Kako bi što ranije otkrili darovitost kod djece i na ostalim područjima, poput likovnog i glazbenog, Grad Zadar planira već u travnju započeti primjenom novog instrumentarija za sve učenike prvih razreda kako bi što što prije prepoznali darovite učenike i omogućili im dodatno usavršavanje
Europska mreža za podršku darovitih (European Talent Support Network (ETSN)) prihvatila je prijavu Grada Zadra za proglašenjem centara izvrsnosti za metematiku, fiziku i informatiku Europskim točkama za darovite – European Talent Point (ETP), a priznanje će im biti uručeno u ožujku u Varaždinu.
Europska mreža za podršku darovitima okuplja 25 centara za darovite te gotovo 400 točaka darovitosti iz 44 zemlje širom svijeta: od europskih zemalja poput Austrije, Belgije, Danske, Nizozemske, Njemačke, Turske, Švicarske do zemalja kao što su primjerice Peru, Saudijska Arabija, Ujedinjeni Arapski Emiratimi, Indija i druge.
Europski centri za darovite su središta Mreže, a Europske točke darovitosti, što postaju i Centri izvrsnosti Grada Zadra, su čvorovi u Mreži, kao jednakopravni članovi.
Grad Zadar jedan je od prvih u Hrvatskoj koji su prepoznali važnost ulaganja i dodatnog poticanja I rada s darovitim učenicima, te su još prije osam godina pokrenuli prve Centre izvrnosti – iz matematike, a potom iz fizike i informatike. Ove godine, pak, kreću sa Centrom izvrsnosti iz hrvatskog jezika, a planiraju otvaranje centara I iz drugih područja.
‘Grad Zadar odavno je prepoznao potrebu za dodatno ulaganje u nadarenost i one koji žele učiti više od onog što se traži propisanim programom, zbog toga je prve Centre izvrsnosti pokrenuo već prije 8 godina. Za tu namjenu ove je godine u proračunu osigurao 160.000,00 kuna. Naime, s obzirom da sustav do sada nije mogao dovoljno pažnje posvetiti darovitoj djeci, za njih smo osmislili dodatne programe. Iznimno je važno razvijati i poticati nadarenost, kako zbog same djece tako i zbog napretka naše zemlje u cjelini budući da napredak pokreću inovacije i izvrsnost. Ulaskom u veliku Europsku mrežu za podršku darovitih, otvara se prostor za suradnju s brojnim europskim sredinama u kojima također ulažu u darovite kroz projekte, učeničke razmjene, sudjelovanje u sajmovima i manifestacijama, natjecanjima, seminarima, radionicama kao i učenjima na primjerima dobre prakse’, kaže nam gradonačelnik Branko Dukić.
Ističe kako je Grad Zadar sebi postavio cilj i zadatak osigurati nadarenim učenicima potrebne uvjete za rad na razvijanju iskazane nadarenosti na određenom području, kao i stvaranje okruženja u kojem pomoć dobivaju od posvećenih mentora kako bi širili svoje interese i znanje na području za koje su zainteresirani.
Prvi Centar izvrsnosti za osnovne škole Grada Zadra osnovan je, tako, tijekom školske 2012./2013. godine kao dodatni poticaj dijelu zvanja koja spadaju u STEM područja. Zajedno sa Matematičkim društvom Zadar, za učenike osnovnih škola kojima je osnivač, pokrenuo je pilot projekt osnivanja Centra izvrsnosti za matematiku. Danas Centar okuplja oko 35 učenika koji pokazuju nadarenost i interes za matematiku, te sudjeluju u školskim natjecanjima u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje. Program realiziraju učitelji članovi Matematičkog društva Zadar, a provodi se u prostorijama osnovne škole Šime Budinića.
Potom je, zajedno sa Udrugom mladih matematičara i fizičara Zadar, za učenike osnovnih škola kojima je osnivač Grad Zadar pokrenuo sljedeći pilot projekt Centra izvrsnosti za fiziku. Centar je okupio 55 učenika koji pokazuju nadarenost i interes za fiziku, te također sudjeluju u školskim natjecanjima, a program realiziraju učitelji članovi Udruge mladih matematičara i fizičara Zadar u prostorijama osnovne škole Šimuna Kožičića Benje.
Od drugog polugodišta školske 2016./2017. godine Grad Zadar je u suradnji s Društvom informatičara Zadar pokrenuo i Centar izvrsnosti za informatiku. Program provode učitelji osnovnih škola Grada Zadra u prostorijama osnovne škole Šimuna Kožičića Benje, a Centar okuplja 60 zainteresiranih učenika. O počecima centara ispričao nam je pročelnik Upravnog odjela za odgoj i školstvo Joso Nekić.
Centri su uglavnom usmjereni na pripremu učenika za natjecanja, ali ih osim toga, nastavnici učenike pripremaju za daljnje produbljivanje interesa za određeno područje kao i čitavo obrazovanje te konkurentnost na tržištu rada. Učenici i mentori dodatno dobivaju tehničku podršku, računala i druge potrebne instrumente, kažu nam u gradskoj upravi.
Polaznici Centra za matematiku redovito, tako, sudjeluju na Festivalu matematike u Splitu i više puta su zauzeli prva mjesta. 2019. godine na Festivalu matematike Krapinsko–zagorske županije, u ekipnom natjecanju osvojili su 2. i 3. mjesto. U osnovnoškolskoj ekipi koja predstavlja Hrvatsku na Juniorskoj balkanskoj matematičkoj olimpijadi bilo je dvoje Zadrana koji su i osvojili broncu. Kroz Centar izvrsnosti prošlo je do danas gotovo 200 učenika, a pojedini više godina predstavljaju Hrvatsku na međunarodnim natjecanjima.
Centar izvrsnosti za fiziku pohađalo je također više od 200 učenika. Mladi fizičari isto redovito odlaze na državna natjecanja te predstavljaju Hrvatsku i na međunarodnim natjecanjima. 2019. na državnom natjecanju od četiri polaznika koja su sudjelovala, jedan je osvojio 2. nagradu i dobio poziv za međunarodno natjecanje. Centar izvrsnosti sudjeluje na Festivalu znanosti s predavanjima i radionicama. Pokrenuo je Znanstveni dan u sklopu Festivala znanosti gdje učenici nižih razreda prezentiraju svoje pokuse i projekte. 2017. godine, a s Gradskom knjižnicom, pokrenut projekt Mali znanstvenici radi popularizacije znanosti kod najmlađih.
Kroz radionice Centar izvrsnosti za informatiku svake godine prođe oko 40 učenika. Na županijskim natjecanjima u kategoriji Programiranje LOGO polaznici redovito osvajaju jedno od prva 3 mjesta, a nerijetko i sva 3 prva mjesta dok su dvije godine za redom, na državnom su natjecanju, imali predstavnike među prvih 10 plasiranih u toj istoj kategoriji. Na robotičkom natjecanju “Croatian Makers Liga”, u organizaciji Instituta za razvoj i inovativnost mladih, također dvije godine za redom bili su finalisti natjecanja. Na državnom natjecanju iz Tehničke kulture, u kategoriji Robotika, 4 godine za redom polaznik Centra osvajao je jedno od prva 3 mjesta.
Ove, pak, godine, planiraju osnivanje novog centara izvrsnosti, prije svega Centra izvrsnosti za hrvatski jezik koji kreće sljedeće školske godine, dakle rujan/listopad 2020. Također, u planu je i osnivanje centra izvrsnosti za poduzetništvo koji bi okupio učeničke zadruge osnovnih škola Grada Zadra koje su se, već drugu godinu zaredom, a na poziv Veleposlanstva RH u Mađarskoj, predstavile na Diplomatskom sajmu u Budimpešti, na štandu Republike Hrvatske. Mreža centara izvrsnosti osnovnih škola širit će se i na druga područja.
Osim toga, Grad Zadar je u partnerstvu s osnovnom školom Bartula Kašića, kroz projekt ZadarZaDar (Zadar za darovite) uspostavio Online platformu „Online centar Zadar za darovite“ (http://zadar-za-dar.eu/), kreiran je inovativni instrumentarij i postupci za identifikaciju potencijalno darovitih učenika, inovativni školski planovi i programi, priručnici i digitalni nastavni materijali za njihov optimalan razvoj u redovnom razrednom odjeljenju, a kroz projekt „InovA@skola“, također u partnerstvu s OŠ Bartula Kašića, opremljeno je 7 osnovnih škola specijaliziranom didaktičkom opremom u radu s darovitim učenicima na području prirodoslovlja i STEM područja, ali i za razvoj informacijske pismenosti (digitalna, čitalačka, jezična i dr.).
Kako bi što ranije otkrili darovitost kod djece i na ostalim područjima, poput likovnog i glazbenog, Grad Zadar planira već u travnju započeti primjenom novog instrumentarija na svim učenicima prvih razreda koji pohađaju osnovnu školu kojima je Grad Zadar osnivač. Strateški plan je u sljedećih pet školskih godina omogućiti stručnim suradnicima i učiteljima da na vrijeme prepoznaju više od 20-30% darovitih učenika, te da se primjena instrumentarija proširi i na županijske odnosno hrvatske osnovne škole.
Također, u smislu podrške i poticaja području inovacija i modernih tehnologija u učenju i poučavanju Grad Zadar, u suradnji s partnerima (osnovnim školama Grada Zadra, Centrima izvrsnosti i udrugama) organizira STEM tjedan koji će se održati od 20. – 26. travnja 2020. godine. Projekt obuhvaća pripremu i realizaciju međunarodne manifestacije promoviranja, prezentiranja i implementiranja SteAm vještina, inovacija i popularizacije znanosti i inovativnih načina poučavanja u obrazovanju. Kroz radionice, izložbe, panel diskusije, radne sastanke i druge aktivnosti izradit će se smjernice za buduću suradnju lokalnih, nacionalnih i međunarodnih dionika . Krajnji cilj je obogatiti odgojno – obrazovnu ponudu izvannastavnih aktivnosti osnovnim školama u Gradu Zadru, kao i potaknuti komplementarni doprinos ostalih ustanova na uspostavi i razvoju „Maker“ kulture.
Prvi dio programa provodi Udruga za robotiku, inovativnost i kreativnost “ROBOTIC” i sklopu njega planira realizirati aktivnosti „Mini Maker Faire Zadar“ te „SteAm za najmlađe i one starije“. Drugi dio programa provodi partnerska udruga, “Zadar developers Hub” koja će biti odgovorna za realizaciju aktivnosti „Vulca 2020“ te „Innovation in Education“. FabLab Zagreb – udruga za digitalnu fabrikaciju je partner navedenim udrugama.
Ciljne skupine su djeca predškolske dobi, učenici osnovnih škola (predmetne i razredne nastave), odgojitelji te učitelji predmetne i razredne nastave, ravnatelji osnovnih škola, sveučilišni profesori, članovi organizacija civilnog društva, volonteri, nastavnici srednjih škola koji pokrivaju SteAm područje i prirodoslovlje, roditelji, predstavnici kreatora obrazovnih politika i donositelja odluka ispred Grada Zadra te šira stručna javnost i zainteresirano građanstvo.
Pred sam kraj školske godine, kao kruna cjelogodišnjeg rada i svojevrsna „fešta od nadarenosti“ su Dani izvannastavnih aktivnosti gdje se osnovne škole Grada Zadra predstavljaju javnosti na gradskim trgovima i ulicama i pokazuju sve ono što se radilo kroz godinu, a u sklopu izvannastavnih aktivnosti u školama. Svečanost završava nagrađivanjem onih učenika koji su osvojili jedno od prva tri mjesta na županijskim i državnim natjecanjima.
Želimo dati priliku svim učenicima kako bi pokazali svoju nadarenost na nekom području jer svi imaju dar za nešto, svi su dobri na nekom području, zaključuje pročelnik Nekić. (M.P.D.)