Aktualno

Osijek je najnapredniji hrvatski grad na polju zaštite okoliša i održivog razvoja – evo čime su zaslužili titulu najboljeg Eco city-a u zemlji

Osijek je najnapredniji hrvatski grad na polju zaštite okoliša i održivog razvoja. Prestižnu titulu, u konkurenciji Poreča i Šibenika, ostvario je na ovogodišnjem, četvrtom po redu izboru najboljih gradova u Eco city kategoriji kojega su zajednički proveli portal Gradonačelbik.hr, agencija Apsolon i Hanza media…

Pobjedu i svoj naslov zaslužio je, među ostalim, ostvarenom dostupnošću spremnika za odvajanje otpada svim kućanstvima na području grada. Odvaja se plastika, metal, biootpad, papir i staklo, s tom razlikom što su spremnici za staklo i metal smješteni u svim višestambenim zgradama, a kućanstva imaju mogućnost pozvati službu gradskog komunalnog poduzeća Unikom da odveze otpad. Kada je u pitanju angažman sjedišta Osječko-baranjske županije u povlačenju novca iz fondova Europske unije za projekte energetske učinkovitosti, dosada su sproveli 21 projekt s najvećim udjelom energetske obnove školske infrastrukture i vrtića. Visokih 95 posto javne rasvjete zadovoljava kriterije energetski učinkovitosti, a na području Osijeka i 57,5 kilometara je biciklističkih staza.

-Ovo je prije svega nagrada mojim sugrađanima. Bez njihove visoke svijesti mi ne bismo mogli ostvariti sve ove projekte i standarde, a sama nagrada nam je i jak vjetar u leđa da nastavimo još bolje – kazao je preuzimajući priznanje gradonačelnik Ivan Radić i tom prilikom zahvalio organizatorima izbora što svojim analizama i istraživanjima omogućuju međusobnu usporedbu i pozitivnu kompeticiju među gradovima.

foto: Goran Mehnek/CROPIX

A Osijek se uistinu može pohvaliti dugim nizom eco city praksi i rješenja. Usvojili su, uz ostalo, Plan gospodarenja otpadom za razdoblje 2017. – 20022., Akcijske planove energetski učinkovitosti Grada Osijeka za period od 2020. do 2022., kao i energetski i klimatski održivog razvitka (SECAP) koji definira mjere kojima bi se ostvarilo smanjivanje emisija CO2 za minimalno 30 posto do 2030. Prihvatili su i Program ublažavanja klimatskih promjena, prilagodbe klimatskim promjenama i zaštite ozonskog sloja kojim je predviđeno uključivanje pitanja klimatskih promjena u prometno planiranje i izgradnju prometnica odnosno prilikom projektiranja infrastrukturnih zahvata poticati odabir tehničkih rješenja kojima se pozitivno utječe na prilagodbu i ublažavanje klimatskih promjena, također i Program zaštite zraka Grada Osijeka za razdoblje 2021.-2024 koji predlaže Mjere za smanjivanje ukupnih emisija iz prometa…

Svijest građana Osijeka, ali i gospodarskih subjekata koji posluju u Osijeku, dodatno je ojačana lani završenim EU sufinanciranim projektom izobrazno – informativnih aktivnosti o gospodarenju otpadom ‘Čist grad – naš ponOS’ vrijednim preko 2 milijuna kuna. Grad Osijek ujedno provodi i edukacije građana o zelenoj energiji i energetskoj učinkovitosti. U rujnu 2021. potpisali su i Deklaraciju o dobroj energiji kojom su se obvezali aktivno sudjelovati u realizaciji akcija i projekata obnovljivih izvora energije, energetske učinkovitosti i čistog transporta te je o svim koristima zelene energije sa Zelenom energetskom zadrugom provedena edukacija građana. Grad i komunalna tvrtka UNIKOM d.o.o. provode i edukacije za školsku djecu po pitanjima zelene energije, održivog gospodarenja otpadom i zaštite okoliša.

Svi građani na području Osijeka imaju pristup spremnicima za odvojeno prikupljanje otpada (papir, plastika, biootpad, metal, staklo) uz napomenu da su spremnici za metal i staklo podijeljeni višestambenim zgradama, dok korisnici usluge u kućama kojima još nisu podijeljeni spremnici imaju mogućnost nazvati Unikom koji im po pozivu dođe pokupiti staklo i metal. Uskoro kreće podjela 31.600 komada spremnika (16.100 smeđih za biootpad) i 15.500 žutih za plastiku) kojima se i u individualnom stanovanju zatvara koncept prikupljanja i odvajanja otpada ‘od vrata do vrata’ koji je kada se radi o kolektivnom stanovanju dobra praksa Grada preko 10 godina. Nabavu vrijednu gotovo 8 milijuna kuna također u 85 posto financira Fond iz EU sredstava, kroz nacionalni EU projekt nabave spremnika za otpad prema prijavama i svih drugih gradova i JLS (njih ukupno 407), a prva je isporuka započela upravo u Osijeku kao gradu primjeru dobre prakse (Fond nabavlja 1.230.695 komada posuda i kontejnera u okviru projekta vrijednog preko 370 milijuna kuna).

Grad Osijek danas ima 3 reciklažna dvorišta i jedno mobilno. Dva su izgrađena europskim sredstvima, prije dvije godine, kroz dva EU projekta – RD Gornji grad i RD Retfala, svaki u vrijednosti približno 4 milijuna kuna. Ovih je dana je završeno i posljednje reciklažno dvorište, RD Donji grad, također kroz EU projekt vrijedan preko 5 milijuna kuna. Vlastitim sredstvima Grad Osijek gradi i RD za građevni otpad u Sarvašu vrijedan 3 milijuna kuna, a na inicijativu Grada mijenja se i županijski prostorni plan kako bi se osigurala lokacija za gradnju kazete za građevni otpad koji sadrži azbest, budući Grad Osijek u narednom razdoblju planira realizirati niz brownfield investicija koje će u realizaciji nužno zahtijevati i zakonom propisano odlaganje azbesta. Osijek je, inače, i jedan od rijetkih gradova koji ima i kompostanu, na kojoj se biootpad sa zelenih površina i iz kućanstava prerađuje u kompost, u čiju izgradnju je do sada uloženo preko 7,5 milijun kuna, a u svrhu daljnjeg proširenja planiraju se i nova ulaganja.

Ciljevi Europske unije su do 2030. reciklirati najmanje 70 posto komunalnog otpada, a do 2025. zabraniti odlaganje otpada koji se može reciklirati – plastike, metala, stakla, papira, kartona te biorazgradivog otpada. Stopa odvojeno prikupljenog otpada u RH povećana je 2020. za 4 posto u odnosu na 2019. i iznosila je 41 posto, a stopa odvojeno prikupljenog otpada prema podacima koje evidentira Grad Osijek iznosi 38 posto pri čemu je to realno i znatno više kada bi se pribrojili podaci odvojenog otpada i po drugim dionicima (oporabitelji, gospodarski subjekti i drugi), a koji su zbirno iskazani u navedeni nacionalni rezultat. Stvarni postotak odvojeno prikupljenog otpada u Osijeku bit će moguće utvrditi tek po ustroju novog sustava evidentiranja tih podataka na nacionalnoj razini, odnosno uspostave iskazivanja zbirno iskazanih količina na nacionalnoj razini po mjestu odvajanja odnosno po gradovima (i općinama).

Grad Osijek trenutno provodi jedan od najvećih projekata sanacije odlagališta otpada u Republici Hrvatskoj, onoga u Sarvašu na kojemu je na preko 12 hektara u razdoblju od 1968. do 1989. odloženo prema procjeni 1.340.000 m3 komunalnog otpada. Samo je ovaj projekt vrijedan preko 73 milijuna kuna. Krajem prošle godine uspješno je sanirano odlagalište Nemetin na kojemu je bilo odloženo preko 460.000 m3 otpada u razdoblju od 1990. do 2011. Realizacijom ovog projekta vrijednog preko 37 milijuna kuna uređeno je preko 7 hektara zemljišta u neposrednoj blizini vrijednog obradivog tla. Ratno odlagalište, Filipovica, u Industrijskoj četvrti sanirano je 2016., a vrijednost te sanacije iznosila je preko 9 milijuna kuna. Do izgradnje regionalnog centra za gospodarenje otpadom Orlovnjak, preostali neodvojeni komunalni otpad odlaže se na odlagalište Lončarica Velika. To, jedino aktivno odlagalište, sustavno se sanira u što je zadnjih godina uloženo preko 12 milijuna kuna.

U sustavu Grada Osijeka i povezanih društava/komunalnih društava koristi se 1 električno vozilo u Unikomu. Uveden je, pak, sustav dijeljenih bicikala koji se sastoji od 25 samoposlužnih stanica za 125 mehaničkih bicikala i 50 električnih bicikala te je 13 stanica opremljeno fotonaponskim elektranama snage 3 kW po stanici, a uspostavljen je i sustav dijeljenja električnih automobila. Također je trenutačno u provedbi pilot projekt sustava dijeljenih e-romobila (Bolt) koji ima 200 e-romobila, a isti je po broju korištenja u posljednjih 6 mjeseci jedan od najkorištenijih Bolt sustava u Europi (preko 120 gradova).

Nadalje, u Osijeku je trenutačno 18 punionica za električna vozila od kojih je 11 brzih. Planira se postavljanje još najmanje 5 punionica. Na području Grada trenutno postoji 57,5 kilometara biciklističkih staza koje se svake godine dodatno izgrađuju, a postojeće usklađuju s važećim pravilnicima, čime se mreža biciklističkih staza kontinuirano širi i modernizira dodatnim sadržajima, kao sto su servisne postaje, brojači biciklističkog prometa, držači bicikala…

Iako je, kako smo već spomenuli, 95 posto javne rasvjete trenutno okarakterizirano kao energetski učinkovita, Grad Osijek nastavlja s njenom modernizacijom kroz ESCO projekt u sklopu kojeg se postojeća rasvjetna tijela zamjenjuju s novom, energetski učinkovitijom LED rasvjetom, ističu iz Grada.

U Osijeku su do sada proveli 21 projekt iz područja energetske učinkovitosti koji su financirani sredstvima iz EU fondova. Tu su, tako, energetska obnova zgrade Osnovne škole FRANJE KREŽME – 8,5 milijuna, OŠ VIJENAC – 5,4 milijuna kuna, OŠ MLADOST – 11,5 milijuna kuna, OŠ ANTUA MIJANOVIĆA – 5,7 milijuna kuna, OŠ GRIGORA VITEZA – 5,5 milijuna kuna, OŠ LJUDEVITA GAJA – 7 milijuna kuna, Dječjeg vrtića RADOST – 1,9 milijuna, DV POTOČNICA – 2,7 milijuna i DV LATICA – 1,8 milijuna kuna, za što je ukupno utrošeno ravno 50 milijuna kuna.

Tu su i izrade projektnih dokumentacija za obnovu škole i sportske dvorane OŠ F. Krežme, kao i za vrtiće Radost i Potočnica. EU projekti su i GReENERGY – Razvoj i promocija energetske učinkovitosti i održivog urbanog okoliša u gradovima prekogranične regije Hrvatska – Srbija (INTERREG IPA program prekogranične suradnje Hrvatska – Srbija 2014 – 2020), ali i ES-GEES – Obrazovanje u službi održivosti – Zelene i energetski učinkovite škole, ukupna vrijednosti 1.4 milijuna eura, zatim IMPULSE – Integrirana podrška za upravljanje energetskom učinkovitošću u mediteranskim javnim zgradama (INTERREG MED), FOSTERREG – Jačanje kapaciteta upravnih tijela za planiranje, financiranje i upravljanje integriranom urbanom obnovom za održivo korištenje energije (HORIZON 2020), REC – Obnovljiva energija u gradovima (IPA Prekogranična suradnja Hrvatska – Srbija 2007. – 2013.), EE PANNONIA – Izrada zajedničkog akcijskog plana energetske učinkovitosti za pograničnu regiju (IPA Prekogranična suradnja Hrvatska – Srbija 2007. – 2013.). Isto tako i Projekt poboljšanja vodne infrastrukture u Osijeku (Kohezijski fond 2007. – 2013. – Operativni program zaštite okoliša 2007. – 2013.), CONURBANT – (Intelligent Energy Europe), CHEE– (IPA CBC Mađarska – Hrvatska 2007-2013.)- zajedničko istraživanje i razvoj mjera energetske učinkovitosti u prekograničnim regijama; kroz projekt je energetski obnovljena OŠ Ljudevita Gaja u Osijeku, te naposlijetku Energetska edukacijska agencija (CARDS 2004).

Grad Osijek sustavno gospodari energijom na 120 javnih zgrada ili dijelova zgrada (zgrade javne uprave, osnovnih škola, dječjih vrtića, kulturnih ustanova, javnih poduzeća) koristeći za to ISGE sustav. Za zgrade javne uprave, osnovnih škola i dječjih vrtića podaci o potrošnji redovito se prikupljaju (podaci o potrošnji postoje od 2007.), u dvije zgrade gradske uprave uvedena je norma ISO 50001 za gospodarenje energijom. Do sada je obnovljeno ukupno 8 osnovnih škola i dva dječja vrtića. Također izgrađen je jedan dječji vrtić koji je skoro pa u potpunosti energetski neovisan (nZEB), napominju iz Grada.

U pripremi je projekt izgradnje 4 fotonaponske elektrane snage 30 kW na osnovnim školama u vlasništvu Grada Osijeka okvirne vrijednosti 750.000 kuna. Financiranje izgradnje planira se kroz Program „Energija i klimatske promjene“ u okviru EEA Island Liechtenstein Norway Grants.

Na svemu nabrojanom nisu i ne misle stati, pa planiraju više projekata s područja Eco cityja. Među prvima je nabava 10 električnih vozila ukupne vrijednosti 1,6 milijuna kuna, čija se nabava planira financirati putem Javnog poziva za sufinanciranje kupnje energetski učinkovitih vozila Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Osim nabave novih 13 (7 niskopodnih, 6 poluniskopodnih) autobusa koji zadovoljavaju EURO 6 norme, a koji će biti isporučeni do kraja iduće godine, u 2022 godini namjeravaju pokrenuti postupak javne nabave za 10 električnih gradskih niskopodnih autobusa (sa svom infrastrukturom) što čini cca 1/3 svih autobusa GPP-a. Planiraju i dogradnju i opremanje reciklažnog dvorišta za građevinski otpad ukupne vrijednosti 9,4 milijuna kuna, uspostavu postrojenja za obradu/recikliranje glomaznog komunalnog otpada vrijednosti 8,3 milijuna kuna, nabavu komunalne opreme za unaprjeđenje sustava provedbe mjera sprječavanja nastanka otpada i mjera odvojenog prikupljanja komunalnog otpada – 2 dvokomorne preše za baliranje kojima se olakšava rukovanje i skladištenje odvojeno prikupljenog otpada. Ukupna vrijednost opreme je oko 550.000 kuna.

Kreću u izgradnju 4 solarne elektrane na osnovnim školama ukupne snage 120 kWh, također i izgradnju bioplinskog postrojenja snage 500 kWh koji će koristiti organski otpad iz komunalnog otpada s područja Osijeka. Energija bioplinskog postrojenja planirana je za potrebe Grada Osijeka (javna rasvjeta, objekti u vlasništvu Grada, punjenje električnih vozila, i sl.). Ukupna vrijednost projekta je 40 milijuna kuna, a financiranje izgradnje planira se najvećim dijelom putem dostupnih EU fondova. Uz nastavak projekata obnove javnih zgrada s posebnim fokusom na osnovne škole i dječje vrtiće, gdje je cilj sve objekte edukativne namjene obnoviti do 2027. godine, Grad Osijek planira i izgradnju tri solarne elektrane snage 500 kWh: dvije na prostoru parkinga u okviru sveučilišnog kampusa i jednu na krovištu jahačkog kluba na Pampasu, a ukupna vrijednost ove ekološki značajne investicije je cca 5 milijuna kuna.

Urbana mobilnost strateški je projekt Grada Osijeka koji se provodi od 2018., a čija je svrha osigurati održivu i kvalitetnu uslugu prijevoza građanima poboljšanjem dostupnosti javnog prijevoza, uspostavom sustava dijeljenih bicikala i sustava za nadzor i upravljanje prometnim sustavima te praćenjem kvalitete zraka na najvažnijim prometnim križanjima. Primarna svrha projekata urbane mobilnosti Osijeka je omogućiti veću i poboljšanu dostupnost javnog prijevoza građanima te u dijelu putovanja preuzeti ulogu alternative javnom prijevozu kao za putnike klimatski prihvatljivog i isplativog rješenja. Grad Osijek većinu projekata urbane mobilnosti financira iz vanjskih (europskih i nacionalnih) izvora, a korištenjem takvih sredstava izravno su ušteđena proračunska sredstva Grada Osijeka. U provedbi projekata urbane mobilnosti koriste se sredstva dostupna kroz EU fondove (Kohezijski i Strukturni fond, LIFE, Interreg) te nacionalna sredstva dostupna kroz ministarstva i FZOEU, gdje su sufinancirani iznosi do 85 posto sredstava.

Također se koristi i partnerska suradnja s privatnim sektorom (Bolt e-romobili) i organizacijama civilnog društva (provedba edukativnih aktivnosti i organizacija Europskog tjedna mobilnosti). Ukupna vrijednost provedbe projekata urbane mobilnosti na području grada Osijeka je oko 230 milijuna kuna. Car sharing usluga u sklopu osječkog GPP-a građanima daje na raspolaganje 8 električnih automobila koji se mogu unajmiti putem aplikacije, a vvrijednost projekta je 3,4 milijuna kuna. Projektom E-mobilnost Osijek vrijednim 9,5 milijuna kuna (sufinanciranje 85 posto) uspostavlja se sustav dijeljenog korištenja bicikala (50 električnih i 125 mehaničkih na 25 samoposlužnih stanica) kao nadopune javnog prijevoza te se također uvodi i integrirani sustav jedinstvene karte kako bi se povećalo korištenje javnog prijevoza i smanjile emisije CO2. Građani kupljenom kartom za javni prijevoz će moći birati jednu od dijeljenih usluga gradskog prometa putnika. Energija potrebna za funkcioniranje samoposlužnih stanica bicikala dolazi iz solarnih elektrana postavljenih na stanicama. Ovakav način usluge dijeljenja prijevoza sve je prihvatljiviji u većim gradovima svijeta i zbog toga je Osijek jedan od predvodnika takve usluge u RH.

Pilot projekt dijeljenih e-romobila, ukupne vrijednosti 2 milijuna kuna (Bolt kao vanjski partner projekta) ima 200 e-romobila, a isti je po broju korištenja u posljednjih 6 mjeseci jedan od najkorištenijih Bolt sustava u Europi (preko 120 gradova). Ostvareno je preko 130.000 vožnji, 250.000 km i preko 12.000 korisnika, što znači da se prosječno jedan romobil dnevno koristio preko 4 puta, a ti rezultati Osijek svrstavaju u vrh europskih gradova. Obnova tramvajske infrastrukture u svrhu smanjenja emisije buke i potrošnje energije te povećanje sigurnosti putnika (obnova 6 km tramvajske pruge, 9,5 km kontaktne mreže, izgradnja i rekonstrukcija 3 ispravljačke stanice – preduvjet za nabavku niskopodnih tramvaja), ukupne vrijednosti 190 milijuna kuna (bez PDV-a; 237 milijuna s PDV-om) – 100 posto se financira EU i nacionalnim sredstvima. U lipnju 2021. završio je projekt I-SharE LIFE ukupne vrijednosti 5.8 milijuna eura (oko 43.500.000 kuna) kojeg je sa 60 posto sufinancirala EU kroz LIFE program… (Pero Livajić)

Nadomak cilju od 50 posto odvojeno prikupljenog otpada…

Nagrada koju je Grad Osijek osvojio u velikom izboru gradonačelnik.hr-a i Hanza medije, te postao pobjednikom izbora za Eco city 2021., kao grad s najboljim rješenjima u politikama zaštite okoliša, čiste energije i zbrinjavanja otpada, privukla je u Unikom novinarsku ekipu RTL -a.

Direktor Unikoma, Mario Turalija, rekao je kako Grad Osijek na godišnjoj razini generira oko 30 000 tona komunalnog otpada, a od toga je oko 14 000 tona iskoristivog otpada za reciklažu.

Čak 12 000 tona su samo tri vrste robe – biootpad, papir i plastika.

Odvojeno prikupljanje otpada značajno doprinosi tome da Osijek već ove godine dostigne zadani cilj od 50 posto odvojeno prikupljenog iskoristivog otpada i postane prvi među velikim gradovima koji je ostvario zadani cilj.

-Velika većina naših sugrađana revno odvaja otpad u svojim kućanstvima, te redovito posjećuju reciklažna dvorišta, u kojima mogu bez naknade te na siguran i neškodljiv način predati čak 48 vrsta otpada. U godinu dana bilježimo čak 100 000 posjeta na reciklažnim dvorištima!- ističu iz UNIKOM-a.

Odvojeno se sakuplja 6 frakcija otpada (papir, plastika, staklo, metal, biootpad i miješani komunalnki otpad) sustavom od vrata do vrata što predstavlja najviši europski standard u odvojenom sakupljanju otpada. Pored toga, svi korisnici odvoza otpada imaju pravo i na jedan besplatan godišnji odvoz glomaznog otpada pred kućnim pragom. Zato nema potrebe za ostavljanjem otpada na divljim deponijama. Grad Osijek je jedan od velikih gradova koji nema problema s divljim deponijama.

Dostizanju postignutih ciljeva značajno je doprinijela i dugogodišnja sustavna edukacija svih dobnih skupina. Važno je reći kako je Unikom povukao velika financijska sredstva iz EU za nabavku novih strojeva koje mu trebaju u svakodnevnom radu, kao što su kamioni, drobilica, utovarivač, sito, prevrtač ali i izgradnju oporavilišta u ZOO vrtu. naglašavaju iz Unikoma.

Moglo bi vas zanimati

Split povećava uskrsnice sa 50 na 60 eura

Požega: Umirovljenicima i nezaposlenim braniteljima po 50 eura uskrsnice

Dugo Selo: Povećane uskrsnice – umirovljenicima i osobama s invaliditetom za blagdane po...

Samobor prvi u Hrvatskoj uvode ‘baka-djed servis’- bakama i djedovima po 360 eura...