SMART CITY

Sedam ključnih savjeta gradovima o digitalizaciji u vrijeme korona krize: Kako biti i ostati kvalitetan servis i podrška građanima

Nemoguće je privremeno sve zaustaviti, jer kriza neće trajati tek dan-dva, a gradske uprave  moraju nastaviti raditi i brinuti ne samo o osnovnim komunalnim funkcijama, nego i o kvaliteti života svojih građana općenito. No, kriza će se za gradske uprave pokazati i kao prilika, kako za to da “prelome” preostali otpor vlastitoj digitalnoj transformaciji, tako i da se pokažu kao leaderi. Gradske uprave u krizi trebaju biti i ostati kvalitetan servis i podrška građanima. One su oni važna linija povjerenja građana u institucije, koje je u aktualnoj situaciji od presudne važnosti.

Izvanredne okolnosti u kojima smo se našli zbog pandemije korone trajat će još neko vrijeme. Prošlo je nekoliko dana otkad smo počeli s posebnim mjerama i promjenama u načinu funkcioniranja javne uprave, poduzeća i građana i postaje jasno da niti jedinice lokalne samouprave, niti ostali dijelovi javne uprave još barem mjesec dana, a vrlo je izgledno i dulje, neće funkcionirati kao prije.

Nemoguće je, dakle, privremeno sve zaustaviti, jer kriza neće trajati tek dan-dva. Gradske uprave moraju nastaviti raditi i brinuti ne samo o osnovnim komunalnim funkcijama, nego i o kvaliteti života svojih građana općenito. Trebaju li gradovi odustati od svih svojih razvojnih projekata? Trebaju li se svesti na “hladni pogon” ili baš taj “hladni pogon” odbaciti, a preusmjeriti snage u hitne intervencije? Kako funkcionirati bez fizičkih interakcija i uobičajenih komunikacijskih kanala?

Istražili smo prakse nekoliko europskih, američkih i hrvatskih gradova i odlučili pokazati da gradovi I u krizi mogu i trebaju nastaviti postojati kao pružatelji komunalnih usluga, ali i kao integrativni faktor u društvenom životu i socijalnoj skrbi, platforme za podršku poduzetnicima i katalizatori inovacija kao odgovora na krizu.

Ovdje ćemo u nekoliko nastavaka dati ključne savjete o tome kako se gradovi trebaju i mogu postaviti u krizi.

Lekcija br 1: Digitalizacija, digitalizacija i… digitalna transformacija!

Pandemija s kojom smo suočeni zasigurno nije dobra za gospodarstvo. Tek ćemo vidjeti kakve će posljedice ona dugoročno imati, u kojim smjerovima i intenzitetima će se one širiti. Vjerojatno će, međutim, kao i svaka kriza, imati i svoje pozitivne učinke. Jedan od njih je svakako pojačan, nuždom naglašen, imperativ poslovanja i upravljanja u digitalnom formatu. U tom smislu, ova će kriza dati dodatni zamah digitalnoj transformaciji društva u kojem živimo.

Pred očima nam se već u vlastitom dvorištu događa impresivna promjena u obrazovnom sustavu koju je prije pandemije bilo teško zamisliti. Hrvatske škole i fakulteti održavaju nastavu on-line. Pratimo njihov rad i vidimo da se uglavnom uspješno snalaze. U kratkim rokovima, profesori i nastavnici naučili su se ili se uče koristiti digitalnim alatima za nastavu. Ako mogu oni, mogli bi i djelatnici gradskih uprava, zar ne?

Interno, gradske i druge uprave počele su puno intenzivnije koristiti alate za kolaboraciju i konferencijske pozive (Microsoft Teams, Google Hangouts i sl.). Mnoga tijela u sustavu javne uprave u Hrvatskoj s kojima smo u kontaktu preselila su dio svoje interne komunikacije u digitalnu sferu. Zasad, međutim, ne vidimo značajniju primjenu digitalnih alata za povećanje produktivnosti i strukturiranje internih procesa  (različite ERP-ove, aplikacije za produktivnost,  dijeljenje dokumenata i sl.), a vjerujemo kako će to biti sljedeći nužan korak kako bi uprave uspješno funkcionirale bez dolaska djelatnika u urede, ako se i za tim pokaže potreba. U uvjetima u kojima poslovanje ne teče kao uobičajeno, digitalna transformacija bit će teža nego što bi bila u svakodnevnim uvjetima. Ali mogla bi kroz koji dan postati neminovna.

Ako gradske uprave i uspiju u produljenoj krizi funkcionirati bez strukturiranog preseljenja internog postupanja u digitalnu formu, teško će se moći oglušiti na imperativ da s građanima počnu snažnije funkcionirati u virtualnoj sferi, a potencijalno i da im omoguće i obavljanje transakcija u digitalnom formatu.

 Aktualna kriza možda neće ostaviti dovoljno raspoloživih kapaciteta za sveobuhvatne intervencije u administrativno postupanje, ali ovih dana vidimo brojne primjere jednostavnog ubrzavanja i otvaranja digitalnih komunikacijskih kanala u vremenima zdravstene krize. U američkim i europskim gradovima vidimo niz specijaliziranih grupa na platformama za slanje poruka koje organiziraju i administriranje gradske uprave, pojačano korištenje maila za jednostavnije transakcije s gradom (u Beču čak npr. i pravna služna) ili otvaranje specifičnih digitalnih formi za npr. zahtjeve za testiranjem (Madrid).

WhatsApp  razvija novi portal za informiranje ljudi o epidemiji COVID-19 u partnerstvu sa Svjetskom zdravstvenom organizacijom (WHO), UNICEF-om i Razvojnim programom Ujedinjenih nacija (UNDP). Portal će sadržavati i informacije o tome kako nastavnici, vlade i zdravstveni radnici mogu koristiti WhatsApp, informacije o vrućim linijama za izravno slanje poruka od strane WHO i UNICEF, a tvrtka surađuje i s lokalnim vlastima u zemljama kao što su Singapur, Izrael, Južna Afrika, Brazil i Indonezija kako bu komunikacijske grupe s građanima za slanje pouzdanih informacija bile što učinkovitije.

Prva linija  digitalnih servisa koju gradovi nužno moraju osigurati u krizi jest informiranje građana o situaciji s corona virusom na području grada. Gradovi su među važnim posredovateljima informacija u slučaju zdravstene krize i mogu puno učiniti da se građani osjećaju sigurnijima. Gotovo svi domaći i strani gradovi angažirali su se ovom pogledu: od zasebnih internetskih stranica (npr. coronavirus.wien.gv.at), preko direktne komunikacije gradskih vijećnika s građanima i apelima za ostanak kod kuće do specijaliziranih grupnih kanala za slanje poruka u kojima gradske službe pružaju krizne servisne informacije građanima. I u Hrvatskoj, Grad Zagreb pokrenuo je inicijativu u odnosu na pokretanje zasebnih ordinacija za pregled i niz drugih aktivnosti vezanih u COVID-19, a informacije o modalitetima podrške koje građani mogu dobiti od grada dostupne su na novorazvijenom segmentu aplikacije Moj Zagreb (npr. karta s lokacijama domova zdravlja sa specijaliziranim lokacijama).

Međutim, nemojmo zaboraviti kako je i u periodima krize, osobito ako oni potraju, važno omogućiti administrativno postupanje s građanima koje nije direktno povezano s epidemijom. Niz je primjera gradova koji u novonastaloj situaciji jače naglašavaju svoje već otprije postojeće online-kanale kako bi građane potaknuli da ostanu u kućama i izbjegli njihove dolaske u javne prostore i gradske urede radi plaćanja računa ili obavljanja drugih transakcija s gradom. New York na svojem postojećem web servisu za građane objavljuje sve relevantne informacije o epidemiološkom statusu, kao i servisne informacije o promjenama u funkcioniranju grada i live feed vijesti, ali na istom mjestu istaknute su ikone koje građane vode do postojećih digitalnih usluga: plaćanja računa, prijava kvarova, rješavanja administrativna pitanja. Slične pristupe nalazimo i u španjolskim i talijanski gradovima, primjerice kod Madrida, Valencije, Milana.

Ukratko, okolnosti s kojima se gradske uprave suočavaju, i pouke iz situacije u kojoj su se našli talijanski i španjolski gradovi su sljedeće:

  1. COVID-19 kriza natjerat će nas na digitalno postupanje, brže nego što bismo se inače na njega odlučili.
  2. Morat ćemo u digitalnom formatu osigurati ključne servisne informacije o upravljanju krizom, ali i daljnje obavljanje svakodnevnih postupaka s građanima.
  3. Da bismo mogli osigurati poslovanje s građanima, gradske uprave morat će nastaviti funkcionirati u izvanrednim okolnostima.

Ali, što možemo sada, u datim okolnostima, učiniti? Kako se adaptirati baš sada, kada imamo malo resursa za sistematični pristup digitalnoj transformaciji?

Ovdje predlažemo nekoliko koraka koje uz dobre upravljačke kapacitete smatramo izvedivima i u danim okolnostima:

  1. Definirati ključne kanale koje moramo držati otvorenima i funkcionalnima prema građanima i identificirati način da se oni presele u digitalnu sferu. Oni svakako obuhvaćaju informiranje o krizi i postupanju gradske uprave u odnosu na nju, ali i nužne administrativne postupke i druge usluge uprave koje građanima moraju ostati dostupne.
  2. Identificirati elemente gradskog weba, gradskih aplikacija i komunikacije na društvenim mrežama koje već imamo i koje trebamo usmjeriti na podršku građanima u krizi. Sistematizirati ih na jednom mjestu kako bi omogućili jasno korisničko putovanje građanima koji od grada traže podršku u novoj situaciji.
  3. Identificirati dodatne kanale koje je moguće otvoriti ili razviti u kratkom roku, poput podstranica weba, elemanta gradskih aplikacija, komunikacijskih grupa na platformama za poruke, hashtagova na društvenim mrežama i pokrenuti ih.
  4. Identificirati nužne elemente internog postupanja koji će omogućiti djelatnicima rad od kuće, a na način da upravam i dalje funkcionira.
  5. Definirati načine da se interna migracija uprave na digitalne platforme osigura brzo i bez puno fizičkog angažmana djelatnika. Pritom je naša preporuka oslanjanje na postojeće online servise za komunikaciju i kolaboraciju kao “prvu linija obrane”: komunikacija na Slacku, Skypeu i drugim brzim kanalima, videokonferencije (opet nizom postojećih kanala, od Microsoft Teamsa do Google Hangoutsa), upravljanje dokumentima u oblaku, project management i organizacija posla u Asani, Trellu i sličnim alatima itd.
  6. Identificirati pravila postupanja i kvalitetno ih komunicirati s djelatnicima, npr.održavanjem internog webinara i dostavom pismenih uputa.
  7. Informirati građane o novim modalitetima postupanja.

Kriza će s nama biti još neko vrijeme. Ona će se za gradske uprave pokazati i kao prilika, kako za to da “prelome” preostali otpor vlastitoj digitalnoj transformaciji, tako i da se pokažu kao leaderi. Gradske uprave u krizi trebaju biti i ostati kvalitetan servis i podrška građanima. Oni su važna linija povjerenja građana u institucije, koje je u aktualnoj situaciji od presudne važnosti.

(U nastavku ćemo pisati o različitim drugim oblicima podrške građanima i poslovnom sektoru koje gradovi mogu pripremiti, prateći za vas i dalje primjere velikih gradova u Europi i SAD-u.)

Ivana Novoselec, direktorica za pametnu upravu u Apsolonu, ima preko petnaest godina iskustva u pripremi operativnih programa, strateškom i projektnom planiranju te razvoju institucionalnih kapaciteta, osobito u području upravljanja EU fondovima.

Ivana je bila savjetnica za razvoj kapaciteta u upravljanju EU fondovima državnim upravama u Hrvatskoj, Srbiji i Crnoj Gori. Pružala je podršku hrvatskoj državnoj upravi u razvoju operativnih programa u području prekogranične suradnje (2007 – 2013; 2014 – 2020) te brojnim javnim i privatnim institucijama u njihovom strateškom planiranju (županije, visokoobrazovne i znanstvenoistraživačke institucije, gradovi, privatne i javne tvrtke). Tijekom radnog vijeka pripremala je i evaluirala niz projekata financiranih EU fondovima (Phare, IPA, CBC programmes, FP7, ERDF) u područjima istraživanja i razvoja, visokog obrazovanja, zaštite okoliša i prirode, lokalnog razvoja i razvoja civilnog društva. Magistrirala je Europske studije na Sveučilištu u Cambridgeu.

*Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima i blogovima objavljenima na portalu gradonačelnik.hr pripadaju autoru te ne predstavljaju nužno stavove uredništva.

Moglo bi vas zanimati

Ivanec nabavio novo vozilo za Vatrogasnu zajednicu vrijedno 27.000 eura

Proslavljen uspješan završetak ovogodišnjeg Adventa u Varaždinu

Slavonski Brod: Uskoro počinje gradnja pump track poligona u Splavarskoj ulici

Pakrac: Objavljen poziv, sportskim udrugama i klubovima do 40.000 eura potpora