Analize TOP 10

ANALIZA Podaci DZS-a o broju učenika u osnovnim školama

Samo trećina gradova još uvijek bilježi pozitivne trendove i rast broja školaraca – evo u kojima su brojke najbolje!

Najveći broj učenika na 100 stanovnika  u prošloj školskoj godini imali su Solin, Biograd na Moru, Opuzen, Sinj, Dugo Selo, Zadar, Metković, Imotski, a najbolji omjer učenika i nastavnika imali su Korčula, Komiža, Obrovac, Čabar, Nin… Što se tiče porasta broja učenika u godinu dana, najveći je u apsolutnom broju bio u gradovima Poreč, Duga Resa, Dubrovnik, Kaštela…, a u postocima najveći su rast imali Supetar, Duga Resa, Cres… Pokazuje to analiza napravljena prema podacima Državnog zavoda za statistiku. 

Spomenimo i da najveći broj učenika imaju, naravno, najveći gradovi. Nakon Zagreba, to su Split, Rijeka, Osijek, Zadar, Velika Gorica, Pula, Slavonski Brod, Karlovac, Dubrovnik i Šibenik.

Prema podacima Državnog zavoda za statistiku lani je u osnovne škole u gradovima bilo upisano gotovo dvije tisuće učenika manje nego 2019. – 225.789 učenika, a godinu prije 227.547 učenika. Za ovu školsku godinu DZS još nije objavio podatak, ali prema onima koji se vide iz aplikacije eRudnik, opet je broj učenika smanjen za oko 2 tisuće. Aplikacija pokazuje da je na razini RH upisano 312.064 učenika u osnovnim školama ove godine, odnosno također oko dvije tisuće manje. Čak 20 područnih škola ove godine nisu upisale niti jednog učenika. U prve razrede upisano je 430 prvašića manje.

U proteklih osam godina samo su Grad Zagreb i Istarska županija imale porast broja učenika, a u prošloj godini pozitivan trend bilježi tek 38 gradova. I naša analiza pokazuje da su u vodećih deset po rastu broja učenika u školskoj godini 2020./2021. u odnosu na godinu prije, u apsolutnim brojevima i u postocima, čak šest gradova iz Istarske županije.

U otočnim školama u proteklih osam godina došlo je do malog povećanja  broja učenika i matičnih školskih ustanova. Naša analiza pokazuje da su se tako u vodećih deset našle škole u Supetru, Korčuli i Komiži, Cresu i Starom Gradu.

Mnogi gradovi su istodobno s povećanjem broja stanovnika, uložili i gradnju škola i bolji standard obrazovanja. U novom financijskom razdoblju, a posebno kroz Nacionalni plan oporavka, mnogi gradovi računaju i na sredstva za gradnju novih škola. Nastavljaju se i razni EU projekti za učenike – od besplatne prehrane za najpotrebitije, asistente u nastavi, Školska shema…

Na 100 stanovnika najviše je učenika u prošloj školskoj godini imao Grad Solin, njih 11,53, Biograd na Moru 10,50 učenika na 100 stanovnika, Opuzen 10,36, Sinj 9,41, Dugo Selo 9,28, Zadar 9,23, Metković 9,08, Imotski 9,01, Kaštela 8,96 i Supetar 8,93.

Najmanji broj učenika po učitelju je bio sve redom u malim gradovima, Korčuli 3,73, Komiži 4 učenika, Obrovcu 4,15 učenika po učitelju, Čabru 4,35 učenika, Ninu 4,81 učenik, Trilju 4,96, Vrbovskom 4,98, Vrlici 5,06, Skradinu 5,33 i Vodnjanu 5,68 učenika po učitelju.

U odnosu na prethodnu školsku godinu 2019./2020., lani je povećan broj učenika najviše u Poreču, za njih 36, zatim u Dugoj Resi za 32, Dubrovniku za 26, Kaštelama 23, Rovinju 22, Zadru 20, Umagu 18, Pazinu 17, Supetru 16 i Pregradi 15. U postocima, najveći rast je imao Grad Supetar, 4,60 posto, Duga Resa 4,08 posto, Cres 3,48 posto, Čabar 3,47 posto, Pregrada 3,28 posto, Poreč 2,81 posto, Novigrad 2,74 posto, Buzet 2,58 posto, Pazin 2,32 posto i Stari Grad 2,11 posto.

Opuzen: Sljedeće godine očekuju se tri prva razreda

Sa 10,36 učenika na 100 stanovnika u školskoj godini 2020./2021. Grad Opuzen je u vodećih deset gradova.

Kako nam kaže gradonačelnik Ivan Mataga, ove je godine uvedena novost, pa je kroz proračun sufinanciran školski radni materija (pribor i oprema) u iznosu od 200 kuna po djetetu.
‘Osim poticajnih mjera u financijskoj pomoći u opremanju u školstvu, poticajnim mjerama kao što su naknade za rođene bebe (1000kn prvo dijete, 2000kn drugo dijete, 3000kn treće dijete, 5000kn četvrto itd) potičemo obitelji u porastu nataliteta i to se pokazalo učinkovitim u zadnjih par godina gdje imamo totalni “baby boom” i sve vise djece u predškolskom obrazovanju, te shodno tome i školskom obrazovanju.
Sljedeću školsku godinu očekujemo u prvom razredu, nakon dosta godina, tri školska  razreda, što smatramo ogromnim napretkom.
Također ćemo i uvesti stipendije za deficitarna zanimanja u srednjoškolskom obrazovanju te poticati otvaranje visokoškolskog smjera agroturistički smjer, nužno potrebnog u našem kraju’ – kaže gradonačelnik Mataga.
Zadar: Od sljedeće godine uvodi se Centar za rano uočavanje i rad s darovitima „DaR“
Grad Zadar je lani imao 9,23 učenika na 100 stanovnika, što ga je svrstalo u vodećih deset gradova, a među vodećima je i po trendu rasta učenika u prošloj školskoj godinu u odnosu na školsku godinu 2019./2020 s rastom od 20 učenika.

Grad Zadar u ovoj školskoj godini  2021./2022.  ima 7114 učenika u 369 odjela, što je opet znatno povećanje u odnosu na prethodnu godinu, za koju smo radili analizu.

Od izvanstandardnih programa Grad financira nabavu drugih obrazovnih materijala. Tako je u  2019. i 2020. godini financirao odabrane radne bilježnice od 1. do 8. razreda i geografski atlas za učenike 5. razreda  za sve učenike osnovnih škola grada Zadra, u cjelokupnom iznosu.

Program financiranja nabave drugih obrazovnih materijala za sve učenike osnovnih škola grada Zadra na isti način provodi se i u 2021. godini za školsku 2021./2022. godinu, a za što je u proračunu Grada Zadra osigurano 2.450.000 kuna.

U školskoj 2021./2022. godini omogućen je produženi boravak za učenike prvih i drugih razreda, a uz potporu Grada Zadra to nude sve škole s područja Grada (9 osnovnih škola kojima je Grad Zadar osnivač i 2 škole drugih osnivača) te se financira sveukupno 30 odgojno-obrazovnih skupina produženog boravka.

Škola PUNa mogućnosti 5 provodi se i ove školske godine, kroz projekt Osiguravanje pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika učenicima s teškoćama u razvoju u osnovnoškolskim i srednjoškolskim odgojno-obrazovnim ustanovama. Ukupna vrijednost projekta je 4.530.180 kuna dok bi ukupan iznos dodijeljenih bespovratnih sredstava iznosio 3.850.653,00 kuna. Projekt će se provoditi do 31. srpnja 2022. godine.

Povećanjem financijske omotnice, u školskoj godini 2021./2022., EU sredstvima će se financirati 100 pomoćnika u nastavi za 102 učenika, lutrijskim sredstvima državnog proračuna posredstvom Udruge pomoćnika u nastavi Zadar će se financirati 5 pomoćnika u nastavi za 5 učenika, dok će se proračunskim sredstvima Grada Zadra financirati 2 pomoćnika u nastavi za 2 učenika.

U svibnju je otvoren  poziv Ministarstva rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike za dostavu projektnih prijedloga za Projekt Osiguravanje školske prehrane za djecu u riziku od siromaštva (školska godina 2021./2022.), kao nastavak projekta prehrane iz prethodnih godina. Osnovne škole kojima je osnivač Grad Zadar provele su anketu među roditeljima učenika te su prikupili dokumentaciju za 969 učenika koji bi bili uključeni u projekt Mreža prehrane učenika u osnovnim školama Grada Zadra 21/22. U srpnju je odobren projektni prijedlog Grada Zadra. Vrijednost projekta za školsku godinu 2021./2022. je 973,9 tisuća kuna. Projekt će se provoditi do lipnja 2022. godine.

U kolovozu je pak objavljen Javni poziv za iskaz interesa za sudjelovanje u novoj Školskoj shemi 2021./2022, a Grad Zadar petu godinu zaredom iskazuje interes za sudjelovanje. Školska shema u školskoj godini 2021./2022. se inače provodi se na području cijele RH. U okviru Školske sheme voće, povrće, mlijeko i mliječni proizvodi ponudit će se učenicima kao zaseban obrok neovisno od obroka u okviru školske prehrane, kontinuirano u nastavne dane tijekom školske godine.

Početkom školske 2016./2017. godine osnovne škole Grada Zadra su iskazale potrebe za dodatnom pomoći stručnog suradnika – logopeda za 238 djece koja imaju Rješenje o primjerenom obliku odgoja i obrazovanja te im je potrebna logopedska dijagnostika, tretman i praćenje zbog oštećenja jezično-govorno-glasovne komunikacije i specifičnih teškoća u učenju.  S tom namjerom je Grad Zadar, kao osnivač osnovnoškolskih ustanova na svom području od drugog polugodišta školske 2016./2017. godine uveo program potpore stručnim službama osnovnih škola Grada Zadra zapošljavanjem jednog logopeda. Budući se program potpore pokazao kao velika pomoć stručnim službama osnovnih škola Grada Zadra, s potporom se nastavilo i u ovoj školskoj godini.

Program učenja njemačkog jezika od prvog razreda u OŠ Šime Budinića je započeo početkom školske 2011./2012. godine kao pilot-projekt. Prema provedenoj anketi gotovo 70% učenika prvih razreda iskazalo je interes za ovaj program, a iskazivanje interesa nastavilo se i u narednim školskim godinama. A od drugog polugodišta školske 2014./2015. godine u OŠ Stanovi započela je realizacija programa učenja talijanskog jezika od prvog razreda. U školskoj 2021./2022. godini program se nastavlja zbog iskazanog interesa učenika, a na ovaj način ostvaren je kontinuitet učenja njemačkog i talijanskog jezika, kao drugih stranih jezika, za čitavo vrijeme osnovnoškolskog obrazovanja.

Centar izvrsnosti za matematiku počeo je s radom školske 2012./2013. godine kao dodatni poticaj dijelu zvanja koja spadaju u STEM područja. Grad Zadar je zajedno s Matematičkim društvom Zadar, za učenike osnovnih škola kojima je osnivač, pokrenuo pilot projekt osnivanja Centra izvrsnosti za matematiku. Centar godišnje okuplja oko 35 učenika koji pokazuju nadarenost i interes za matematiku, te sudjeluju u školskim natjecanjima u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje. Školske 2015./2016. godine Grad je zajedno s Udrugom mladih matematičara i fizičara Zadar, za učenike osnovnih škola kojima je osnivač, pokrenuo pilot projekt Centra izvrsnosti za fiziku. Centar godišnje okuplja oko 55 učenika koji pokazuju nadarenost i interes za fiziku, te  također sudjeluju u školskim natjecanjima u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje. Od školske 2016./2017. godine Grad Zadar je u suradnji s Društvom informatičara Zadar pokrenuo i Centar izvrsnosti za informatiku. Centar godišnje okuplja  oko 60 zainteresiranih učenika. Primarni cilj Centra izvrsnosti za informatiku je pružiti priliku talentiranim učenicima da se suoče s izazovima koje ne susreću u uobičajenom školskom okruženju i da u izabranom području informatike mogu napredovati i steći nova znanja. Svi programi održavaju se i ove školske godine.

European Talent Support Network (ETSN), tj. Europska mreža za podršku darovitih 2020. godine prihvatila je prijavu Grada Zadra za proglašenjem Centara izvrsnosti Europskom točkom za darovite – European Talent Point (ETP). U  2021. godini osnovan je i novi centar, Centar za rano uočavanje i rad s darovitima „DaR“. Radi se o pilot projektu čije bi aktivnosti započele tijekom 2022. godine, a koji će započeti formiranjem mobilnog stručnog tima koji će provesti testiranje svih učenika prvih razreda osnovnih škola Grada Zadra te potom osmisliti daljnji rad s darovitima.

Metković: Olakšice, sufinanciranje školskog pribora, nagrade za najbolje učenike, uskoro i nove potpore…

Sa 9,08 učenika na 100 stanovnika Metković se nalazi u vodećih deset gradova.

Ulaganje u obrazovanje, za nas je ulaganje u budućnost. Stoga smo odlučili ravnomjerno poticati razvoj obrazovanja od predškolske do studentske dobi, kažu u Gradu.

‘Iako Grad Metković nije osnivač školskih ustanova na području grada, svake godine iz proračuna izdvajamo financijska sredstva kojima pomažemo njihov rad, a sve u svrhu poboljšanja i unaprjeđenja uvjeta u obrazovanju. Ta sredstva namijenjena su opremanju kabineta te za kupnju opreme i alata kojima se podiže kvaliteta rada s učenicima.

Uveli smo i različite olakšice učenicima osnovnih i srednjih škola te njihovim roditeljima. Školske godine 2018./2019. učenicima od 2. do 4. razreda osnovnih škola financirali smo nabavku školskih udžbenika, a od prošle školske godine svim osnovnoškolcima sufinanciramo nabavu školskoga pribora, u iznosu od 300 kuna po djetetu. Osim toga, povećali smo i broj korisnika prava na sufinanciranje prijevoza učenika.

S ciljem poticanja izvrsnosti, svake godine dodjeljujemo nagrade za posebna postignuća učenika na državnim i međunarodnim natjecanjima, a podržavamo i različite projekte u koje su uključeni učenici naših škola.

Uz nastavak postojećih aktivnosti, u idućem razdoblju planiramo uvesti i neke nove potpore za učenike, poput jednokratne novčane pomoći učenicima srednjih škola, stipendija za deficitarna srednjoškolska zanimanja te financiranja članarina za učenike Osnovne glazbene škole Metković slabijega socio-ekonomskog statusa.

Uz potpore, planiramo i neke nove projekte, a u suradnji s Dubrovačko-neretvanskom županijom pokrenuli smo i inicijativu za izgradnju Srednje glazbene škole u Metkoviću.’ – kažu u Gradu.

Imotski: Od pomoći u prehrani, kupnji školskog pribora, pomoćnika u nastavi do nagrada najboljim učenicima

Grad je imao u prošloj školskoj godini 9,01 učenika na 100 stanovnika, što ga po tom kriteriju svrstava u vodećih deset gradova.

Grad Imotski, kako su nam rekli, u okviru Programa o socijalnoj skrbi izdvaja sredstva za besplatnu prehranu učenika u osnovnim školama, za što je izdvojeno 270.000 kuna. U prethodnoj školskoj godini sufinancirano je 129 djece sa 150 kuna mjesečno po korisniku. Iznos od 300.000 kuna izdvojen je za kupnju udžbenika, a 443,4 tisuće kuna kao pomoć za kupnju školskih radnih bilježnica te likovnih mapa za oko 1.000 učenika u dvije osnovne škole.

Za sufinanciranje pomoćnika u nastavi izdvojeno je 350.000 kuna, lani je to bilo dva pomoćnika. Za nagrade učenicima izdvaja se pak iznos od 270.000 kuna. Nagrađuju se učenici koji ostvare iznimne uspjehe na državnim natjecanjima, kao i one koji postignu veliko športsko ostvarenje

Supetar: Priprema se gradnja nove zgrade osnovne škole

Sa 8,93 učenika na 100 stanovnika, Grad Supetar se svrstao u vodećih deset gradova. Sa 16 učenika više u školskoj godini 2020./2021. u odnosu na godinu prije također je među vodećim gradovima, a predvodi u relativnom porastu učenika, za 4,60 posto.

‘Osnovnu školu Supetar ove godine pohađa ukupno 428 učenika raspoređenih u 29 razrednih odjela. Iz godine u godinu bilježimo rast učenika i/ili razrednih odjela. Tako i ove godine imamo otvaranje novog posebnog razrednog odjela koji pohađaju učenici s teškoćama u razvoju. Središte našeg djelovanja usmjereno je na različite potrebe i interese sukladno potrebama svih naših učenika. Uz redovnu nastavu učenici mogu pohađati različite izvannastavne aktivnosti koje omogućuju razvoj različitih potencijala. S obzirom da smo usmjereni na razvijanje interesa prema jeziku i književnosti , učenicima je razvijanje ovog područja omogućeno kroz Klub mladih knjižničara, Medijsku skupinu i pohađanje izvannastavne aktivnosti Hrvatska bajkovnica. Učenici imaju tendenciju prema sportskim aktivnostima te im je omogućeno pohađanje sportskih grupa i treniranje rukometa i nogometa. Škola nudi različite umjetničke aktivnosti: likovnu radionicu, kreativnu radionicu, instrumentalnu grupu, školski bend te sudjelovanje u radu kreativnih istraživača. U svrhu podizanja ekološke osviještenosti kod učenika djeluje Eko grupa u razrednoj nastavi. Želeći razviti informacijsko-komunikacijske kompetencije, u školi djeluju različite informatičke aktivnosti: Web grupa, Infografika, Programiranje i logičko zaključivanje te Stvaranje i uređivanje digitalnih alata. Trudimo se biti aktivni sudionici društvenog života zajednice. Rado se odazivamo brojnim humanitarnim akcijama  Crvenog križa, Caritasa te različitim eko akcijama.  Stoga se poseban naglasak stavlja na solidarnost koja se kao dominantna odgojno-obrazovna vrijednost proteže kroz sve planirane aktivnosti. Želimo sustavno utjecati na naše učenike da budu empatični prema drugima, osjetljivi na obitelj, slabe i siromašne, prirodu i cjelokupno životno okruženje.

Naši učenici sudjeluju u različitim projektima: od razrednih do školskih. Središnji projekt ove školske godine je projekt kulturne baštine “Jadransko more i otok Brač“. Učenici ovaj projekt provode kroz redovnu nastavu, izvannastavne aktivnosti te izvanučioničnu nastavu, a rezultate projekta predstavit će na Danu otvorenih vrata u ožujku. Učenici 7.i 8.razreda sudjeluju u Erasmus projektu „Generacija karantene“ u suradnji sa školama iz Postojne (Slovenija) i Banja Luke (BIH). Surađujemo s različitim institucijama i sudjelujemo u njihovim projektima. Jedan od takvih projekata je i „Pretežno vedro“  u suradnji s Nastavnim zavodom za javno zdravstvo. Naši učenici su i polaznici Centra izvrsnosti Splitsko-dalmatinske županije iz područja Matematike. S obzirom da djelatnici škole sudjeluju u projektu Centra izvrsnosti „Program rada s teže uočljivim potencijalno darovitim učenicima“ organiziraju se i dodatne aktivnosti za darovite učenike. Učenici sudjeluju i u E-twinning projektima. Ove godine pokrenut je i učenički blog „Mrvice sa školskih hodnika“.

Unatoč svim tehničkim poteškoćama i nedostatku adekvatnijeg prostora za rad, odgojno-obrazovni proces se odvija kvalitetno i s entuzijazmom. Zgrada naše škole ne udovoljava prostornim i tehničkim uvjetima koji su potrebni za odvijanje različitih aktivnosti i razvoj učeničkih potencijala. Također ne postoje ni školski gospodarski i društveni prostori. Zbog ovih razloga pokrenuli smo postupak izrade projektne dokumentacije za buduću zgradu osnovne škole  u čijem sastavu bi bila sportska dvorana, igrališta, kabineti, prostori za izvannastavne aktivnosti i provođenje projekata te prostori za adekvatniji rad sa svim učenicima kao i jedno smjenski  rad sukladno suvremeni standardima školstva.

Prije dvije godine odabrano je idejno-umjetničko rješenje nove školske zgrade, ministarstvo znanosti i obrazovanja dalo je suglasnost za idejno rješenje u rujnu ove godine. U tijeku su daljnji postupci za finaliziranje projekta izgradnje nove školske zgrade, rješavanje imovinsko pravnih odnosa i dobivanje lokacijske dozvole.

Osnovna škola je najvažniji projekt ovog mandatnog razdoblja koji j pred nama.’ – zaključuje gradonačelnica Ivana Marković.

Korčula: Radi se na proširenju prostora, uvode se stipendije

Grad Korčula je imao 3,73 učenika po učitelju u prošloj školskoj godini i tako bio vodeći Grad po tom kriteriju.

Škole i učenici nas su prioritet. Radimo na tome da se izborimo kako bi svaka područna škola imala dobre uvjete. Ove godine projektiramo multifunkcionalnu dvoranu u područnoj školi u Račišću, koju će moći koristit učenici, vrtićanci i građani u popodnevnim satima.

U područnoj školi u Pupnatu, Županija uređuje prostore u kojima će se moći odrađivati slobodne aktivnosti i slično. U Cari imamo spreman projekt rekonstrukcije zgrade škole i vrtića, za kojeg ćemo se boriti da se riješi cjelovito, ili postupno, kako nam prilike i natječaji dozvole.
Obogatili smo školsku knjižnicu u Osnovnoj školi u Korčuli i taj ćemo projekt nastaviti unaprjeđivati. Pomogli smo i u uređenju školskog dvorišta.
Radimo na projektu tjedna zdrave prehrane gdje bi u suradnji sa srednjom školom priređivali zdrave užine za osnovnoškolce, barem jedan tjedan u mjesecu.
Borimo se i da zaživi projekt druge faze srednje škole Petra Šegedina, kojim bi se povećao kapacitet osnovne škole te tako omogućio produljen boravak za osnovnoškolce. Financirali smo dodatne autobusne linije prema naseljima te bolje prilagodili satnicu. Sljedeće godine uvodimo i stipendije za učenike – kaže nam gradonačelnica Nika Silić Maroević.
Poreč: Od 2017. izgrađene dvije nove osnovne škole, od 2018. oko 100 učenika više u školama
S porastom od 36 učenika u školskoj godini 2020./2021. u odnosu na godinu prije Poreč je vodeći grad.

Poreč je danas jedan od samo nekoliko gradova u cijeloj zemlji koji imaju pozitivne demografske trendove – od 2018. do danas broj učenika porastao sa 1538 na 1635 učenika. Na takva kretanja, Grad je pravovremeno odgovarao investicijama, kako bi se svoj djeci osiguralo kvalitetno obrazovanje.

Grad je od 2017. do danas izgradio dvije nove osnovne škole s dvoranama za sveukupno 700 učenika, zajedno s dvoranama i ostalom potrebnom infrastrukturom. Zahvaljujući tim investicijama, sva porečka djeca polaze nastavu u jednoj, jutarnjoj smjeni, dok popodneva ostaju rezervirana za slobodne aktivnosti.

Dodajmo kako je, prema zadnjim procjenama Državnog zavoda za statistiku, Poreč grad s najvećim porastom broja stanovnika u cijeloj Istarskoj županiji. U Istarskoj županiji živi 2028 ljudi više u odnosu na 2011., za što je uvelike zaslužan Poreč s gotovo tisuću stanovnika više. Samim time, raste broj djece u vrtićima i školama, te ulaganje u njih ostaje prioritet.

Dodajmo da Grad Poreč-Parenzo dodjeljuje najveće stipendije u zemlji i za učenike i za studente, sufinancira kupnju udžbenika i drugih obrazovnih materijala učenicima u potrebi osnovnih i srednjih škola, su/financira produženi boravak u osnovnim školama, su/financira programe osnovnih škola iznad standarda s više od 6 milijuna kuna godišnje, sufinancira prijevoz učenika koji se školuju u srednjim školama na području Poreča i susjednih gradova za oko 180 učenika, potiče učenje talijanskog jezika u porečkim srednjim školama financiranjem plaća profesora, a dodatno osigurava sredstva za plaće asistentima u školama za učenike s teškoćama u razvoju, sufinancira djelatnost Centra za pružanje usluga u zajednici “Zdravi grad Poreč-Parenzo”, od čega programe usmjerene djeci, mladima, obiteljima, starijima i posebno ranjivim skupinama građana s ciljem pružanja psihosocijalne podrške i podrške zdravlju s iznosom od 515.000 kuna, sufinancira rad ustanove Dnevni centar za rehabilitaciju Veruda Pula za provođenje rane intervencije kod djece s neurorizicima i razvojnim poteškoćama i mobilnog tima u Ispostavi Poreč s iznosom od 481.000 kuna, kao i brojne druge mjere socijalne pomoći i podrške, te dodatne mjere za jednoroditeljske obitelji/samohrane roditelje.

Podsjetimo da je Poreč bio u našem ovogodišnjem finalu u izboru za najbolji grad u kategoriji obrazovanje i demografija.

Dubrovnik: U sljedećem razdoblju gradnja nove škole, u planu i dogradnje i adaptacije
U Gradu Dubrovniku u lanjskoj školskoj godini u odnosu na prethodnu povećan je broj školaraca za njih 26.

Osnovne škole Grada Dubrovnika u tekućoj pedagoškoj godini pohađa 3601 učenik što je 29 djece više nego u protekloj godini. Godinama su osnovne škole na području Grada Dubrovnika bilježile pad broja učenika. U 2001. godini, kada je Grad Dubrovnik preuzeo financiranje decentraliziranih funkcija osnovnog školstva, u osnovnim školama Grada Dubrovnika bilo je više od 3900 učenika, u 2014. godini taj se broj spustio na 3198 učenika, a od 2015. godine Grad Dubrovnik bilježi kontinuirani porast broja učenika u osnovnim školama.

Grad Dubrovnik je i ove školske godine osigurao besplatne obrazovne materijale poput radnih bilježnica, tehničkih kutija i likovnih mapa te na ovaj način i u uvjetima otežanog poslovanja financijski olakšava roditeljima pripremu za početak nove školske godine. Pravo na obrazovne materijale ostvaruju učenici od 1. do 8. razreda osnovne škole čiji roditelji imaju prebivalište na području Grada Dubrovnika, te nabavku u iznosu od 1,49 milijuna kuna financira Grad Dubrovnik iz proračunskih sredstava.

Grad Dubrovnik za svoje učenike osigurava niz pogodnosti te tako financira uslugu produženog boravka za 1. i 2. razrede osnovnih škola, a ovu  uslugu koristi gotovo 500 učenika.

Projekt Asistent u nastavi provodio se u svim osnovnim školama Grada Dubrovnika. Na poslovima asistenta u nastavi zaposleno je 36 pomoćnika za 40 djece s teškoćama u razvoju.

Realiziran je i projekt sufinanciranja stručno razvojnih službi, koji obuhvaća sufinanciranje plaća stručnih suradnika u osnovnim školama, kao što su socijalni pedagog i edukator-rehabilitator. U suradnji s Agencijom za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju u osnovnim školama Grada Dubrovnika realizirani su projekti Sheme školskog voća i Školskog mednog dana.

Grad Dubrovnik nastavio je i s programom sufinanciranja nabave udžbenika učenicama srednjih škola u iznosu do 1.000 kuna.

Tijekom 2020. godine Grad Dubrovnik je stipendirao ukupno 137 učenika i studenata te je odlukom gradonačelnika dodijeljeno još 18 jednokratnih novčanih pomoći za školovanje. Upravo je u tijeku i novi natječaj.

U proteklom razdoblju Grad Dubrovnik imao je značajna ulaganja u školstvo te je prošle 2020. godine u Dubrovniku otvorena nova Osnovna škole Montovjerna, prva nova škola nakon 35 godina. Investicija je bila vrijedna 75 milijuna kuna.

Prije mjesec dana počeli su radovi na još jednoj novoj školi, novoj zgradi Osnovne škole Marina Getaldića u Dubrovniku, koja danas djeluje na dvije adrese, pa niži razredi nastavu pohađaju u zgradi Centar u povijesnoj jezgri, a viši razredi u zgradi Gimnazije na Pločama. Preuređenjem i adaptacijom zgrade u Ulici Ilije Sarake, ova dubrovačka osnovna škola dobit će još jedan prostor u povijesnoj jezgri i moći organizirati nastavu u jednoj smjeni. Investicija je vrijedna 14 milijuna kuna.

Gotovo 20 milijuna kuna uloženo je u energetsku obnovu nekoliko dubrovačkih osnovnih škola, što je omogućilo uštedu energije u školama u iznosu od preko 50 posto. Ujedno je uređena nova sportska dvorana u Osnovnoj školi Lapad, a iz Proračuna Grada Dubrovnika za 2020. godinu financiran je projekt izmjene prozora u dijelu školske zgrade OŠ Mokošica  i projekt uređenja dodatnih prostorija u PŠ Šipanska Luka.

Grad Dubrovnik nastavlja ulaganja u kvalitetnu odgojno – obrazovnu infrastrukturu te se u nadolazećem četverogodišnjem razdoblju planiraju nove investicije poput dogradnje Osnovne škole Mokošica, izgradnje osnovne škole u Komolcu te adaptacije i obnove postojećih osnovnih škola i vrtića.

Umag: Nastava u jednoj smjeni, planira se gradnja još dvije područne škole

U godinu dana, Grad Umag je povećao broj učenika za njih 18.

‘Ponosno možemo istaknuti kako je Umag jedan od prvih gradova koji je svim svojim učenicima (preko 1000) osigurao zavidne uvjete. Osnovnoškolsko obrazovanje odvija se u modernim prostornim uvjetima, odnosno u zgradama koje su ili rekonstruirane ili novo izgrađene, i to u jednoj smjeni, kako u samom gradu, tako i u gradskim naseljima.

Svim učenicima osigurani su besplatni udžbenici,  a ovismo o socijalnom statusu obitelji učenika, Grad Umag dodatno financira nabavu radnih bilježnica i školskog pribora. Dakle, ukoliko postoji osnova, tada se financira cjelokupni trošak, od udžbenika, pribora, radnih bilježnica pa do školskih torbi. Osim besplatnih udžbenika, za svu je djecu osiguran i produženi boravak i besplatan prijevoz. Za učenike slabijeg socijalnog statusa osiguran je i besplatni obrok te mjesečne potpore.

Nadalje, iako nije u ingerenciji jedinice lokalne samouprave, za učenike srednje škole osigurali smo sufinanciranje prijevoza (u prosjeku, 410 učenika prima godišnju subvenciju od 2.000,00 kuna za prijevoz) te stalnu financijsku skrb, kao i stipendije za studente do 1.600,00 kuna mjesečno te socijalne potpore za studente slabijeg imovnog stanja.

Grad Umag je posebnu skrb namijenio i osjetljivim sugrađanima te se aktivno financiraju programi ustanova i udruga za djecu s teškoćama u razvoju i osobe s invaliditetom. Pokrenute su aktivnosti na poboljšanju rada s djecom s teškoćama u razvoju, nabavljen je neurofeeback uređaj, uspostavljene su metode praćenja i trijaže djece vrtićke dobi u predškolskim ustanovama  te koordinacija dionika u sustavu skrbi. Kako je jedan od preduvjeta za razvoj sustava skrbi upravo osiguranje adekvatnih prostorija za provedbu aktivnosti, Grad Umag je renovirao dio prostorija Osnovne škole Marije i Line te prenamijenio u sobu za provedbu terapije senzorne integracije.

Sustav izdvajanja Grada Umaga za odgoj i obrazovanje jedan od najboljih u državi i Europskoj uniji. U posljednje tri godine za obrazovanje je izdvojeno gotovo 150 milijuna kuna.’ – komentiraju u Gradu.

Što se tiče planova za budućnost, Grad Umag kreće u  izgradnju područne škole u Sv. Mariji na Krasu (2022.) te izgradnju područne škole u Murinama (2023.) uz gradnju još jednog vrtića.

Umag je jedan od srednjih gradova koji se je ove godine našao u našem izboru za najbolji grad u kategoriji obrazovanje i demografija.

Pazin: Nova kapitalna ulaganja s ciljem jednosmjenske nastave

Grad Pazin imao je lani 17 učenika više nego školsku godinu prije, u postocima 2,32 posto više, što ga u oba kriterija svrstava u vodećih deset gradova.

Grad Pazin prepoznat je kao grad odgoja i obrazovanja te je tako u ustanovama kojima je grad osnivač ili se nalaze na području grada ove jeseni u vrtiće i škole krenulo 2.770 djece i mladih. Na području osnovnog školstva kontinuirano se radi na stvaranju boljih uvjeta Osnovne škole Vladimira Nazora Pazin, inače osnovnoškolske ustanove s najvećim brojem učenika u Hrvatskoj.

U školsku godinu 2021/2022.  krenulo je 1.274 učenika, a broji 229 radnika, od čega je 148 učitelja. Kako bi se stekli uvjeti za bolji rad ustanove izradio se Konačni prijedlog Mreže osnovnih škola na području Središnje Istre s ciljem podjele škole na dvije ustanove. Škola odvija svoju nastavu na području Grada Pazina te na području sedam jedinica lokalne samouprave. To je posebno zahtjevno zbog organizacije samog prijevoza učenika te se dnevno preveze 765 učenika u školu odnosno 60 %, što nas dovodi do brojke od 1.886 kilometara dnevno.

Gradu Pazinu trenutno je cilj da se rad škole odvija u jednoj smijeni. S tim ciljem radi se na dva kapitalna projekta kojim će se omogućiti bolji standard učenicima osnovnih škola. U Pazinu je završena izrada projektne dokumentacije za dogradnju osnovne škole koja će se proširiti dogradnjom na tri etaže u dijelu razredne nastave i nadogradnjom iznad sadašnje školske sportske dvorane za potrebe predmetne nastave i Glazbenog odjela. Ukupna procijenjena vrijednost investicije iznosi 13,4 milijuna kuna.

Druga kapitalna investicija u osnovnom školstvu odnosi se na dogradnju Područne škole u mjestu Trviž te izgradnju sportske dvorane. U ovoj je godini povećan broj skupina produženog boravka u odnosu na 2019. godinu. S obzirom na visoku zaposlenost roditelja, povećavaju se potrebe, te je tako otvorena peta grupa produženog boravka, te je sada produženi boravak organiziran za pet grupa i 111 učenika. Ukupno na području osnovne škole je organiziran produženi boravak u 6 područnih škola te je time obuhvaćeno 216 učenika u 11 skupina. U ovoj školskoj godini ponovno je zaposlen logoped, čime se jača ekipiranost stručne službe škole.

Među najznačajnijim projektima u području obrazovanja je projekt INkluzivne škole 5+ kojim se financirao rad  pomoćnika u nastavi za učenike s teškoćama u razvoju, a partneri na projektu su gradovi Labin, Poreč, Rovinj i Umag te 11 osnovnih škola. Ukupna vrijednost projekta je 9,4 milijuna kuna, od čega je osam milijuna osigurano putem Europskog socijalnog fonda. U 2020./2021. školskoj godini financira se rad pomoćnika za 59 učenika s teškoćama u razvoju, a zaposleno je 54 pomoćnika u nastavi i 3 stručno komunikacijska posrednika. U OŠ Vladimira Nazora u Pazinu i ove godine podršku pomoćnika u nastavi ima 11 učenika. Taj je projekt završio 17. kolovoza 2021. godine. Uz ovaj projekt Grad Pazin sufinancira i dvoje pomoćnika u nastavi putem udruge „Hoću Mogu“ preko projekta „Pomoćnici u nastavi za bolje sutra 5“. U školsku godinu 2021/2022. krenulo se s novim projektom naziva „Paz(IN)kluzivna škola“, kojim je zaposleno 18 pomoćnika u nastavi za 18 učenika s teškoćama u razvoju.

Inače, Grad Pazin je ove godine bio jedan od finalista u našem izboru za najbolji grad, u kategoriji velikih gradova – demografija i obrazovanje.

Cres: Među slobodnim aktivnostima i jedrenje, a škola ima pamtenu ploču, dron, 3D printer…

Grad Cres, koji je u našem ovogodišnjem izboru za Najbolji grad po 3. put osvojio titulu najboljeg grada za demografiju i obrazovanje među deset je gradova s najvećim rastom broja školaraca.

Grad Cres je prepoznat po tome što od rođenja do završetka obrazovanja prati svoju djecu, učenike i studente, što dokazuje i status Grada – prijatelja djece. Prioriteti gradskog proračuna već su godinama sredstva za vrtić i škole,  a te stavke u proračunu nikad nismo smanjivali. Više je tu projekata na koje možemo biti ponosni s obzirom da je Cres grad od svega 3.000 stanovnika. Imamo odličnu suradnju s ravnateljima škole i vrtića te stoga, koliko je god u našim mogućnostima, financijski podržavamo sve njihove projekte.

Iako je naša škola jedna mala otočna škola s oko 200 učenika, upravo zbog toga što je Grad kontinuirano prati u svim njihovim nadstandardnim aktivnostima omogućili smo da creski učenici imaju barem jednake, ako ne i bolje, uvjete od učenika na kopnu.  Grad Cres financira brojne izvannastavne aktivnosti, sudjelovanje na natjecanjima, školski list Vrutak, učeničke nagrade i razne druge projekte. Primjerice, Grad Cres daje potporu za sudjelovanje u projektu Zasadi drvo, ne budi panj te se u školskom vrtu tom prilikom zajednički sade  mladice raznih autohtonih stabala. Jedna od posebnosti naše škole je ta da smo jedina škola u Republici Hrvatskoj u kojoj je organizirana slobodna aktivnost Jedrenje.

Nadalje, učenicima nižih razreda sa 200 kuna, a učenicima viših razreda osnovne škole sa 300 kuna financira nabavku dodatnog školskog pribora. Zahvaljujući sufinanciranju iz gradskog proračuna OŠ Frane Petrića u Cresu tehnički je jedna od najbolje opremljenih u RH, te se u svim učionicama nalaze pametne ploče, a škola raspolaže sa dronom, 3D printerima i sličnom naprednom opremom. Jedna je od prvih 20 škola u Hrvatskoj koja se uključila u program robotike. Posebno smo ponosni što sufinanciramo dva produžena boravka za učenike mlađih razreda koje pohađa tridesetak učenika.

Svim studentima i srednjoškolcima koji se školuju izvan otoka i koji to zatraže isplaćujemo stipendije i sufinanciramo putne troškove kako bi ostali u kontaktu s rodnim otokom. U proračunu za sljedeću godinu planiramo osigurati sredstva za povećanje stipendija za deficitarna zanimanja. – kaže gradonačelnik Marin Gregorović. (L.K.)

Porast broja sredšnjoškolaca u 48 gradova

Kad su u pitanju srednjoškolci, veći broj učenika lani u odnosu na 2019. bilježi 48 gradova, a najveći postotni porast bilježe Vis, Novi Marof, Buzet i Rovinj. Gledajući u apsolutnim brojkama, prednjači Rijeka sa 142 srednjoškolca više nego u 2019. godini, Velika Gorica i Zadar. Najviše srednjoškolaca po broju stanovnika imali su, pak, Zabok, Varaždin, Čakovec i Imotski.

Moglo bi vas zanimati

Novi Marof, Bakar, Nin, Duga Resa….Evo koji gradovi najviše izdvajaju za zaštitu okoliša!

Većina gradova povećala izdvajanja za kvalitetu života, prednjači Zlatar – evo koji se...

Županja i Vis u prošloj godini najviše izdvojili za proračunsku stavku „Obitelj i...

Donji Miholjac i Grubišno Polje najjači po izdvajanju za potpore poljoprivrednicima – evo...