EU FONDOVI

2020. je godina strateškog planiranja: Što to znači za gradonačelnike koji žele i dalje uspješno koristiti EU fondove?

Strateško planiranje ne svodi se na produkciju dokumenta. Ono je proces u kojem se identificiraju i razmatraju opcije, komunicira se sa svima koji u taj proces trebaju biti uključeni, pokreće se one za koje želimo da nam se na tom putu pridruže. Kroz sam proces planiranja stječe se povjerenje i osjećaj angažmana svih kojih se strategija tiče. Strateško planiranje koje se odvija iza zatvorenih vrata u razvoju gradova recept je za strategije koje ostaju mrtvo slovo na papiru.

Početkom godine smo najavili da će 2020. za hrvatske gradove biti godina strateškog planiranja i sugerirali gradonačelnicima da se već tijekom 2019. za to počnu pripremati. Ako gradonačelnici već nisu počeli s pripremama svakako će u 2020. biti suočeni s imperativom razvoja strategije. Zašto? Nekoliko je međusobno povezanih razloga.

Novi višegodišnji financijski okvir

Dok ovo pišemo, cijela Europa strateški planira i na pragu je donošenja višegodišnjeg proračuna, tj. sedmogodišnjeg financijskog okvira ili “financijske perspektive”. Sva sredstva koja će se distribuirati na nacionalnu, regionalnu i lokalnu razinu iz EU planirat će se temeljem tog okvira upravo tijekom 2020. Vrlo je vjerojatno da će završetak pregovora u Europskom vijeću o novoj financijskoj perspektivi biti početkom 2020., dakle za vrijeme hrvatskog predsjedanja Vijećem. Stoga ćemo biti na izvoru informacija i možemo blisko pratiti sve daljnje korake u Parlamentu i Komisiji.

Zbog izborne dinamike i Brexita, pripreme za novu financijsku perspektivu bit će vrlo intenzivne, a regulatorni okvir usvojen u Vijeću i Parlamentu u, za europske standarde, kratkim rokovima, morat će do provedbe biti brzo pretočen u nove nacionalne operativne programe za korištenje strukturnih i investicijskih fondova.

Za gradove je iznimno značajno da prate ovaj proces svojim strateškim i operativnim planovima jer će novi financijski okvir i nacionalni operativni programi koji će iz njega proizići, oblikovati mogućnosti financiranja značajnog dijela gradskih razvojnih projekata. Očekivani novi programi integriranih teritorijalnih ulaganja (ITU-i) u urbana područja, kao i potencijalni nastavci intervencijskih planova za male, slabije razvijene gradove, zatim razni drugi segmenti nacionalnih i programa teritorijalne suradnje u kojima gradovi vide svoju perspektivu za financiranje (npr. kulturne baštine, poduzetničke infrastrukture, energetske obnove, razvoja digitalne uprave itd.) i niz novih opcija u području digitalne uprave, bit će oblikovani tijekom 2020.

Dobar gradonačelnik ili gradonačelnica će u tom procesu biti proaktivni i promicati kvalitetna rješenja u samim operativnim programima u komunikaciji s nadležnim ministarstvima, kako kasnije u realizaciji ne bi bio uskraćen za mogućnost financiranja zaista korisnih i značajnih razvojnih projekata. Kako bi to mogli uspješno raditi, moraju sami dobro poznavati vlastite prioritete i imati definiranu jasnu stratešku podlogu. 2020., za proaktivnog leadera na lokalnoj razini, trebala bi biti godina paralelnog rada na lokalnoj strategiji i nacionalnim planovima.

Nova Nacionalna razvojna strategija i Zakon o strateškom planiranju

Istovremeno, u tijeku je  izrada Nacionalne razvojne strategije koja ima ulogu krovnog nacionalnog strateškog dokumenta i koja će determinirati kako način usmjeravanja EU sredstava na sektorske i teritorijalne prioritete u RH, tako i okvir strateškog planiranja za sve strategije nižeg reda, uključujući i one gradske.

Hijerarhijski odnos među nacionanim, regionalnim i lokalnim strateškim dokumentima definira Zakon o strateškom planiranju koji s 1.1.2020. obavezuje jedinice lokalne samouprave da donesu nove akte strateškog planiranja u skladu sa Zakonom i to najkasnije 6 mjeseci prije isteka starih strategija (koje su zakonski bile utemeljene na Zakonu o regionalnom razvoju iz 2014.). To bi za većinu postojećih gradskih strategija značilo: sredinom 2020., budući da su im postojeće strategije roka trajanja do kraja iste godine.

Istek roka postojećih strategija

Čak i kada Zakon ne bi nalagao novi ciklus strateškog planiranja, vrijeme je da, nakon 5 ili 6 godina, koliko su već u velikom broju slučajeva na snazi aktualni strateški dokumenti, vodstva gradova revidiraju svoj koncept razvoja. Kontekst urbanog razvoja u Hrvatskoj se (kao, uostalom, i u cijelome svijetu), značajno promijenio u posljednjih pola dekade: ne samo regulatorno i financijski, nego i tehnološki i sociološki. Digitalna transformacija i mogućnosti koje sa sobom nosi internet stvari i big data s jedne strane, a demografski izazovi (sve manje aktivnog stanovništva, starenje, nedostatak radne snage) i klimatske promjene s druge, novi su aspekti koje zajedno s novim europskim razvojnim okvirom, s kojima se hrvatski gradovi u većini slučajeva tek trebaju suočiti. Koncept pametnog grada zasigurno je temelj novog urbanog planiranja, a svaki od gradova imat će zadatak protumačiti što taj koncept za njega znači i kako ga staviti u financijski okvir koji se na europskoj razini za gradove kroji.

Kako koordinirati strateško planiranje razvoja grada s planiranjem koje teče na nacionalnoj i EU razini?

Većinu gradskih uprava mučit će pitanje trebaju li početi strateški planirati prije nego dobiju posve definiran nacionalni i europski okvir. Mišljenja smo da trebate početi, ali ne i završiti prije nego nacionalni strateški okvir bude gotov. Priprema gradske strategije teći će paralelno s nacionalnim i strateškim okvirom i biti oblikovana u interakciji s njime. Takav stav temeljimo na dvjema povezanim karakteristikama dobrog planiranja, naime njegovoj postupnosti i činjenici da je proces jednako važan kao i ishod i da je za njega potrebno – vrijeme.

Strateško planiranje ne svodi se na produkciju dokumenta. Ono je proces u kojem se identificiraju i razmatraju opcije, komunicira se sa svima koji u taj proces trebaju biti uključeni, pokreće se one za koje želimo da nam se na tom putu pridruže. Kroz sam proces planiranja stječe se povjerenje i osjećaj angažmana svih kojih se strategija tiče. Strateško planiranje koje se odvija iza zatvorenih vrata u razvoju gradova recept je za strategije koje ostaju mrtvo slovo na papiru.

Što su prvi koraci u pripremi za 2020.?

  1. Inventura učinjenog

 U prethodnom tekstu smo za 2019. predložili da gradonačelnici započnu s “inventurom” svojih projekata i strateških ciljeva iz aktualne strategije (evaluacijom postojećih programa) i identificiraju ključne točke koje će mu biti temelj daljnjih priprema. I dalje smatramo da to treba biti polazna točka novog strateškog planiranja. Bez naučenih lekcija iz prethodnog razdoblja, nemamo kredibilitet planiranja u novome.

2. Organizacija tima

Strateško planiranje je zahtjevan proces. Bez obzira na eventualno angažiranje savjetnika i vanjskih stručnjaka, važno je u ranoj fazi identificirati koordinatora i radni tim ili timove unutar gradske uprave koji će proces voditi. I, dakako, unaprijed identificirati okvirni radni plan.

3. Planiranje proračuna za 2020.

U proračunskom planiranju za 2020. potrebno je predvidjeti resurse nužne za razvoj strategije, uključujući eventualne vanjske savjetnike i stručnjake koje će proces strateškog planiranja koordinirati i moderirati, raditi na uključivanju i povezivanju svih dionika, kao i sektorske stručnjake koji će pripremati analitičke podloge za ključna razvojna područja.

  1. bit će vrlo uzbudljiva svima koji se bave urbanim razvojem, strateškim planiranjem i upravljanjem. Godina je to velikih prilika i novih početaka. Pravi je trenutak da se, kroz proračunske i organizacijske pripreme za 2020., utvrde temelji uspjeha naših gradova u nadolazećoj dekadi.

Ivana Novoselec, direktorica za pametnu upravu u Apsolonu, ima preko petnaest godina iskustva u pripremi operativnih programa, strateškom i projektnom planiranju te razvoju institucionalnih kapaciteta, osobito u području upravljanja EU fondovima.

Ivana je bila savjetnica za razvoj kapaciteta u upravljanju EU fondovima državnim upravama u Hrvatskoj, Srbiji i Crnoj Gori. Pružala je podršku hrvatskoj državnoj upravi u razvoju operativnih programa u području prekogranične suradnje (2007 – 2013; 2014 – 2020) te brojnim javnim i privatnim institucijama u njihovom strateškom planiranju (županije, visokoobrazovne i znanstvenoistraživačke institucije, gradovi, privatne i javne tvrtke). Tijekom radnog vijeka pripremala je i evaluirala niz projekata financiranih EU fondovima (Phare, IPA, CBC programmes, FP7, ERDF) u područjima istraživanja i razvoja, visokog obrazovanja, zaštite okoliša i prirode, lokalnog razvoja i razvoja civilnog društva. Magistrirala je Europske studije na Sveučilištu u Cambridgeu.

*Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima i blogovima objavljenima na portalu gradonačelnik.hr pripadaju autoru te ne predstavljaju nužno stavove uredništva.

 

 

Moglo bi vas zanimati

Ivanec nabavio novo vozilo za Vatrogasnu zajednicu vrijedno 27.000 eura

Proslavljen uspješan završetak ovogodišnjeg Adventa u Varaždinu

Slavonski Brod: Uskoro počinje gradnja pump track poligona u Splavarskoj ulici

Pakrac: Objavljen poziv, sportskim udrugama i klubovima do 40.000 eura potpora