Gradsko vijeće Ivanec na svojoj je jučerašnjoj sjednici donijelo dvije nepopularne odluke – o poskupljenju komunalne naknade (nakon punih sedam godina) te javne usluge skupljanja komunalnog otpada. I dok je, očekivano, Klub vijećnika HDZ-a i partnera bio protiv, ni vladajućoj poziciji donošenje takvih odluka nije bilo lako.
Međutim, suočeni s podacima o enormnom rastu ulaznih troškova, inflaciji, velikim poremećajima na tržištu materijala, roba i usluga, ali i posljedicama državne politike koja se u praksi porazno odražava na porezne prihode i poslovanje gradova i općina te u segmentu zbrinjavanja otpada rezultira čak i njihovim kažnjavanjem (a što se sve odražava na cijenu za građane), većina vijećnika je teška srca, ali i s punom odgovornošću za daljnje normalno funkcioniranje sustava zbrinjavanja otpada te održavanje nerazvrstanih cesta i zelenih površina, digla ruke za korekcije cijena.
Komunalna naknada
Time, nakon punih sedam godina, od 1. siječnja 2026. godine komunalna naknada s dosadašnjih 0,73 €/m3 raste na 0,93 €/m3 (1. zona) ili 27%.
Slijedom spriječenosti gradonačelnika Milorada Batinića zbog zdravstvenih razloga, na sjednici Gradskog vijeća razloge poskupljenja obrazložio je zamjenik Marko Friščić.
-Vrijednost boda komunalne naknade nije se mijenjala od 2018. godine. U međuvremenu je Grad proveo više velikih komunalnih projekata (modernizacija javne rasvjete na cijelom gradskom području u vrijednosti 2 mil. €, modernizacija nerazvrstanih cesta u koju je samo ove godine uloženo gotovo 800.000 €), a razina komunalne opremljenosti i dalje će rasti – naglasio je Friščić te podsjetio da iz prihoda komunalne naknade Grad Ivanec financira održavanje nerazvrstanih cesta i zelenih površina.
-Od 2018. naovamo stanje na tržištu drastično se promijenilo. Došlo je do velikog poskupljenja svih materijala, pogotovo kamenog (+158%), betonskih cijevi, slivnika, asfalta (po 72%), ali i goriva, cijene usluga i rada te povećanja minimalnih plaća (za 74%). Uvelike su rasli i troškovi održavanja zelenih površina, ponajviše košnje travnjaka (+172%), nabave sezonskog cvijeća (+115%), dobave i ugradnje sipine (+194%) itd. – elaborirao je Friščić.
Također, dok je Grad putem Ivkoma 2018. godine održavao 50.000 m2 zelenih površina, danas održava 588.000 m2, što je 11 puta više nego prije sedam godina!
-Prihodi koje Grad ubire od komunalne naknade ne pokrivaju niti 50% troškova održavanja nerazvrstanih cesta i zelenih površina pa se nedostajuća sredstva moraju pokrivati iz poreznih prihoda Grada. Svi izneseni podaci ukazuju na to da je poskupljenje nužno, s time da će i nakon toga cijena komunalne naknade na području Grada Ivanca još uvijek biti niža nego što je to u Novom Marofu, Varaždinu, Ludbregu, Koprivnici i drugdje – argumentirao je Friščić.
Konstatirao je da je to realno stanje na tržištu, da troškovi svugdje rastu i da se trend poskupljenja ne može izbjeći, što pokazuje i podatak da su i drugi gradovi u okruženju i širom Hrvatske također prisiljeni na povećanje cijena.
Friščić: Povukli smo svaki mogući cent…
Obrazlažući stav Kluba vijećnika HDZ-a, Zdenko Đula kazao je da je predloženo povećanje pretjerano, da ga neće podržati te da Grad u proračunu ima dostatnih sredstava (povećanje prihoda od komunalne naknade, rast poreznih prihoda) koje može usmjeriti u programe održavanja. Također, pozvao je Grad da za komunalne programe više koristi dostupne fondove te zatražio pojašnjenje za enormno povećanje površina koje održava Grad putem Ivkoma.
Odgovarajući mu, Friščić je naglasio da sam pogled na tablicu s prikazom jediničnih cijena radova i materijala te velikim postotkom poskupljenja pokazuje da Grad troškove održavanja nikako ne može pokriti iz komunalne naknade.
-I dalje ćemo dio troškova pokrivati iz poreznih prihoda, međutim, Grad ne može sve porezne prihode usmjeriti samo u komunal. Osim toga, suočeni smo s padom poreznih prihoda, kako ove godine, tako i u projekciji proračuna za 2026. A to je direktna posljedica tzv. porezne reforme Vlade RH, koja je gradovima oduzela znatan dio poreznih prihoda bez da je osigurala kompenzaciju na drugoj strani, a na koji smo odmah upozorili da će ubrzo rezultirati padom prihoda JLS-ova. I upravo to se sada događa. A što se tiče vašeg poziva da više koristimo dostupne fondove, mogu samo reći da je Grad iz EU fondova povukao svaki cent koji je mogao, a s obzirom na propise o indeksu razvijenosti – zaključio je Friščić.
Što se tiče povećanih površina pod održavanjem, riječ je o terenima kod novosagrađenih SRC-ova, o zapuštenim poljoprivrednim i građevinskim parcelama, o površinama koje Grad nasljeđuje kao ošasnu imovinu (iza pokojnika) itd.
Odluka o povećanju vrijednosti boda komunalne naknade donesena je većinom od 9 glasova vladajuće pozicije, dok je 5 oporbenih vijećnika bilo protiv.
Odvoz komunalnog otpada
S istim omjerom glasova u nastavku je donesena i odluka kojom od 1. siječnja iduće godine za 51% poskupljuje usluga komunalnog otpada. Zašto toliko? Činjenično: zbog enormnih poremećaja na tržištu, zbog potpunog nereda u segmentu zbrinjavanja otpada na području cijele Hrvatske koji je direktno svojim nečinjenjem prouzročila država, zbog penala koje Grad, ni kriv ni dužan, mora plaćati državi zbog odredbi koje graniče sa zdravim razumom, ali i zbog zatvaranja odlagališta Jerovec te početka odlaganja otpada na drugim odlagalištima, na kojima je cijena viša negoli je bila u Jerovcu.
Podsjetivši da je kod donošenja odluke o zatvaranju deponija u Jerovcu vrlo jasno bilo naglašeno da će se otpad početi odlagati na druge lokacije i da će odvoz poskupjeti, M. Friščić naglasio je da su to očekivani realni troškovi i da je pitanje poskupljenja bila činjenica koju su svi vijećnici prihvatili kao neminovnost prilikom odluke da se jerovečko odlagalište konačno zatvori.
Međutim, naglasio je također da predloženo povećanje ne bi ni blizu bilo toliko da je država u segmentu zbrinjavanja otpada odradila ono što je trebala. Ali nije pa sada imamo sljedeću situaciju: iako je država, odnosno Fond za zaštitu okoliša u obvezi da sufinancira zbrinjavanje selektiranog otpada, on to ne čini, već tu obvezu prebacuje na građane (putem povećane cijene odvoza otpada).
Kako? Umjesto da Fond za zaštitu okoliša Ivkomu d.d. (odnosi se to na cijelu Hrvatsku) sufinancira zbrinjavanje prikupljene plastike, metala, elektroničkog, glomaznog, bio otpada i drugih vrsta selektiranog otpada (kao što je to slučaj u susjednoj Sloveniji), stvarnost je takva da je Ivkom taj koji poduzećima, koja oporabljuju taj otpad, mora plaćati da ga uopće preuzmu.
Tako za preuzimanje glomaznog otpada plaća 275 € po toni, za plastiku i metalnu ambalažu – 255 €/t (50% više negoli 2024.), za bio otpad – 110 €/t itd.
U novčanim iznosima, riječ je o stotinama tisuća eura koje Ivkom plaća oporabiteljima i naravno je da ti troškovi uvelike opterećuju cijenu zbrinjavanja otpada, koju plaćaju građani kao krajnji korisnici.
Grad državi plaća penale za njeno nečinjenje!?
Nadalje, država je uvela penale za gradove i općine koje miješani komunalni otpad ne odlažu u regionalne centre za gospodarenje otpadom. Penale plaća i Grad Ivanec (u ovoj godini 30 €/t, u 2026. godini 35€/t) i to unatoč činjenici da regionalnog centra, u koji bi mogao odložiti otpad, nema. A nema ga zato što država, koja je tu obvezu preuzela još 2012. godine, Regionalni centar u Piškornici nije izgradila do danas.
Za objašnjenje takve iracionalne odredbe po kojoj Grad Ivanec, ni kriv ni dužan, plaća državi penale za nešto što ona sama nije odradila, Grad je zatražio objašnjenje Fonda, ali ga do dan danas nije dobio.
Da nema toga, odnosno, da je država odradila sve ono što joj je u obvezi, povećanje cijena odvoza otpada bilo bi daleko niže, oko 33 do 35%.
Z. Đula je u ime Kluba vijećnika HDZ-a kazao da su svi vijećnici kod donošenja odluke o zatvaranju deponija bili svjesni da do povećanja cijena mora doći. Međutim, izjavio je da vijećnici oporbe priložene aproksimacije ne mogu prihvatiti kao relevantne za donošenje odluke, da su im sporni podaci o prikupljenim količinama miješanog otpada (4.200 tona) koji su, po njihovoj ocjeni, nerealni za Grad Ivanec te da je potrebno pozvati predstavnike Ivkoma da kvalificirano obrazlože sve sporne momente.
Na njegove izjave reagirao je zamjenik gradonačelnika M. Friščić te kazao da su prikazane količine ukupne koje se prikupe na uslužnom području Ivkoma i da se temeljem toga formira jedinstvena cijena na cijelom području, što je zakonski propis.
-Ova odluka je punih mjesec dana bila na javnom savjetovanju. Imali ste dovoljno vremena i prilike da zatražite sve dodatne podatke relevantne za raspravu i donošenje odluke, ali to niste učinili – replicirao je mu je Friščić.
Na Đulino izlaganje referirao se i predsjednik Vijeća Mihael Slunjski te konstatirao da Ivkom d.d. ima više od 400.000 € dodatnih troškova u poslovanju i to ne svojom krivicom. Podsjetio je da je prilikom donošenja odluke o zatvaranju odlagališta bilo je upozoreno da bi cijene odvoza otpada mogle rasti čak do 50%, da bi povećanje bilo niže (25-30%) da se ne ide u sanaciju Jerovca te apelirao na vijećnike da sada odgovorno prihvate posljedice svoje odluke.
Kod izglasavanja, odluka je donesena većinom od 9 glasova vijećnika pozicije i 5 protivnih glasova oporbenih vijećnika.
Niz tema
Na dnevnom redu je bio i cijeli niz drugih tema. Vijećnici su tako jednoglasno donijeli II. rebalans proračuna za 2025. godinu, prihvatili su izmjene Programa dodjele bespovratnih sredstava za poticanje razvoja poduzetništva, donijeli su Plan djelovanja Grada Ivanca u području prirodnih nepogoda za 2026., Odluku o lokacijama za odlaganje viška iskopa koji sadrži mineralnu sirovinu itd. Također, donijeli su strateški dokument za razvitak turizma – Plan upravljanja destinacijom Ivanec 2025.- 2029, a usvojili su još jednu važnu odluku – o načinu i uvjetima sufinanciranja usluge rane razvojne podrške za djecu predškolske dobi.
Napominjemo da su zbog širine tematike u ovom izvješću izneseni osnovni naglasci sa sjednice, a da je kompletna snimka dostupna na FB stranicama Grada Ivanca. (Grad Ivanec)


