Ponovo smo istražili koji gradonačelnici najbolje koriste najmasovniju društvenu mrežu u Hrvatskoj

I ove godine smo, kao i prethodne dvije, proveli istraživanje i provjerili prisutnost i aktivnost naših gradonačelnika na Facebooku, u Hrvatskoj još uvijek najdominantnijoj društvenoj mreži barem kad je lokalna samouprava u pitanju.

Za razliku od prošle godine, kada je (istraživanje smo proveli u svibnju 2020.) Facebook kao službenu platformu komunikacije s građanima koristilo tek 66 gradonačelnika, ove godine (istraživanje je provedeno u kolovozu), ta brojka je narasla pa aktivne službene stranice vodi 88 gradonačelnika. Razlog ovog rasta velikim dijelom leži u svibanjskim lokalnim izborima uoči kojih su neki gradonačelnici iz prošlog saziva konačno aktivirali i Facebook, no prvenstveno u smjeni na čelu dijela gradova – od 38 novoizabranih gradonačelnika njih 28 je aktivno na FB-u i ima svoje službene stranice.

Začuđuje, pak, da usprkos svim trendovima i činjenici da su društvene mreže danas  postale nezaobilazna i moćna platforma i kanal komunikacije političara sa svojim biračima, te da gradonačelnici koji to razumiju i aktivno i otvoreno komuniciraju sa svojim građanima na FB-u na taj način dodatno grade svoju priču i stvaraju jači ‘community’, gotovo trećina gradonačelnika (njih 40) i dalje ignorira sve trendove i ovaj oblik komunikacije s građanima.

S druge strane, gradonačelnici koji su najbolje prepoznali Facebook kao jaku i super korisnu platformu za komunikaciju sa svojim građanima u proteklih su je godinu dodatno ojačali, pa su neki od njih gotovo udvostručili broj pratitelja i fanova. Vukovarski gradonačelnik Ivan Penava, prošlogodišnji rekorder i najpopularniji gradonačelnik na FB-u, u ovih je godinu dana tako broj fanova na svojoj službenoj stranici povećao za preko 40 posto ili gotovo 9 tisuća (sa 21.804 na 30.428 u kolovozu, ovih dana je već na preko 34 tisuće…).

Poziciju uvjerljivog rekordera po broju FB fanova i pratitelja ove godine, ipak, preuzima novoizabrani gradonačelnik Sinja Miro Bulj, koji je sa svojih preko 60 tisuća pratitelja i fanova u ovom trenutku uvjerljivo najpopularniji gradonačelnik ovoga saziva. Koliko dobro Bulj vodi svoju priču na FB-u najbolje oslikava podatak da je u trenutku kad smo provodili istraživanje, u kolovozu, imao 48.921 pratitelja, a danas je već na preko 60 tisuća.

Treći najpopularniji gradonačelnik na FB-u također je iz redova novoizabranih – Damir Kajin iz Buzeta, u kolovozu je imao preko 19 tisuća pratitelja. Novi zagrebački gradonačelnik i lider stranke Možemo! Tomislav Tomašević u trenutku našeg istraživanja imao je nešto više od 17 tisuća pratitelja, no danas je već na blizu 20 tisuća.

Na petom je mjestu gradonačelnik Bjelovara Dario Hrebak koji je u kolovozu imao 10.297 pratitelja (danas ih ima 500-njak više), šesti je novi splitski gradonačelnik Ivica Puljak sa 8.911 fanova u kolovozu, danas gotovo tisuću više, prvi čovjek Vinkovaca Ivan Bosančić drži sedmu poziciju sa 8.520 fanova u kolovozu a danas nešto preko 9.000. Preko 600 novih fanova u mjesec dana privukao je i novi gradonačelnik Osijeka Ivan Radić koji je u kolovozu imao 8.427, danas je već na 9.144. U top 10 najpopularnijih gradonačelnika na FB još su  gradonačelnica Supetra Ivana Marković i prvi čovjek Slavonskog Broda Mirko Duspara.

Damir Kajin, Miro Bulj, Ivana Marković i Ivan Penava uvjerljivo su najjači i kada se gleda broj FB fanova u odnosu na broj stanovnika njihovih gradova. Kajin tako ima više nego trostruko više fanova nego što Buzet ima stanovnika, odnosno 3,17 fanova per capita, Bulj gotovo dvostruko – 1,97 fanova per capita, Ivana Marković gotovo dvostruko – 1,81 fanova per capita a Penava 1,10 fanova po broju stanovnika

Gledano po ovom kriteriju, među najpopularnijim su još novi gradonačelnik Oroslavja Viktor Šimunić, Ana Kučić iz Malog Lošinja, Jasenka Auguštan Pentek iz Zlatara, Marin Gregorović iz Cresa, Matej Mostarac iz Kastva i Zoran Paunović iz Makarske.

Među gradonačelnicima koji su najviše povećali bazu fanova u odnosu na lani, uz Penavu su još Ivan Budalić iz Imotskog sa rastom od 143 posto (sa 804 na 1.953) i Dario Zurovec iz Svete Nedelje sa rastom od 123 posto (sa 2.610 prošle godine na 5.823 u kolovozu ove godine). Gotovo dvostruko više fanova u odnosu na lani ima i Marin Mandarić iz Đakova, a među gradonačelnicima koji su u godinu dana privukli najviše novih fanova su još Kristina Ikić Baniček iz Siska, Loris Peršurić iz Poreča i Dario Hrebak iz Bjelovara.

U top 10 najpopularnijih novoizabranih gradonačelnika osim Bulja, Kajina, Tomaševića, Puljka, Radića i  ulaze još i Viktor Šimunić iz Oroslavja, Petra Škrobot iz Samobora i Marko Filipović iz Rijeke. (M.P.D.)

Miro Bulj: Važno mi je mišljenje naroda 

‘Godinama sam već na Facebooku koji je danas postao nezaobilazan kanal informiranja i komuniciranja, pogotovo za nas koje narod bira na odgovorne dužnosti a koji želimo izravnu komunikaciju sa svojim biračima i građanima i kojima je važan puls i mišljenje naroda.

Sve aktualne i važne situacije, probleme, dobre i loše vijesti, preko FB-a odmah – bez posredstva i ovisnosti o ostalim medijima, komuniciram i dijelim sa svojim sa svojim građanima od kojih odmah dobivam i feedback, što mi je itekako bitno jer građani su nas birali i mi smo tu zbog njih i za njih.

 Iako ova komunikacija i postavljanje sadržaja na FB oduzima dosta vremena, smatram da je to – izravna komunikacija s građanima – važan dio našega poziva i da to vrijeme nije izgubljeno nego, upravo suprotno, najbolje uloženo vrijeme jer u realnom vremenu od građana dobivamo povratnu informaciju i mišljenje o tome kako radimo i što treba i može bolje’.

Ivan Penava: Zanimaju me kritike i prijedlozi građana

‘Službenu facebook stranicu Ivan Penava, gradonačelnik Grada Vukovara, zajedno i u stalnoj komunikaciji sa mnom vode službe Grada Vukovara, konkretno Ured gradonačelnika, odnosno služba za odnose s javnošću. Vođenju stranice pridajemo značajnu pažnju jer smatramo važnim pravovremeno i transparentno izvještavati javnost o svim važnim temama.

Kroz gotovo svakodnevne objave o projektima, novostima i aktualnostima u gradu Vukovaru, ali i bitnim osobnim stavovima, stranica predstavlja izvrstan način brze i izravne komunikacije s građanima Vukovara te svim drugim zainteresiranim pratiteljima.

U svojoj funkciji jednostavnog i brzog pristupa informacijama za sve građane te u funkciji jednostavnog načina komunikacije, nerijetko na brojne upite građana odgovaram osobno. Smatram kako je značajan broj pratitelja facebook stranice rezultat prepoznavanja predanoga rada za Vukovar, ali i veličine i značaja koju Vukovar ima.

U svome radu, vođen prijedlozima, kritikama te pohvalama sugrađana, Facebook kao sveprisutno sredstvo komunikacije u današnjici, pruža izvrsnu mogućnost da zajedničkim snagama radimo na boljitku našega grada, ali u konačnici i svih nas.’

Damir Kajin: Ponekad mislim da su vremena bez FB-a bila ljepša….

‘Nekada sam provodio neusporedivo više vremena na Facebooku. Danas znatno manje iz razloga što gotovo svatko ima priliku, ne samo komentirati, već i vrijeđati, podmetati, širiti laži. Konačno, kada ste u izvršnoj vlasti rečeno obvezuje. Uglavnom, stranicu uređujem  sam iako ponekad pomislim da su bila ljepša vremena bez FB.’

 

Dario Hrebak: Građani do mene mogu u svakom trenutku

‘Otkako sam preuzeo dužnost gradonačelnika, jedan sam od rijetkih gradonačelnika koji osobno vodi svoj profil na FB te sam odgovaram gotovo na sva pitanja koja se tamo postave. To se građanima sviđa jer je autentično i jer je komunikacija neposredna. Svaki građanin dobije ne samo osjećaj već i stvarnu povratnu informaciju da svatko može doći do gradonačelnika u 5 minuta.

 Nekada su starije generacije gradonačelnika organizirale kavu a gradonačelnikom jednom tjedno i to je bila revolucija i hit u demokraciji, a danas zbog modernih tehnologija i društvenih mreža, svaki građanin može virtualno “popiti kavu” i razgovarati sa svojim gradonačelnikom kada god poželi. To je jako teško i uzima mi puno vremena, nekada odgovaram i nedjeljom i blagdanom, nekada i u ponoć, ali šalje se sjajna poruka da doslovno možete utjecati na promjene u svom gradu ili rješavanju problema u direktnoj komunikaciji sa svojim gradonačelnikom. S druge strane, moja najveća satisfakcija su zadovoljni građani.’

Ivan Bosančić: Podrška na društvenim mrežama daje nam dodatni poticaj u radu

‘Društvene mreže su već duže vremena nezaobilazan kanal komunikacije kako u poslovnom tako i u privatnom svijetu, one su budućnost koja je već stigla.

Brz je to i efikasan način prenošenja informacija i komunikacije s građanima koji tako u realnom vremenu imaju informacije o svim događanjima u gradu. Upravo je podrška građana na našim društvenim mrežama ono što nam daje poticaj da budemo što brži i precizniji u objavama.

U suradnji s mojim timom sudjelujem u stvaranju sadržaja za društvene mreže i pokrivanju svih važnih događanja u Vinkovcima, a kako bi naši građani imali točne i sigurne podatke na dohvat ruke.’

Ivana Marković: Najbrži i najbolji način komunikacije s građanima, ali sve veći je problem govor mržnje i fejk news…

‘Drago mi je da su građani i dalje zainteresirani za moj rad i da prate događanja u našem gradu. Od početka mandata pokušala sam biti otvorena i transparentna u radu i biti u kontaktu sa svima. Stalo mi je da na službenoj stranici objavljujem sve podatke vezane za upravljanje gradom i da građanima budu dostupne informacije na kojim projektima radimo, što se planira i slično. Također, preko nje često upozoravam i na broje propuste ili probleme u funkcioniranju raznih segmenata društva što i novinari redoviti prenesu.

Ono što sam primijetila da moju stranicu prati puno ljudi koji dolaze na odmor ili povremeno  žive u gradu, ali vole Supetar i Brač i žele biti u toku sa informacijama, pa na taj način i promoviram svoj grad.

Od početka rujna uvela sam i popis svih tjednih aktivnosti iz moga ureda tako da ljudi pokušaju vidjeti da se puno  toga mora napraviti u pripremi, sastancima, dokumentaciji  prije nego se sami projekti realiziraju.

Svakako je to najbrži način komuniciranja sa građanima, ali na svojoj koži sam osjetila i sve loše strane facebooka jer sam skoro godinu dana bila maltretirana od strane lažnog profila i govora mržnje koji može itekako utjecati na osobu i njen normalna život.

Usprkos svim dobrim stvarima, danas se  na društvenim mrežama i internetu  rađa  i stvara nešto do sada neviđeno, a to je nevjerojatan  govor mržnje kao i masovno dijeljenje lažnih vijesti, da pritom osobe koje su meta takvih vijesti stavlja u težak položaj, meta su opet govora mržnje ili čak nasilja.  Također, ne postoji niti zakonski regulirana odgovornost platforma za dijeljenje takvog sadržaja. Na nama političarima   je da upozoravamo na to  što se dešava i na činjenicu da se mržnja koja je prisutna na internetu preselila na zidove, ulice, a i ispred javnih institucija. Doživljavamo je svi svakodnevno, pogotovo mi političari ili bilo koje javne osobe koji se usude progovoriti o nekim tabu temama ili svojim stavovima iskoče iz mase. Politička borba je jedno ali govor mržnje je jedna sasvim druga kategorija.

Nedostatna zaštita korisnika na društvenim mrežama i mobilnim aplikacijama pogoduje onima koji neuređeni prostor koriste za širenje mržnje i poticanje na nasilje.  U virtualnom prostoru korisnici imaju slab ili nikakav pristup pravnoj zaštiti, a nisu ni sigurni kome se kao žrtve mrzilačkog govora mogu obratiti. Društvene mreže imaju vlastita pravila, koja nisu nužno usklađena s nacionalnim normama, koje također protekom vremena ne mogu držati korak s tehnološkim napretkom.’

Mirko Duspara: Građani preko FB-a lakše dolaze do gradonačelnika i gradonačelnik do građana

‘Svakodnevno sam aktivan na Facebooku, a uz službenu stranicu imam i privatni profil na kojem ima 4.525 prijatelja. Svoj privatni profil vodim osobno, dok mi pri vođenju Facebook stranice pomažu suradnici, a sve objave idu u dogovoru i suradnji sa mnom. Građani na mojoj stranici  upućuju brojna pitanja na koja nerijetko odgovaram osobno. Komunikacija s građanima na Facebooku pokazala se kao vrijedan alat zahvaljujući kojemu građani lakše dolaze do gradonačelnika kao i gradonačelnik do građana. Osim što na mojoj Facebook stranici građani na jednostavan način mogu doći do željenih informacija, primarna funkcija je prenositi projekte i aktualnosti o gradu Slavonskom Brodu.’

Jasenka Auguštan Pentek: Dragocjena direktna komunikacija s građanima, na lažne profile i provokacije se ne osvrćem

‘Društvene mreže su danas jako važne jer je protok informacija do građana je puno brži i omogućuju nam direktnu obostranu komunikaciju. Na taj način i ja puno brže dobijem informacije o potrebama i problemima u mom gradu. Dobijem i dobre kritike koje me dalje usmjeravaju. I dalje vodim sama svoj profil i svoju službenu stranicu jer smatram da toliko vremena mogu izdvojiti za svoje sugrađane koji su me birali. Ponekad tu ima i puno pitanja i komentara koji nisu konkretni, već više da isprovociraju, ali na njih ne trošim svoju energiju.  Na žalost dogodi se i da ne mogu na sve odgovoriti i da mi nešto možda promakne, ali zbog gradonačelničkih obveza ipak ne mogu stalno biti stalno dostupna. Međutim trudim se na svaki upit dati svoj komentar ili odgovor. Na žalost lažni profili postoje i žele više provocirati, ali na njih se ne osvrćem.’

Marin Gregorović: Dvosmjerna komunikacija na FB-u je bitna za izgradnju povjerenja kod građana

‘Kada sam pokrenuo svoju stranicu na početku kampanje, prisutnost sam gradio uz pomoć svojih najbližih suradnika, no sada tijekom mandata uglavnom sam objavljujem sadržaj i odgovaram na komentare i poruke. Naravno, nažalost ne stižem uz sve obaveze objaviti baš svaku aktivnost ili događanje, ali na primjer prije nekoliko dana kada sam obilježio prvih 100 dana kao gradonačelnik Cresa, potrudio sam se većinu rezultata za koje sam imao dojam da nisu dovoljno javno komunicirane, jasno i transparentno objaviti i na taj način direktno s Cresankama i Cresanima prokomentirati njihova mišljenja i čuti njihove ideje za nadolazeće razdoblje.

Iako redovito svaku srijedu održavam Dan otvorenih vrata u Gradu gdje razgovaram sa svim zainteresiranim građanima o raznim temama i  naravno da sam svima i ostale dane uvijek dostupan preko telefona, pandemija je ipak ogroman dio komunikacije i informiranja preselila u online svijet. Upravo zato mi je i tijekom izbora, a posebno sada nakon njih, važno održavati kontakt putem Facebooka sa svima koji se interesiraju uz moj gradonačelnički rad i razne gradske teme. Želim da komunikacija s mojim sugrađanima uvijek bude jasna i otvorena, bilo da je ona uživo ili putem mreža. Jako mi je važno čuti njihovo mišljenje o politikama, projektima i općenito o mojoj ideji smjera u kojem želim da naš Cres ide, zato mislim da je moja prisutnost na Facebooku vrlo važna za izgradnju povjerenja, kao samo jedan od prostora za našu dvosmjernu komunikaciju. Često kažem kako želim biti prisutan na baš svim mjestima našeg otoka gdje se razgovara o našim planovima, ali i izazovima, a Facebook je svakako jedno od tih mjesta! S takvim ritmom online komunikacije želim nastaviti raditi tijekom cijelog mandata, a nadam se da ću uz još češće objave uspjeti zainteresirati i privući nove pratitelje kako bi imali još više prilika za razmjenu mišljenja.’

Dario Zurovec: Doslovno živim na FB-u – feedback od građana daje nam realnu sliku onoga što radimo

‘Društvene mreže danas su nezaobilazni dio komunikacije, a nama političarima i gradonačelnicima pogotovo su važne i korisne jer omogućuju direktnu komunikaciju s građanima.

Kao FER-ovac i inače puno toga baziram na digitalnim tehnologijama, prisutan sam na mnogim mrežama, a na FB-u doslovno živim… Izuzetno mi je bitna i uvijek preferiram direktnu komunikaciju i kontakt s građanima, feedback u realnom vremenu, prijedloge, kritike, različita mišljenja, jer na taj način dobivamo puno realniju sliku i perspektivu onoga što radimo.