Kao i nekoliko ranijih godina, i ove smo istražili koji se gradonačelnici i gradonačelnice najviše koriste najmasovnijim društvenim mrežama u RH. Za razliku od prvih istraživanja kada smo do rezultata dolazili samo na osnovu upotrebe Facebooka, lani smo svemu dodali i široko korištenu aplikaciju u digitalnoj komunikaciji s građanima – Instagram, a sada tim dvjema dodali još jednu sve popularniju, naročito među mladima, i provjerili kako među gradskim čelnicima i čelnicama kotira upotreba – TikToka…
Društvene mreže, možemo se složiti, zavukle su nam se dobrano pod kožu, još početkom tisućljeća i pojavom u Hrvatskoj MySpacea, no boom su definitivno doživjele prije 15-ak godina ‘ulaskom u igru’ Facebooka. Premda je FB i danas kod nas najdominantnija društvena mreža – prema nekim podacima u Lijepoj Našoj broj profila prelazi dva milijuna – ozbiljno mu se u prisutnosti i popularnosti približio Instagram. Tu nas je navodno oko milijun i pol, a duže vremena svjedočimo i ubrzanom rastu TikToka – isto preko milijuna – i njegovom osvajanju digitalnog života naših sugrađana, napose mladih.
Dakako da su sveprisutnost, moć i utjecaj društvenih mreža u izravnoj prezentaciji i samopromociji vlastitih pogleda, stavova, postignuća ili naprosto pružanju i razmjeni informacija širokoj bazi korisnika prepoznali mnogi, od običnih građana, obrtnika, poduzetnika, do krupnih gospodarskih korporacija, a dobitak su malo po malo prepoznali i političari i javni dužnosnici, bilo kao odličan promidžbeni kanal, bilo u svakodnevnoj ili učestaloj komunikaciji kako bi poboljšali vlastita djelovanja. Postale su – potiskujući sve više klasične medije – nezaobilazna moćna platforma i virtualni kanal komunikacije političara sa svojim biračima, a gradonačelnici i gradonačelnice koji to razumiju i aktivno, i otvoreno, transparentno, komuniciraju tim putem sa svojim građanima, dodatno grade svoju priču i stvaraju jači ‘community’, napose u izbornim političkim kampanjama kakve nas zasigurno u našim gradovima nisu minulih i čini nam se neće zaobići ni u narednim mjesecima.
Potonje je, podsjetimo, napose došlo do izražaja u doba pandemije korona virusa proteklih godina, kada su epidemiološke mjere priječile veća okupljanja, ali nikako ne sumnjamo kako će bitan, ponegdje i kultni status, u rangu pa i iznad nekada nezamjenjivih novinarskih ‘presica’ i ‘mail’ priopćenja, – kao ili čak i iznad saborskih- imati uoči i za skorih lokalnih izbora kojima se bližimo u RH.
Za razliku od početka prošle godine kada je Facebook kao službenu platformu komunikacije s građanima aktivno koristio 81, ili koncem 2020. tek 66 gradskih čelnika, najnovije istraživanje koje smo proveli početkom ove godine govori nam o 101 aktivnom FB profilu naših gradonačelnika i gradonačelnica. Porast je to u odnosu na lani za popriličnih 25 posto što nam govori ili da su čelni ljudi hrvatskih gradova konačno shvatili snagu i bitnu prisutnost ‘fejsa’ u svakodnevnom životu sugrađana ili da je nakon minulih izbora 2021. u gradskim upravama PR službe i odjele za odnose s javnošću preuzeo mlađi i digitalno-marketinški ‘pismeniji’ kadar…
Pa ipak, i dalje nas začuđuje da usprkos svim trendovima i činjenici da su društvene mreže danas postale nezaobilazna i politička platforma, gotovo petina gradonačelnika/ca (njih 27) ignorira sve trendove i ovaj dokazano učinkovit oblik komunikacije s građanima. S druge strane, gradonačelnici koji su najbolje prepoznali Facebook kao jaku i super korisnu platformu za komunikaciju sa svojim građanima u proteklih su je godinu dana dodatno ojačali, pa su neki gotovo i upeterostručili broj pratitelja i fanova…
Primjerice, gradonačelnik Grubišnog Polja, Zlatko Mađeruh utrostručio je broj FB fanova, u čemu mu je u redoslijedu najbliži s više nego dvostrukim povećanjem broja pratitelja Marijan Škvarić, (Lepoglava), a među tri gradonačelnička imena koji su preko dva puta povećali bazu fanova u odnosu na lani, u našoj tablici na visokoj trećoj poziciji se nalazi gradonačelnik Opuzena, Ivan Mataga. Edi Pastrovicchio, gradonačelnik Vodnjana, imao je 69.40 posto porasta, ispred pete u poretku rasta (63.30 posto), Marije Kušmiš, gradonačelnice Novske, dok u trendu povećanja FB fanova šesto mjesto drži nova, v.d. gradonačelnica Crikvenice, Ivona Matošić Gašparović. U Top 10 su i Viktor Šimunić (Oroslavje), Dalibor Ninčević (Solin), Mirjana Puškarić (Slunj) i Ljerka Cividini, gradonačelnica Čakovca.
Brojčano daleko najveći porast fanova već nekoliko godina zaredom ima Miro Bulj (Sinj) koji je u godinu dana dobio čak 4.743 novih pratitelja, zatim Tomislav Tomašević (Zagreb) sa 2.529 novih pratitelja te Ivan Penava (Vukovar) sa 2.356 novih pratitelja. Viktor Šimunić (Oroslavje) privukao je 1.693 novih pratitelja, Zlatko Mađeruh (Grubišno Polje) 1.396, Marijan Škvarić (Lepoglava) 1,384, Dario Zurovec (Sveta Nedelja) 1.198, Ivan Mataga (Opuzen) 943, Petra Škrobot (Samobor) 926 i – Dalibor Ninčević (Solin) 925 FB pratitelja…
A Miro Bulj, gradonačelnik Sinja u Splitsko-dalmatinskoj županiji, i ove je godine, potvrdio naslov uvjerljivo najpopularnijeg gradonačelnika na Facebooku sa 80.000 fanova, ispred drugoplasiranog Ivana Penave, gradonačelnika Vukovara u Vukovarsko-srijemskoj županiji, s 49.000 pratitelja, trećeg u redoslijedu Tomislava Tomaševića, gradonačelnika Grada Zagreba s 28.000 fanova, Damira Kajina, gradonačelnika Buzeta, u Istarskoj županiji, sa 19.000 pratitelja, potom petog na tablici – Daria Hrebaka, gradonačelnika Bjelovara, Bjelovarsko-Bilogorska županija, s 12.000 fanova, a identičnih Top 10 u apsolutno istom poretku kao i lani zatvaraju: Ivan Radić (Osijek) i Ivica Puljak (Split) – po 11.000, Ivan Bosančić (Vinkovci) – 10.000, Dario Zurovec (Sveta Nedelja) – 9.500 i Ivana Marković (Supetar) s 8.200 pratitelja i fanova.
Lista deset vodećih identična je skoro i onoj predlanjskoj listi, s tom razlikom što su mjesta u poretku prošle godine izmijenili Kajin i Tomašević, dok je Marković lani zamijenila Mirka Dusparu (Slavonski Brod) koji je i nadalje blizu vrha- 11. u aktualnom redoslijedu sa 7.600 fanova, ispred Lorisa Peršurića (Poreč) sa 7.100 i Zorana Paunovića (Makarska) sa 7.000 pratitelja…
Polovica najpopularnijih gradonačelnika na FB-u su u donedavnom sazivu ujedno bili i saborski zastupnici, status su sada i potvrdili (Bulj, Penava, Hrebak, Zurovec i dio ex mandata Radić), što naravno dodatno doprinosi njihovoj vidljivosti, prepoznatljivost i dosegu na društvenim mrežama.
Miro Bulj, Damir Kajin, Ivan Penava i Ivana Marković uvjerljivo su „obranili“ epitet najjačih kada se gleda broj FB fanova u odnosu na broj stanovnika njihovih gradova. Njih četvero su u toj PC kategoriji nedodirljivi na tronu poretka još od posljednjih lokalnih izbora. Načinom komunikacije na FB-u odavno su prerasli granice svojih gradova, a samim brojem fanova ravnopravno pariraju, pa i nadmašuju kolege i kolegice gradonačelnike/ce s višestruko većom bazom potencijalnih fanova među samim građanima…
Bulj i Kajin imaju više nego trostruko fanova nego što Sinj (23.452-80.000) i Buzet (5.999-19.000) imaju stanovnika, odnosno 3.411 i 3.167 fanova „per capita“, Penava u Vukovaru gotovo dvostruko – 2.114 fanova PC, kao i Marković na Braču- 1.896 pratitelja po broju stanovnika Supetra. Gledano po ovom kriteriju, među najpopularnijim su i gradonačelnik Oroslavja Viktor Šimunić, Vinko Kasana (Lipik), Jasenka Auguštan Pentek iz Zlatara, Darijo Vasilić (Krk), Ana Kučić iz Malog Lošinja i Tonka Ivčević (Komiža).
Naše istraživanje pokazalo je, tako, da se Facebookom kao komunikacijskim kanalom, bilo preko službenih stranica ili privatnih profila, aktivno služi oko četiri petine gradonačelnika i gradonačelnica gradova. Preostali su za svu moć i prednosti direktne FB komunikacije s građanima još uvijek nezainteresirani ili je namjerno izbjegavaju, nemaju svoje službene stranice nego i dalje komuniciraju jednosmjerno, putem Internet stranica Grada, priopćenja i press konferencija.
Među gradonačelnicima koji kontinuirano koriste FB, preko službenih stranica objavljuju i komuniciraju njih 101, kod ostalih 27- njih 2 imaju samo privatne profile, 23 ih uopće nema nikakvih, 2 su u 2023. i početkom 2024. bila neaktivna. Usto, 22 gradonačelnika/ice koristi prilično aktivno za promociju gradskih aktivnosti i službeni i privatni profil, pri čemu 9 ima značajno više prijatelja na privatnom u odnosu na broj pratitelja službenih profila. U tu skupinu spadaju: Krešimir Kašuba -Našice (4.900-1.000), Jasenka Auguštan Pentek– Zlatar (4.100-7.900), Antonio Dražović-Čabar (1.100-4.400), Nenad Panian– Dugo Selo (1.800-4.900), Zvonimir Novosel -Jastrebarsko (1.900-4.900), Edi Pastrovicchio – Vodnjan (984-2.500), Nikola Gospočić-Donja Stubica (634-2.100), Dalibor Ninčević-Solin (3.500-4.900), Katarina Mihelčić-Delnice (990-1.300)…
Način komunikacije, učestalost i sadržaj kojima pune svoje stranice je i nadalje raznolik – od rijetkih i povremenih suhoparnih ‘sheranja’ objava sa službenih stranica grada i protokolarnih informacija, pa do svakodnevnih informativnih, spontanih i osobnih obraćanja, atraktivnih grafičkih animacija, zanimljivih foto-galerija i video uradaka te poziva na diskusiju i razmjenu mišljenja o gradskim ili političkim pitanjima… Na drugoj strani, kada se radi o povratnim reakcijama, uglavnom su u pitanju samo „lajkovi“ građana, ili najčešće pozitivni komentari podrške simpatizera, uz manji broj ukazivanja na probleme, konstruktivnih prijedloga, rasprava… Mi se, ipak, u ovoj analizi nećemo upuštati u ocjenu kvalitete ili nekvalitete FB komunikacije i stranica gradonačelnika, već – kao i uvijek – analizi brojčanih pokazatelja.
Instagram profile ima nešto iznad polovice, konkretno 67 gradonačelnika/ica, ili skoro 50 posto, tj. njih 21 više nego lani. Brojke nam kažu i da uvjerljivo najjači Instagram profil među hrvatskim gradonačelnicima ima – Tomislav Tomašević (Zagreb) sa 6.790 pratitelja, a slijede za njim: Ivan Radić (Osijek)- 4.101, Ivica Puljak (Split) – 3.646 fanova, Filip Zoričić (Pula)- 2.993, Dario Zurovec (Sveta Nedelja)- 2.966, Krešimir Ačkar (Velika Gorica) – 2.944 pratitelja, zatim Loris Peršurić (Poreč) – 2.232, Jasenka Auguštan Pentek (Zlatar)- 1.935, Viktor Šimunić (Oroslavje)- 1.670 i zadnji u Top 10 Damir Mandić (Karlovac)- 1.615 fanova.
Prema „per capita“ kriteriju, Dalibor Bišćan (Hrvatska Kostajnica) pak, dominira listom sa 842 pratitelja na 1.000 stanovnika. U vrhu su i Jasenka Auguštan Pentek (Zlatar)-347, Josip Budimir (Kutjevo) s 313 fanova „per capita“, Viktor Šimunić (Oroslavje)– 286 pratitelja na broj stanovnika, Ivana Marković (Supetar)– 269 fanova „per capita“, Damir Kajin (Buzet) – 229 pratitelja na 1.000 stanovnika, Jure Plazonić (Vrlika)- 206 fanova „per capita“, Ana Kučić (Mali Lošinj)– 169 pratitelja na broj stanovnika, Goran Bukovac (Otočac)- 166 fanova „per capita“, Dario Zurovec (Sveta Nedelja) – 163 pratitelja na 1.000 stanovnika…
Damir Zurovec (Sveta Nedelja) ima najveći porast broja Instagram fanova u odnosu na prošlu godinu, i nominalno, +1.147 (1.819-2.966), i postotno, +63.1 posto povećanja. U apsolutnim brojkama iza njega su se u Top 10 redom smjestili: Tomislav Tomašević (Zagreb), +1.018, Krešimir Ačkar (Velika Gorica), +569, Filip Zoričić (Pula), +552, Ivan Radić (Osijek), +514, Marko Filipović (Rijeka), +344, Viktor Šimunić (Oroslavje), +294, Loris Peršurić (Poreč), +276, Zoran Paunović (Makarska), +250, Marija Kušmiš (Novska), +238 broja pratitelja. Kod postotnog porasta, drugu poziciju drži Marija Kušmiš (Novska), +40.3 posto, a slijede u poretku: Fernando Kirigin (Opatija), +38.1 posto, Mirjana Puškarić (Slunj), +36.9 posto, Marko Filipović (Rijeka), +31.4 posto, Zoran Paunović (Makarska) i Marko Paliaga (Rovinj), +24.5 posto, Matej Mostarac (Kastav), +24.4 posto, Krešimir Ačkar (Velika Gorica), +24.0 posto, Petra Škrobot (Samobor), +23.8 posto porasta.
A polako, ali sigurno, u komunikacijsku uporabu ulazi i TikTok, s 28 gradonačelničkih profila. Prednjači mlađa generacija političara, ali ne zaostaje ni ona nešto starija. Tu je također neprikosnoven Dario Zurovec (Sveta Nedelja) s 1.889 fanova. Prati ga „u stopu“ Viktor Šimunić (Oroslavje) – 1.039 pratitelja, a tu su onda i: Mato Franković (Dubrovnik)- 743 fana, Ivica Puljak (Split)- Petra Škrobot (Samobor)- 712, Katarina Mihelčić (Delnice)- 648, Goran Bukovac (Otočac) – 592, Krešimir Ačkar (Velika Gorica)- 503, Zoran Gregurović (Krapina) – 453, Nenad Panian (Dugo Selo) – 358…
Po broju TikTok pratitelja na broj stanovnika u vrhu se nalazi Viktor Šimunić (Oroslavje)- 178, slijede zatim: Katarina Mihelčić (Delnice) – 126, Dario Zurovec (Sveta Nedelja) – 104, Goran Bukovac (Otočac)-71, Zoran Gregurović (Krapina) – 39, Matej Mostarac (Kastav) – 31, Zvonimir Novosel (Jastrebarsko) -23, Nenad Panian (Dugo Selo) – 20, Petra Škrobot (Samobor) i Jure Plazonić (Vrlika)- po 19 fanova „per capita“…
Društvene mreže – Facebook, Instagram i TikTok- najviše koriste i imaju pritom najveći broj pratitelja gradonačelnici u južnim hrvatskim – primorskim- županijama i središnjoj RH (čak 4 gradonačelnika iz Zagrebačke županije su u Top 10 prema broju Tik-Tok fanova). U prvih deset po broju pratitelja kod svih mreža su uglavnom plasirani gradonačelnici/ce velikih i srednje velikih gradova. Kada se radi o pet najvećih hrvatskih gradova, prednjači Ivica Puljak (Split), koji je svojim profilima prisutan na sve tri analizirane društvene mreže- s 11.000 FB pratitelja (7.), 3.646 Instagram fanova (3.) i 731 Tik-Tok (4.) fana. Potom slijedi Tomislav Tomašević (Zagreb) s 28.000 FB pratitelja (3.) i 6.790 Instagram (1.) fanova. Ivan Radić (Osijek) ima 11.000 FB (6.) i -4.101 Instagram (2.) pratitelja, slijedi Branko Dukić (Zadar)- 6.200 FB (15.) i – 1.182 Instagram (25.) pratitelja, i naposljetku Marko Filipović (Rijeka)- 3.500 FB (41.) i -1.440 Instagram fanova (17. mjesto poretka)…
Poredak bez promjena
Našu analizu proveli smo koncem prošle i početkom ove godine, no aktualni podaci nam – unatoč značajno aktivnijem angažmanu objava i pratitelja ususret, tijekom i netom nakon nedavno održanih parmanentarnih izbora- kazuju kako nema drastičnog odstupanja. Poredak je i nadalje identičan, s tim da su među vodećima pomak u broju FB pratitelja učinili Ivan Penava (Vukovar)- sada ima 50.000 fanova, Ivan Radić (Osijek)-12.000, Dario Zurovec (Sveta Nedelja) -9.800, Ivana Marković (Supetar) – 8.300 pratitelja, dok se i 11. u poretku- Mirko Duspara (Slavonski Brod), na svojoj službenoj Facebook stranici „popeo“ na 7.700 fanova. Loris Peršurić (Poreč) ima 7.300, Zoran Paunović (Makarska)-7.100 pratitelja… Dodajmo, isto tako, da je u odnosu na prošlu godinu FB zaokružio prikazani broj pratitelja, pa u istraživanju nismo raspolagali u jedinicu točnim brojkama.
AI Glas Chat…
Da su i naši političari sve više svjesni značaja i utjecaja društvenih mreža i digitalne virtualne komunikacije s građanima, pa onda i potencijalnim podržavateljima njihovih ideja, projekata, programa… pokazuje i tekuća predizborna kampanja u kojoj sudjeluje i nemali broj hrvatskih gradonačelnica i gradonačelnika. FB, Instagram, TikTok objavama lokalnih čelnika/ca svjedočimo znatno učestalije nego u proteklim mjesecima. Tradicionalno obraćanje biračima sa skupova na trgovima, ulicama i dvoranama, polako ali sigurno preuzimaju ona s ekrana, pa nas ne bi začudilo da nam analiza idućih godina bude proširena i rubrikom- umjetna inteligencija tipa „AI Glas Chat“…
Ivan Penava: Društvene mreže su dobro sredstvo razmjene informacija, bitno mi je biti u kontaktu s građanima Vukovara
Gradonačelnik Vukovara, Ivan Penava, i ove je godine, kao i nekoliko prethodnih, u samom vrhu (2.) po broju pratitelja svoje službene FB stranice (49.000), kao i brojem Facebook fanova (3.) na svakih 1.000 stanovnika (2.114), ali i prema porastu (3.) broja pratitelja u odnosu na lani (+2.356), pokazala je naša provedena analiza…
Facebook ‘službena” stranica Ivan Penava započela je kao privatan profil, no kada je taj profil premašio dozvoljeni broj prijatelja stranica je poprimila oblik tzv. fan page-a, a kako bi sva zainteresirana javnost mogla biti upućena s najvažnijim vijestima iz Grada Vukovara.
-FB stranica, uz mene, ima nekoliko administratora i na njoj gotovo svakodnevno objavljujemo informacije o projektima koji se realiziraju u Vukovaru, raznim zanimljivim susretima i događajima, a nerijetko ju koristim i -u svrhu ukazivanja na probleme današnjice i iskazivanja stavova koje zastupam u Hrvatskom saboru. Odnedavno za istu svrhu koristim i Instagram te platformu TikTok. Komentare na objave pratim svakodnevno, kada za to pronađem slobodno vrijeme i uvijek mi je drago pročitati ih i iz njih na razne teme saznati stavove i mišljenja. Društvene mreže smatram dobrim sredstvom razmjene informacija, a putem njih mi je posebno bitno biti u kontaktu s građanima Vukovara koji putem komentara mogu, primjerice, ukazati na ono što nedostaje našem gradu i zajednici. Ovim putem bih i zahvalio svima koji putem društvenih mreža prate moj rad i aktivnosti te na taj način daju podršku kako meni, tako i Vukovaru i njegovom razvoju- kazuje nam Ivan Penava…
Viktor Šimunić: Mreže ne koristim zbog samopromocije nego zbog izravnog i brzog informiranja o svemu što radimo u Oroslavju…
Službeni FB profil Viktora Šimunića, gradonačelnika Oroslavja, nalazi se u Top 10 Facebook profila hrvatskih gradskih čelnika prema broju pratitelja (1.046) po glavi stanovnika (5.) i prema porastu (4.-7.) broja fanova u odnosu na prošlu godinu (+1.693 ili +38.4 posto pratitelja).
U vrhu (9.) je i službeni Instagram profil gradonačelnika Oroslavja, s 1.670 pratitelja, koji ulazi u red najpopularnijih (4.) i prema broju (286) fanova „per capita“, kao i porastom broja pratitelja (7.) u odnosu na lani (+294), a Viktor Šimunić može se pohvaliti i najvećim povećanjem (1. u poretku) u odnosu na proteklu godinu (+178) i drugom pozicijom po ukupnom broju (1.039) TikTok fanova…
-Kada govorimo općenito o društvenim mrežama, koristim ih kako bi građanima direktno, brzo i jednostavno prenio sve informacije koje su bitne za njih – bilo da se radi o projektima koje pokrećemo i financijske omotnice koje spremamo za razvoj grada do odgovaranja kada se može doći klizati na naš Advent ili poslušati zanimljivog izvođača na Danima grada pa sve do onih manje lijepih obavijesti o elementarnim nepogodama na području našeg Grada. Trend razvoja digitalnih tehnologija se u posljednjih 10 godina iznimno ubrzao te je sve veće korištenje društvenih mreža upravo posljedica toga. Trudim se držati korak s novonastalim trendovima.
No, ne želim im postati rob u smislu da cijeli dan razbijam glavu kakav sadržaj ću objaviti ili da moram pregledati neku objavu stotinjak puta. Ako mene pitate kako to da su moje društvene mreže toliko posjećene, smatram da je razlog u tome što sam tamo autentičan. Ne pokušavam kopirati druge, ne kradem tuđi sadržaj već izdvojim vrijeme u danu da se obratim građanima i napravim to na način kako bih napravio i uživo. Dakle, ne „lovim“ popularnost niti idem za tim, iskreno da Vam kažem, iznenadili su me podaci da mi je Instagram profil jedan od popularnijih u Hrvatskoj među gradonačelnicima.
Moji bližnji koji me znaju već dugi niz godina znaju da sam uvijek nastojao biti svoj, biti originalan, da nisam nikada pokušavati glumiti ono što nisam i smatram da je to recept zašto me ljudi odlučuju pratiti u virtualnom svijetu. Kada govorimo pojedinačno o društvenim mrežama, na Facebook-u se najviše fokusiram na pisani tekst kojeg objavljujem putem statusa. Opet, ne radim to zbog samopromocije već zato da građani i svi koje interesira što stvaramo u Oroslavju mogu s lakoćom informirati se i pročitati ono što ih zanima.
Koliko mi vrijeme dozvoljava, nastojim i pročitati komentare ljudi ispod objava jer se uvijek nađe nekih zanimljivih ideja koje kao gradska uprava možemo primijeniti. Na primjer, ljudi koji posjećuju naše manifestacije znaju ostaviti dobronamjerne i konstruktivne prijedloge što poboljšati za iduću godinu i to su nam vrlo važne povratne informacije koje koristimo u daljnjem radu. Najveći broj reakcija na Facebooku izazvao je video o prvom svjetskom ‘influenceru’ koji dolazi iz Oroslavja – Joži Mikulcu. Na temelju toga odlučili smo pokrenuti i ‘crowdfunding’ kampanju kako bismo njegove knjige u koje su se upisali brojni svjetski moćnici i uglednici 20. stoljeća, iz SAD-a vrati u Hrvatsku i izgradili mu muzej i šetnicu. Odlične reakcije na video i mnoštvo pozitivnih komentara zapravo nas je i ponukalo da krenemo u tom smjeru. Eto, kolika je moć društvenih mreža!
Moram priznati da Instagram profil ne dobiva onoliko pažnje koliko primjerice Facebook, i naravno da ima još mnogo mjesta za napredak u tom pogledu. Isto bih rekao i za TikTok. Uz sve obveze koje imam kao gradonačelnik nekada mi vrijeme ne dopušta da bih pretjerano „mozgao“ o nekom sadržaju ili imao spremljene objave unaprijed te sam zadovoljan koliko se dosad učinilo po tom pitanju. Da, sve ovo ne bih mogao raditi sam i u tome imam volontersku pomoć ljudi koji su mi pristupili rekavši da prepoznaju moj rad i za što se borim te su ponudili svoj angažman kojeg već 3 godine volonterski i nesebično daju i meni i ovom gradu i na tome sam im od srca zahvalan. Izuzetno mi je drago i smatram da je to jako pozitivno da nisam nikada nikog „cofao“ za rukav u smislu osobnog PR-a već da su ljudi sami prepoznali kakvu priču stvaramo u Oroslavju i sami su rekli da bi htjeli biti dio toga. Ne zbog popularnosti ili osobnog probitka već zato što bi željeli napraviti istinske promjene u politici i u društvu- napominje nam Viktor Šimunić, gradonačelnik Oroslavja.
Petra Škrobot: Društvene mreže danas su nezaobilazan i koristan alat u direktnoj komunikaciji s najvećim brojem građana Samobora…
Petra Škrobot, gradonačelnica Samobora, koristi vrlo uspješno sve tri mreže iz naše analize- Facebook, Instagram i TikTok, pritom u dva prva (u trećem nismo računali Trend) bilježi prema prošloj godini značajan napredak u brojci pratitelja.
Tako se njen službeni FB profil u odnosu na lani „popeo“ za 926 fanova i sada ih ima 5.100, što je također respektabilna brojka i ulazi u Top 20 gradonačelničkih profila. Na Instagramu taj porast iznosi +23,8 posto (10.), na TikToku je u Top 10 (5.) ukupnim brojem pratitelja (712) i „per capita“-9. pozicija (19 na 1.000 stanovnika).
-Društvene mreže jedan su od ključnih faktora u komunikaciji s građanima, ne mogu zamijeniti komunikaciju uživo, no danas su nezaobilazan i koristan alat u direktnoj komunikaciji s najvećim brojem građana u svakom trenutku- kazuje gradonačelnica Samobora.
Društvene mreže, dodaje nam, uz pozitivne, imaju i negativne strane, a to je širenje neprovjerenih i lažnih informacija, gdje ste kao čelna osoba Grada često na tapetu, međutim istovremeno omogućuju da se u najbržem mogućem roku reagira na takve informacije i osobno ih uz argumente i iznošenje činjenica demantira. Teme koje komunicira svakako su one koje se tiču posla i Grada, važnih projekata, komunalnih radova, manifestacija i ostalih aktivnosti, no s vremena na vrijeme komunicira i neke stvari iz privatnog života jer pokazalo se kako upravo to najviše voli publika na društvenim mrežama.
-Osim Facebooka, koristim i Instagram, Linkedin, TikTok, a plan je uskoro započeti i s nekoliko novih platformi. Upravo se TikTok pokazao kao odličan alat za približavanje najvećem broju korisnika u najkraćem vremenu. TikTok aktivno koristim posljednjih nekoliko mjeseci što se pokazalo odličnim potezom s obzirom da broj pratitelja, ali vidljivosti objava svakodnevno rastu. Teme koje komuniciram prilagođavam publici, a kad je riječ o TikToku, onda su to mladi. Upravo zato kombiniram različit sadržaj od primjerice video klipova s televizijskih gostovanja, do press konferencija u kojima se ističu važne i značajne poruke, a Tiktok se pokazao kao izvanredan kanal za promociju gradskih manifestacija jer publika odlično reagira na video sadržaj s primjerice Samoborskog fašnika, Adventa i drugih manifestacija što svakako privlači dodatne posjetitelje u naš grad. Službenim profilom na društvenim mrežama upravljam uz pomoć administratora, a u ovom poslu to mora biti osoba od maksimalnog povjerenja. Kada upravljate velikim gradom i sustavom koji broji stotine ljudi, uz brojne dnevne obaveze i sastanke jednostavno je nemoguće u realnom vremenu isporučiti sve vijesti u tom trenutku i li pak odgovoriti na svaki komentar, no u većini situacija je najbitnije da budete prvi tako da je tu upravo administrator od izrazite pomoći. U svakom pogledu, društvene mreže jaka su platforma, a koristim ih prvenstveno da građanima plasiram pozitivne sadržaje i poruke te promoviram naš predivan Samobor i sve ono dobro što radimo u Samoboru- naglašava nam gradonačelnica…
Mato Franković: Osnovni cilj i namjera su mi prenijeti sugrađanima sve ono na čemu u Dubrovniku svakodnevno radimo…
I Mato Franković, gradonačelnik Dubrovnika, može se pohvaliti svestranošću u korištenju i popularnosti svojih službenih stranica društvenih mreža. Pritom se naročito (3. u Top 10) ističe brojem (743) TikTok fanova.
-TikTok sam tek nedavno počeo koristiti i sve što objavljujem na njemu radim sam. Njegovom korištenju me naučila moja kćer Lucija. Mogućnosti ove platforme su zaista velike, a objave na TikToku prate moje objave na stranicama Facebook, Linkedin i Instagram. Sve navedene stranice održavam sam, uz napomenu da u svojim objavama jednim dijelom koristim materijal PR službe grada Dubrovnika. Moj osnovni cilj je zapravo prenijeti mojim sugrađanima sve ono na čemu svakodnevno radimo i smatram da preko navedenih platformi možemo doći do većeg broja naših građana. Dakle ne onim modelom tipa -podnositi izvješće o radu jednom godišnje, ili jednom u 6 mjeseci, nego potpuno suprotno, svakodnevno istaknuti po jednu ili par stvari koje su obilježile taj dan i nakon toga objaviti i tjedno izvješće, vjerujem da je to moja dužnost kao gradonačelnika. Istovremeno, na taj način potičemo konstantan rad svih upravnih odjela. Imati vijest svaki radni dan i tako tokom cijele godine, iznimno je zahtjevno, međutim kada pregledate moje profile, ali i službene profile grada, nama to uspijeva. Ne bavimo se demagogijom i pričama, već smo orijentirani na rad- tvrdi gradonačelnik Dubrovnika.
Filip Zoričić: Objavljujem uglavnom gradske projekte Pule, dobre i pozitivne priče pojedinaca ili skupina, posebno iz kulture i sporta…
Filip Zoričić, gradonačelnik Pule, u vrhu je naše provedene analize prema broju- 4. u poretku (2.993), kao i porastu (4.) u odnosu na lani Instagram fanova (+552)…
-Instagram profil je aktivan od 2017. godine i iako u naravi privatni i profil koji uređujem sam, objavljujem uglavnom gradske projekte, dobre i pozitivne priče pojedinaca ili skupina, posebno iz kulture i sporta. Najviše je reakcija na obiteljske fotografije ili teme, kao i obnovljene dijelove grada ili nove projekte, a komuniciram i u komentarima i u porukama. Uglavnom je tu pozitivno iskustvo i nema negative kao na Facebooku. Pokušavam promovirati i na Instagramu i na Facebooku pozitivu, mijenjati negativu. Vjerujem i znam da je kroz društvene mreže moguće utjecati na društvo, ali meni je isključiv cilj informacija i pozitivni tekstovi, nada, budućnost…- tvrdi nam gradonačelnik Pule, Filip Zoričić.
Dario Hrebak: Profil privlači građane koji se bave različitim poslovima, imaju ideje kako poboljšati grad i takva je komunikacija ne samo korisna, već i neophodna
Dario Hrebak, gradonačelnik Bjelovara, zauzima poziciju u Top 10 brojem pratitelja (5.) na svom službenom Facebook profilu- 5.100, a popularan je i na privatnom profilu s blizu 2.000 fanova.
Ima aktivan FB profil još od prosinca 2007. i sam je na Facebooku vrlo aktivan što je i odraz velikog broja pratitelja. FB profil uređuje sam, bez pomoći, a objavljuje gotovo svakodnevno, ovisno o gradskim aktualnostima, to je najčešći sadržaj njegovih objava. Tu su događanja u Bjelovaru, projekti koji se provode i koji će se provoditi. Gradonačelnik Hrebak redovito komunicira s građanima putem svoga profila, ovisno koliko stigme odgovara na većinu komentara. Građani prate njegove objave, iako možda mnogi ne lajkaju ili ne komentiraju u tom trenu, no često šalju upite na gradske mailove što je još jedan dokaz da su društvene mreže itekako moćan medij koji dolazi do velikog broja građana. Gradonačelnik Bjelovara koristi i Instagram.
Naravno, kao i na svakom drugom profilu, dobiva puno lijepih komentara, ali i onih malo manje lijepih, koji su, napominje nam, na sreću, u manjini. Konstruktivna kritika je uvijek dobrodošla i svatko ima pravo izraziti svoje mišljenje, kao i pitati nešto što ne razumije, tvrdi nam.
-Društvene mreže su zasigurno danas velika pomoć u radu, ne samo gradonačelnika i gradova kao jedinica lokalne samouprave, već i svih poslovnih subjekata koji žele unaprijediti svoje poslovanje, privući investitore, nove ideje, ostvariti suradnju. Profil gradonačelnika u tome nije iznimka jer privlači građane koji se bave različitim poslovima, imaju ideje kako poboljšati grad, daju i kritike koje usmjeravaju i stoga je takva komunikacija u današnje vrijeme ne samo korisna, već i neophodna. Gradonačelniku je ona zasigurno jedna od smjernica za njegov rad u korist građana grada kojega vodi- naglašava Hrebak.
Ivan Bosančić: Uvijek sam se vodio načelom kako komunikacija s građanima putem društvenih mreža mora biti brza, točna i što je najvažnije iskrena…
Ivan Bosančić, gradonačelnik Vinkovaca, služi se vrlo aktivno službenim Facebook profilom, što nailazi i na veliki odaziv u lajkovima, komentarima, ali naročito u samoj brojci (8. u Top 10) pratitelja kojih je ravno 10.000.
-Društvene mreže zamišljene su kao brža, jednostavnija i direktnija komunikacija među ljudima i to je ono što objavama na svom profilu otvorenom 2017. želim postići. Broj pratitelja govori puno toga, jer u jednu ruku znači da velik broj ljudi želi znati što i kako radite, a -u konačnici, znači i da podržavaju i ono što radite, ako su konstantno uz vas. Uvijek sam se vodio načelom kako komunikacija s građanima putem društvenih mreža mora biti brza, točna i što je najvažnije iskrena. Razvijanjem takvog odnosa dolazi se do međusobnog povjerenja koje se ne može steći na drugi način. Vinkovci su grad koji konstantno raste i razvija se, koji je veliko gradilište i -u koji je posljednjih godina ušlo dvije milijarde kuna europskog novca. To znači da gotovo svakodnevno imamo potrebu prezentirati ono što radimo našim sugrađanima, recimo objasniti zašto je danas neka ulica raskopana i što oni u konačnici imaju od toga, a za to su društvene mreže idealna stvar. Vjerujem kako je ovakav iskren i direktan način komunikacije razlog kontinuiranog rasta broja pratitelja, kojima bi zahvalio što i na ovaj način podupiru naš rad- kazuje nam Ivan Bosančić, gradonačelnik Vinkovaca.
Goran Bukovac: Društvene mreže vidim i kao poligon za popularizaciju politike, vraćanja povjerenja u političare i uključivanje u dnevno-politički život građana Otočca
Gradonačelnik Otočca, Goran Bukovac, popriličan broj fanova ima na svim analiziranim nam društvenim mrežama. Popularnošću se ističe na Instagramu sa 169 fanova na 1.000 stanovnika svog grada (9. u Top 10), ali i -TikToku, s ukupnom brojkom pratitelja- 592. (7. u Top 10) i brojem fanova per capita“-71 (4. mjesto poretka)…
-Na društvenim mrežama Facebooku, LinkedInu i Instagramu prisutan sam od trenutka ulaska u političku arenu, dakle, i prije nego što sam postao gradonačelnik Otočca. TikTok profil otvorio sam nešto kasnije, a smatram da svaki moderan političar mora neprestano komunicirati sa svojom javnošću i pritom njegovati otvorenu, dvosmjernu komunikaciju- tvrdi nam. Društvene mreže, kada se odgovorno koriste, naglašava, sjajan su alat za prijenos točnih i pravovremenih informacija te iznošenje političkih i drugih stavova.
-Svaka od spomenutih društvenih mreža okuplja različite profile korisnika. Zrelija populacija je još uvijek uglavnom na Facebooku dok je TikTok mreža na kojoj me uglavnom prate mladi, kod kojih su neki i jedva punoljetni. Osim što svojim pojavljivanjem i redovitim komuniciranjem želim biti dostupan građanima, društvene mreže vidim i kao poligon za popularizaciju politike, vraćanja povjerenja u političare i uključivanje građana u dnevno-politički život. I dok su Facebook i LinkedIn rezervirani za iznošenje najnovijih informacija vezanih uz upravljanje gradom, Instagram i TikTok, s obzirom na to da su na tim mrežama u fokusu video i fotografija, nastojim iskoristiti za promidžbu prirodnih ljepota i povijesne baštine koja Otočcu, Gackoj i Lici ne manjka.
U pripremi materijala za objavu, redovito konzultiram svoj tim, ali profilima upravljam isključivo ja. Mislim da građani prepoznaju autentičnost i iskrenost i zbog toga svakim danom sve više raste broj pratitelja na svim spomenutim mrežama- komentira nam Bukovac. (Pero Livajić)