Nikada komuniciranje nije bilo bitnije i nikada se nije tako malo istinski slušalo kao što se to radi danas. Naši preci su bili orijentirani na auditivno jer je to značilo goli opstanak dok mi danas doživljavamo traumu ukoliko se na nekoliko dana moramo odreći interneta i telefona. Sve naopako, ali nema izgleda da bude drugačije. Pa idemo onda napraviti najbolje iz toga. Za početak je dovoljno da osvijestite da je slušanje važno ukoliko zaista želite razumjeti drugu osobu i doći do zajedničkog rješenja.
Nije bitno da li ste na poziciji pročelnika, voditelja odjela ili gradonačelnika da bi vam ova zaboravljena vještina STVARNOG SLUŠANJA bila korisna.
Aktivno slušanje zaista omogućuje da čujemo važne informacije i stvara osjećaj povjerenja i zadovoljstva u komunikaciji. Zato ukoliko slušate samo da bi čuli činjenice ili procjenjivali – ne slušate aktivno. Izbjegavajte također i slušanje preko volje i slušanje samo zato da bi se nadovezali na sadržaj.
Kako možete poboljšati svoje aktivno slušanje?
Uz par jednostavnih pravila koja su zapravo toliko prirodna i logična da ćete ih slijediti bez ikakvog velikog napora.
- Odvojite vrijeme – Ukoliko vam je neka situacija ili neka osoba zaista važna onda za smislenu interakciju i dijalog odvojite vrijeme. Ako treba otiđite u neku izdvojenu prostoriju ili mjesto i stišajte mobitel. Važno je da ste fokusirani na osobu, a ne samo na postizanje dogovora.
- Koriste otvorena pitanja – Pitanja koja potiču sugovornika na razmišljanje, pričanje priče, detaljnije opisivanje su puno bolja za dijalog. Izbjegavajte zatvorena pitanja na koja se odgovara u jednoj riječi ili rečenici jer niste „isljednik“ već sugovornik.
- Uspostavite odnos – Pratite i verbalno i neverbalno i paraverbalno i slušajte s interesom. Čim počnete prosuđivati vratite se empatiji i potrebi da čujete drugu osobu, a ne da je osuđujete.
- Parafrazirajte i govorite u svoje ime. – Provjerite da li ste nešto dobro razumjeli prepričavanjem i parafraziranjem. Nemojte se skrivati iza institucije ili skupine i govorite iz ja pozicije želite li uspostaviti zaista blizak odnos.
I svakako……….. vjerujte da je dobra namjera uvijek najbolji ključ da se razumijete. A ona prvenstveno mora postojati kod vas želite li zaista biti dobri u aktivnom slušanju. Nemojte mi vjerovati – probajte već danas i to ne samo u profesionalnom okruženju.
Prethodni blogovi:
- Kako poboljšati komunikaciju i utjecaj koji njome ostvarujemo
- Krizno upravljanje – ključ uspjeha su ljudi
- Kako stvoriti pobjednički tim
- Zašto je organizacijska kultura važna
- Pet ključnih pravila uspješnog kriznog komuniciranja
- Kada i kako organizirati konferenciju za novinare
- Kako složiti dobru objavu za medije
- Kako ‘kliknuti’ s publikom?
- Kome govori samouprava: Koga targetirati i kako iskomunicirati poruku?
- Tri zlatna pravila odnosa s javnošću u upravi
- Planirajte na vrijeme – strateški i mudro
- Što je potrebno za uspješan javni nastup?
- Četiri zlatna pravila uspješnog televizijskog nastupa
- Odnosi s medijima – nezaobilazan put do građana
- Zbog čega je protokol bitan dio PR-a i na što treba paziti
- Proaktivnost, brzina i točnost najbolje su oružje protiv panike
* Melita Pavlek je stručnjak za lokalnu demokraciju i razvoj, savjetnica za komuniciranje i NLP leadership praktičar. Uz bogato iskustvu u odnosima s javnošću i novinarstvu, dugo godina je bila aktivna u udrugama civilnog društva. U svojim predavanjima i edukacijama kombinira napredne tehnike leadershipa i coachinga.
*Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima i blogovima objavljenima na portalu gradonačelnik.hr pripadaju autoru te ne predstavljaju nužno stavove uredništva.