Projektom pametnog parkinga društvo Sanitat Dubrovnik postavilo je 2.016 parkirnih senzora na parkirna mjesta diljem grada, što je najveća količina postavljenih senzora u jednom gradu na svijetu!
Sukladno svjetskim trendovima i u Hrvatskoj se posljednjih godina sve više ulaže u razvoj smart-city koncepta i pametnih rješenja kojima se upotrebom modernih tehnologija i digitalnih rješenja podiže kvaliteta života u gradovima. S obzirom na sve veću prometnu zagušenost koja je postala primarni problem u svakodnevnom životu velikih gradova, jedan od ključnih aspekata razvoja pametnog grada svakako je ‘Smart Mobility’ koji postaje odlučujući čimbenik u kvaliteti i konkurentnosti gradova. Ključni cilj je podizanjem kvalitete – smanjenjem gužvi, preciznim i točnim voznim redom, uvođenjem jednostavnog i efikasnog sustava naplate…, povećati broj korisnika javnog prijevoza kako bi se rasteretile gradske prometnice i, u konačnici, smanjilo zagađenje okoliša.
Kako na tom polju napreduju u Zadru, Splitu i Dubrovniku, gradovima koji proteklih godina ulažu ogromna sredstva u strateške prometne projekte koji bi trebali rezultirati bržim, efikasnijim i ugodnijim javnim prijevozom i gradskim prometom, donosimo u mini-serijalu kojeg smo pripremili u suradnji s Mastercardom.
Dubrovnik: Smart parking sustav vrijedan 3,2 milijuna kuna
Grad Dubrovnik jedan je od predvodnika smart-city koncepta u Hrvatskoj, što je lani i službeno potvrdio pobjedom u smart-city kategoriji našeg velikog izbora za Najbolji grad kojeg provodimo u suradnji sa Jutarnjim listom i agencijom Ipsos, a ove godine ponovno je u finalu i brani prestižnu titulu najboljeg smart-city grada u zemlji.
Čitav je niz pametnih projekata i rješenja kojima Dubrovnik iz godine u godinu čini iskorak i podiže kvalitetu života u gradu, a jedan je od još uvijek rijetkih gradova u zemlji koji uopće imaju strategiju razvoja pametnog grada.
Uz to što su jedan su od prvih gradova koji je krenuo u projekt digitalizacije cjelokupne gradske uprave pa će građani, kad ovaj pet milijuna kuna projekt bude završen, moći u realnom vremenu pratiti status svih svojih predmeta i zahtjeva, ali i gradskih financija, prednjače i na smart-mobility planu koji je u fokusu serijala.
Pobjedu u našem izboru najboljih gradova osigurali su projektom pametnog parkinga vrijednim 3,2 milijuna kuna kojim su sa gotovo 2.000 senzora pokrili parkirna mjesta u čitavom gradu pa vozači preko aplikacije mogu naći parkirno mjesto te ga platiti. Preko aplikacije se mogu kupiti i autobusne karte te vaučeri za zaustavljanje u zonama posebne regulacije prometa, a Libertas app korisnicima nudi raspored javnog prijevoza u Dubrovniku.
‘Projekt Smart parking Dubrovnik jedan je od najvećih projekata pametnog parkinga na NB-IOT mreži u svijetu. U sklopu ovog projekta društvo Sanitat Dubrovnik postavilo je ukupno 2.016 parkirnih senzora na parkirna mjesta diljem grada Dubrovnika, što ujedno i predstavlja najveću količinu postavljenih senzora ove tehnologije na svijetu u jednom gradu. Cjelokupna površina parkirališta, to jest parkirna mjesta u gradu Dubrovniku, su u zahvatu postavljanja senzora uređena i označena te se time dobio njihov novi, svježiji izgled te je svako mjesto i numerirano te povezano s senzorom.
U sklopu projekta je također postavljeno 20 display pokazivača slobodnih mjesta na određenim parkiralištima kako bi se vozači na vrijeme informirali o dostupnosti slobodnih mjesta nekoliko ulica prije. U projektu se otišlo i korak dalje te je uvedena i mobilna aplikacija kojoj mogu pristupiti svi korisnici Android i IOS mobilnih uređaja’, objašnjava nam Tomislav Tabak, direktor poduzeća Sanitat.
Dubrovnik Smart Parking mobilna aplikacija omogućava korisnicima lakši pronalazak parkirnog mjesta, objedinjuje informacije zauzeća ili dostupnosti parkirališta te korisnicima javlja točan broj dostupnih parkirališnih mjesta, kao i raspoloživost slobodnih mjesta za osobe s invaliditetom, omogućava vlasnicima povlaštenih parkirnih karata (PPK) njihovo produživanje unutar aplikacije kao i kupnju satne karte.
Omogućavanjem kupnje „povlaštenih parkirnih karata“ (tzv. Stanarske karte) putem ove aplikacije se smanjio broj fizičkih dolazaka u prostorije društva što se pokazalo iznimno korisnim u tijeku pandemije virusa Covid-19, kaže Tabak i dodaje kako je čitav sustav značajno smanjio vrijeme potrage za slobodnim parkirnim mjestom, čime se direktno pridonosi održivom razvoju zbog smanjenja potrošnje goriva i zagađenja zraka do kojeg dolazi zbog ispušnih plinova iz vozila te više slobodnog vremena korisnicima kojeg su gubili tražeći slobodno parkirno mjesto, čime se doprinosi boljoj kvaliteti života i učestalije korištenje javnog gradskog i taxi prijevoza.
Najavljuje i kako u budućnosti planiraju daljnji razvoj mobilne aplikacije, kako bi bila što više user-friendly, a to u prvom koraku znači omogućavanje plaćanja satnih karata i na vanuličnim parkiralištima na kojima su postavljene rampe i naplatni aparati, čime bi se smanjile gužve i ubrzao izlazak sa parkinga.
Uz najsuvremeniji parking sustav, Grad Dubrovnik je i prvi grad u zemlji koji je pokrenuo uslugu 100-postotnog električnog sustava ‘car sharing’. Riječ je o ekološkom konceptu zajedničkog korištenja električnih automobila koji kao nadogradnja javnog prijevoza na ekološki način doprinosi rasterećenju gradske prometne infrastrukture. U floti imaju 30 električnih vozila raspoređenih na osam lokacija, a korisnici vozila rezerviraju, otključavaju i plaćaju aplikacijom s pametnog telefona.
Car sharing je diljem svijeta prepoznat kao sustav korištenja osobnih vozila koje je kvalitetna alternativa vlasništvu, a izvrsna je nadogradnja mreže javnog prijevoza. Procjenjuje se da jedan automobil u tom sustavu može zamijeniti više od deset privatnih vozila. Vrijednost toga posebno dolazi do izražaja u gradovima poput Dubrovnika u kojima je prometna infrastruktura izuzetno opterećena.
„Grad Dubrovnik sustavno radi na rješavanju problematike gužve u prometu. U tom smo smislu pokrenuli brojne projekte, prvenstveno usmjerene na naše sugrađane. Među njima je i prvi sveobuhvatni smart parking u Hrvatskoj, za što smo ove godine nagrađeni prvom nagradom u kategoriji Smart City. Ovo je nastavak priče. Projekt car sharinga potpuno se uklopio u našu viziju razvoja grada, stoga smo i podržali njegovu implementaciju u Dubrovniku, koji ovime postaje pilot projekt i ponovno prednjači u uvođenju novih tehnologija i smart rješenja za podizanje razine standarda života svojih građana. Smatramo kako će ova usluga pomoći rasterećenju prometne infrastrukture i parkirališta, što nam je trenutačno jedan od osnovnih fokusa, a podrazumijeva i sve ostale pozitivne aspekte kojima Grad teži poput održivosti, energetske učinkovitosti i očuvanja okoliša“, kaže gradonačelnik Mato Franković. (M.P.D.)
*Sadržaj je nastao u suradnji s Mastercardom
Mastercard temeljem svog znanja i iskustva želi biti partner hrvatskim gradovima i javnim prijevoznicima i stoga je proveo Studiju o javnom prijevozu u Hrvatskoj koja je pokazala kako u našem društvu postoji velika potražnja za uslugama javnog prijevoza te široko rasprostranjena kultura kartičnog plaćanja, što su ključni preduvjeti za daljnje digitalno unapređenje usluga javnog prijevoza. Istraživanje provedeno u sklopu studije pokazalo je kako su građani uglavnom zadovoljni javnim prijevozom u velikim hrvatskim gradovima, no vide mogućnosti za poboljšanje, poput smanjenja gužvi u vozilima, pouzdanijem voznom redu, jednostavnosti korištenja usluga i modelima kupnje karata. Implementacijom beskontaktnih rješenja za plaćanje u javnom prijevozu, Mastercard može pomoći ključnim dionicima u razvijanju nove generacije javnog prijevoza, usmjerene na zadovoljnije krajnje korisnike, učinkovitije poslovanje tvrtki javnog prijevoza i očuvanje okoliša.