Vijesti

Zadar: Projektom ‘Vrata Zadra‘ vrijednim 110 milijuna eura dobili bi se podzemni parking, kazalište, hotel, kongresna dvorana…

Početkom 2018. Grad Zadar je od HD Consulting, tvrtke za hotelsko i destinacijsko savjetovanje iz Zagreba, naručio studiju tržišnog potencijala prostora Ravnica.

Premda službeno nikad nije predstavljena Gradskom vijeću, dokument pod imenom „Prijedlog razvoja projekta Vrata Zadra” očito je poslužila za novi korak.

Naime, 2020. godine akademik Bašić sa svojim timom, na traženje gradonačelnika, izrađuje “apgrejdanu verziju” Vrata Zadra, ovaj put raščlanjenu u sedam izvedbenih faza. Nova varijanta doživjela je manje dizajnerske preinake ali je sačuvala sve bitne odrednice izvornog projekta koji snažno inzistira na javnim sadržajima. Štoviše, pružila je realan okvir za etapnu realizaciju cijelog projekta, za što se Bašić od početka zalagao.

Iako je tih sedam koraka najdalje što se od 2008. napravilo prema Vratima Zadra, to još uvijek ne znači da je projekt dobio zeleno svjetlo za moguću izvedbu.

Ono će biti upaljeno tek kada bude napravljena konzervatorska podloga, ključan dokument za izradu urbanističkog plana. Konzervatorska studija bi trebala uvažiti nove okolnosti do kojih je u međuvremenu došlo na prostru Ravnica, a to je upis zadarskog fortifikacijskog sustava na UNESCO-ovu listu svjetske spomeničke baštine te činjenicu da je cijelo područje predviđene intervencije postalo zaštićena tzv. buffer zona.Bašićevih sedam koraka prate i prijedlozi za njihovo financiranje, piše Zadarski.hr.

Nešto bi se tako radilo iz europskih fondova, nešto iz komunalnog doprinosa, nešto ustupanjem prava gradnje privatnim investitorima, a nešto iz kredita na teret gradskog proračuna. Vrijednost ulaganja za cijele Ravnice, prema grubim procjenama, kreće se od 90 do čak 110 milijuna eura, no koliko u toj cifri iznosi trošak za javne, a koliko za komercijalne sadržaje, nitko u ovom trenutku ne može procijeniti.

Uglavnom, u ovih trinaest godina Vrata Zadra nikad nisu došla bliže svom otvaranju koje se očekuje prije završetka drugog Dukićeva mandata, odnosno do kraja 2025.

Gradonačelnik Dukić je jako zadovoljan prijedlogom etapne izvedbe Vrata Zadra, koju podupire i nova prometna studija Nikole Bašića za taj dio grada.

– Prometnu studiju nismo još prezentirali javnosti jer smo čekali konzervatorsku podlogu. Njenu izradu Grad će financijski pomoći s obzirom na to da Ministarstvo kulture, uz probleme s potresom na Banovini i u Zagrebu, neće lako moći odvojiti potrebna sredstva. Želim naglasiti da to neće biti konzervatorska podloga samo za Vrata Zadra nego i za cijelu zadarsku buffer zonu. Ona zapravo otključava projekt, a faznost je predviđena prema izvorima financiranja – kaže uvodno gradonačelnik.

Zadar je možda jedini grad na obali koji ima najviše podiskorištenog prostora u centru grada, naglašava Dukić. Na oko 50.000 kvadratnih metara u vlasništvu države i Grada planiraju se riješiti ozbiljni komunalni problemi koji bi ujedno trebali poslužiti kao razvojna poluga Zadra.

– Za polivalentnu koncertnu dvorana novac se može osigurati iz EU fondova. Hotel je komercijalan, a garaža se može graditi na dva načina. Zaduženjem Grada ili javno-privatnim partnerstvom – kaže gradonačelnik za Zadarski.hr pozivajući se na zaključke iz studije tržišne evaluacije potencijala Ravnica koju je izradila tvrtka HD Consulting.

– Sadržaji na Ravnicama su mješavina gradskih potreba i komercijalnih mogućnost s ciljem da taj prostor bude aktivan 365 dana u godini. Hotel bi imao četiri plus zvjezdice, jer su takvi najtraženiji na tržištu za kongresni turizam. U jednoj se varijanti studije predlaže i hibridni hotel/hostel za studente koji bi u ljetnim mjesecima, po potrebi, bio na raspolaganju i turistima te mogućnost gradnje stanova na manjem dijelu prostora. Ideja je naime da to bude živi prostor, novo gradsko tkivo, a ne grad duhova. Od jednog i drugog prijedloga za sada se odustalo. Komunalno je, naravno, najznačajnija podzemna garaža s preko tisuću mjesta i svojevrsni prometni hub na ulasku u grad. Bilo bi to predvorje grada gdje bi se došlo automobilom ili autobusom, a potom pješke ili električnim autobusom, kroz park, nastavilo prema gradu. Tako bi se poluotok značajno rasteretio kolnog prometa. Nadalje, u tom predvorju, prema tržišnoj analizi, previđena je i prezentacijska tržnica s proizvodima regije, a iznad garaže nalazio bi se Novi Varoš, novo središte grada s amfiteatrom i prostranim trgom koji Zadru nedostaje, pogodnim za organizaciju raznih događanja, dakle sadržaji koji žive dvanaest mjeseci – naglašava Dukić.

Za iskop kanala, širokog oko osam metara i dubokog oko metra i pol, zasad nisu detektirani izvori financiranja iz EU fondova, a još nije poznata ni visina njegovog troška jer ona uključuje arheološka istraživanja i obnovu samih bedema. Gabarite kanala konačno će odrediti konzervatorska podloga s ciljem da ih se revitalizira kao vodenu scenografiju i turističku atrakciju, a ne kao izvorni borbeni jarak. Kanal bi bio ispunjen morem koje bi sistemom cijevi cirkuliralo ispod prometnica prema Jazinama, odnosno kući Wolf na Kolovarama, tako da more u njemu ne bi ustajalo.

– Treba zaboraviti očekivanja da će se projekt realizirati u jednom koraku. Tako nešto mogli bi samo šeici s ludim ambicijama. U projektu pretežu javni sadržaji i želimo da to ostane primarni cilj. Zato je važno postići održivost projekta, ravnotežu u komunalnom i tržišnom smislu. Za arhitekturu cijelog područja planiramo raspisati međunarodni arhitektonski natječaj. Zadar s njim želi iskoračiti i privući internacionalne arhitektonske zvijezde jer Vrata Zadra moraju biti landmark, novi prostorni orijentir i atraktor – kaže zadarski gradonačelnik uz zaključak:

– Taj prostor je moguće najvrjedniji prostor koji nam predstoji definirati i iz tog razloga smo svi maksimalno oprezni i dobro da je tako. Nestrpljiv sam jer sam svjestan potencijala i značaja za grad, no tu jednostavno ne smije biti pogreške. Taj projekt će duboko obilježiti identitet grada i na koncu izrada plana, osim struke koja je do sad na njemu radila, podrazumijevat će i široku javnu raspravu kroz koju će svi imati prostor za vlastiti doprinos. Veliki projekti su uvijek izdvajali Zadar od drugih, nema dvojbe da će tako i ovaj koji je izuzetno kompleksan od samog početka.

Nakon dugih trinaest godina Vrata Zadra su konačno odškrinuta. Za neke možda nepotrebno, za neke možda premalo, ali nedvojbeno značajno jer se iza odškrinutih vrata napokon nazire konkretan plan kako bi se najizazovniji projekt Zadra u 21. stoljeću mogao ostvariti.

Bašićev prijedlog etapne realizacije Vrata Zadra sadrži sedam koraka i tri projektne cjeline. Prva faza uključuje izgradnju garaže, druga otkopavanje povijesnog kanala, treća izgradnju velikog trga s amfiteatrom, četvrta gradsku koncertno-kongresnu dvoranu, peta gradski hotel, šesta novu zgradu kazališta i sedma muzej košarke u obliku kalote (polovice košarkaške lopte). U prvoj projektnoj cjelini uključeni su zona povijesnog kanala te javna garaža s Novim Varošem, Trgom Ravnice i Muzejem košarke. Drugu projektnu cjelinu čine zgrada kazališta, pristupni dio (prometni) te gradska koncertno-kongresna dvorana. Treća projektna cjelina obuhvaća Event centar, pristupni dio Ravnicama te gradski hotel prema bazenu. Ukupna površina zatvorenih prostora je 100.800, a otvorenih 43.800 kvadratnih metara. Bašićev prijedlog iskazuje i kapacitet dvorana i parkirališnih prostora. Velika dvorana kazališta ima 700 mjesta, mala scena 200, velika koncertno-kongresna dvorana čak 1100 mjesta, dvorana za komornu glazbu 200, dok bi Event centar imao dvoranu s 2000 mjesta, što je ukupno 4400 mjesta. Svi ti objekti, uključujući hotel i javnu garažu, zajedno bi imali 1410 osiguranih mjesta u podzemnom parkiralištu. (zadarski.slobodnadalmacija.hr)

Moglo bi vas zanimati

Sinj: Božićnice povećane i za 120% – umirovljenicima, njegovateljima, nezaposlenim braniteljima… do 130...

Labin: Od sljedeće godine na osam igrališta postavit će se slavine i djeci...

Vukovar: Za energetsku obnovu zgrada osigurano 300.000 eura, u 2024. prijavilo se devet...

Kreće realizacija međugeneracijskog projekta – luka Krk dobiva zaštitu od juga i 165...