput velikih zaslona za informiranje putnika, punjačima za mobitele i WIFI-jem.

Nad svime time nadzor bi trebao vršiti Centralni informacijski sustav (CIS) koji će se u budućnosti nadograđivati komplementarnim projektima prema potrebama i mogućnostima.

Digitalizacija javnih usluga u prometu trebala bi, očekuju u zadarskoj gradskoj upravi, utjecati na promjenu navika lokalnog stanovništva te potaknuti korištenje javnog prijevoza kao okolišno prihvatljiviju alternativu prijevozu osobnim automobilima te optimizirati promet u mirovanju u svrhu rasterećenja cestovnog urbanog prometa te smanjenja emisija CO2.

Kroz projekt će se, nadalje, izgraditi temelji za daljnju digitalizaciju svih javnih gradskih usluga koje će biti dostupne putem pametnih mobilnih uređaja i omogućiti svim korisnicima u prometu niz informacija i usluga u realnom vremenu.

Uz to, paralelno je u tijeku obnova i proširenje prometnica i uvođenja inteligentne horizontalne i vertikalne signalizacije, i to kroz projekt ITS (Razvoj i implementacija inteligentnog prometnog sustava i rekonstrukcija prometnice sa prioritizacijom vozila javnog prijevoza i biciklističkom stazom u gradu Zadru) vrijedan preko 35 milijuna kuna, od čega je preko 26 milijuna kuna bespovratnih EU sredstava.

Projektom će se rekonstruirati Ulica dr. Franje Tuđmana koja će dobiti integrirane trake za javni prijevoz i biciklističku stazu te će se modernizirati čak 18 semaforskih raskrižja sa uspostavljenim centralnim sustavom za upravljanje ITS-om (Inteligentnim transportnim sustavom). Ugradit će se 14 info displeja kao i video detektorski sustav, odnosno pokrivanje kamerama ključnih gradskih raskrižja.

Fokus je, kažu nam u gradskoj upravi, na uspostavi adaptivnog reguliranja prometom s ciljem osiguranja najbolje moguće mobilnosti u stvarnom vremenu. ‘Rekonstrukcijom prometnica na glavnim cestovnim pravcima grada u prvi će se plan staviti nužna prioritizacija vozila javnog gradskog prijevoza i izgraditi biciklistička staza, a sve s ciljem povećanja učinkovitosti prometnog sustava urbanog područja Zadar. Novi pametni sustav prometa omogućit će efikasnije upravljanje prometom, bolju informiranost vozača, optimizaciju prometnih tokova te integraciju s postojećim sustavima prometovanja na području grada Zadra’, kažu u gradskoj upravi.

Ovim sustavom značajno bi se trebala povećati mobilnost i smanjiti zagušenja u prometu, kao i broj prometnih nesreća.

‘Digitalizacija je odavno započela proces preoblikovanja svijeta, pa tako i sektora prometa. Upotreba web i mobilnih aplikacija te velikih baza podataka omogućuju nam neke nove vrste usluga. Zapravo se radi o uslugama prilagođenim potrebama svakog od nas. Taj osobni dio prilagodbe za svakog pojedinca ponaosob omogućuju velike baze podataka u kojima se, među ostalim, nalaze i podaci vezani za autobusne rute, „čepove“ u prometu i sl.

Osim što teži olakšavanju svakodnevnog života građana, digitalizacija prometa za cilj ima i smanjiti emisiju CO2 gdje sektor prometa sudjeluje sa značajnih 20%. Pametni sustavi i usluge mobilnosti obećavaju da će pridonijeti potrebnom smanjenju emisija stakleničkih plinova prometnog sektora i mogu također pomoći u rješavanju trajnih problema zagušenja i pristupačnosti. Međutim kako bi to postigle nove inovacije u tehnologiji trebaju optimizirati cijeli prometni sustav na čemu sustavno radimo unatrag nekoliko godina što su nam značajno olakšala europska sredstva. U istom smjeru planiramo i dalje’, kaže gradonačelnik Zadra Branko Dukić.

Grad Zadar zajedno sa svojom tvrtkom Inovativni Zadar planira nove projekte i uvođenje pametnih rješenja baziranih na modernim tehnologijama i u druga različita područja važna za kvalitetu života građana Zadra, kao što su okoliš, energija, stanovanje, gospodarstvo, sigurnost, obrazovanje, kultura, sport itd. U tom pogledu planiraju, kako nam kaže Ante Ćurković iz Odjela za EU fondove, čitav niz projekata poput pametne javne rasvjete, praćenja gubitaka u vodoopskrbnom sustavu, mjerenja kvalitete zraka, optimizacije zbrinjavanja otpada, digitalizacije odgojnih i obrazovnih ustanova, uspostava digitalnih usluga za poduzetnike, ali i suradnja s dionicima iz privatnog i civilnog sektora te obrazovnog sustava na osmišljavanju i razvoju obrazovnih programa i infrastrukture s ciljem stvaranja kreativnog, obrazovanog i konkurentnog ljudskog potencijala. U konačnici, pametan grad ne čine pametne tehnologije već pametni, a prije i iznad svega, sretni građani, poručuju iz Zadra. (M.P.D.)

*Sadržaj je nastao u suradnji s Mastercardom