Labinski Šoht – rudarski toranj, sagrađen 1938. godine, nekada je liftom spuštao rudare pod zemlju na njihovo radno mjesto, danas je jedan od  najljepših spomenika bogate rudarske prošlosti Labinštine, a uskoro će uz povijesnu vrijednost dobiti i onu turističku.

– Priče o podzemnom gradu i razvitku turizma na način kakav je nepojmljiv za hrvatske okvire smatrane su utopijskim sve do nedavno. Šoht se obnavlja, poprima onaj svoj izvorni izgled, sjaj kakav zaslužuje, posebno ističući tamno zelenu rudarsku boju – kažu u Gradu.

Opsežni radovi na obnovi nadzemnog dijela tornja započeli su u lipnju i mnogi su smatrali nerealnim rok za završetak radova do kraja tekuće godine. Radovi se izvode u sklopu europskog projekta MINE Tour čiji je Grad Labin nositelj i preko kojeg su osigurana sredstva od 2,4 milijuna kuna za obnovu. Radovi od samog početka pobuđuju veliki interes građana ali i struke, komentiraju u Gradu, jer je riječ o zaista zanimljivom projektu.

Nedavno su završeni radovi na čišćenju samog šohta, odnosno izvršeno je pjeskarenje tornja te njegovo premazivanje zaštitom i bojom zbog čega je jedno vrijeme bio okružen skelama i „zamotan“ u bijelu zaštitu ne bi li se tako zaštitilo okolne objekte prilikom radova. Zaštita je ovih dana skinuta i rudarski div zaista izgleda veličanstveno.

Obzirom na vremenske i tehničke uvjete na gradilištu, terminski se radovi odvijaju sukladno planu i ovih dana slijedi najzanimljiviji, ali i najzahtjevniji dio same obnove – zamjena  osnovne nosive konstrukcije Šohta, odnosno svih metalnih gazišta i postojeće galerije oko tornja. Kako bi se izveo ovaj dio radova potrebno je bilo izraditi temelje za čeličnu podupornu konstrukciju ali i samu konstrukciju koja mora služiti kao oslonac prilikom izvođenja radova na temeljima. Temelji i konstrukcija su spremni te kroz par dana počinje proces montaže i zahtjevno oslanjanje težine cijelog tornja na ovu konstrukciju kako bi se moglo izvesti radove i obnoviti temelj osnovne nosive konstrukcije. Zanimljivo je kako će se hidraulički podignuti toranj i osloniti na za to predviđenu konstrukciju, a radnici će tada izvesti radove na temelju.

Nakon navedenih radova, polako se obnova bliži kraju te se na labinski toranj vraćaju svi skinuti i obnovljeni dijelovi istog.

Labinski gradonačelnik ne krije svoje zadovoljstvo  radovima.

– Rudnik je poseban dio povijesti Labina i Labinštine, nema osobe koja u svojoj bližoj ili široj obitelji nije imala nekog da je radio u rudniku. Ponosan sam što smo uspjeli ovakav projekt provesti, ali i privući novce iz EU kao nositelji ovako velikog projekta. Ovo je samo početak i prvi korak ka cilju da se spustimo u tunele koji su ispod nas, a turistička priča oko ovog kompleksa je nešto posebno.  Cilj je da kroz daljnja apliciranja i suradnju s gradovima sa sličnom poviješću nastavimo s dobrom praksom ovakvih projekata što će nam pomoći da našu bogatu prošlost pretvorimo u generator budućeg razvoja. Iz tog smo razloga nedavno potpisali sporazum o suradnji s centrom rudarenja poljske pokrajine Šlezija, gradom Rybnikom. Koristeći primjere dobre prakse iz Europe kao što je bivši rudnik ugljena Guido, danas turistički biser poljskog grada Zabrza s preko milijun posjeta godišnje, rudnik soli Wieliczka iz Poljske te rudnik soli Turda iz Rumunjske, želimo i u Labinu napraviti pravu europsku turističku atrakciju te bivše podzemne tunele pretvoriti u centar industrijskog turizma kakvog nema u Europi. Bit će to jedini rudnik koji ima spoj na morsku obalu. Predviđa se uređenje podzemne dvorane od oko 2000 metara kvadratnih ali i podzemne trase za vlakić prema Rapcu koji izlazi na plažu. Smatram kako ovo nije riječ o projektu lokalnog značaja i vjerujem da je zaslužio da ga snažno podrže i županijska i državna vlast – zaključio je Valter Glavičić. (L.K.)